شناسهٔ خبر: 86916 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

بازخوانی/

صدای وحدت از فراکسیون تا بدنه اصولگرایی شنیده شد

حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در سال ۹۳ در اکثر سخنرانی ها، همایش ها و شرکت در نشست های اصولگرایان بر وحدت و همدلی تأکید کرد.

گروه سیاسی نماینده، دکتر غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در سال ۹۳ در اکثر سخنرانیها، همایشها و شرکت در نشستهای اصولگرایان بر وحدت و همدلی تأکید کرد که بخشهایی از دیدگاههای وی را در ادامه مرور میکنیم:

* در طیف اصولگرایان اختلاف نظر وجود دارد. همین اختلاف نظر ایجاب میکند که وحدت داشته باشیم. وحدت بهایی دارد و باید بهایش را پرداخت. بهایش این است که هر فردی که در این وحدت شرکت میکند، چیزی بدهد تا چیزی بگیرد. بهتعبیر مقام معظم رهبری وحدت اینگونه پدید نمیآید که من سر جایم بایستم و بگویم همه بیایند طرف من تا وحدت حاصل شود. وحدت وقتی حاصل میشود که دو طرف از جای خودشان چند قدم به طرف دیگری حرکت کنند. باید با چنین منطقی تلاش کنیم برای وحدت. من ناامید از موفق شدن این تلاش نیستم.

* آقای تقوی تلاش مثبتی برای حفظ ارتباط بین طیف‎‎های مختلف اصولگرایان انجام داده است ولی آقای تقوی نیتش طراحی الگوی عملی و اجرایی برای انتخابات نبوده است.

* اصولگرایی هیچوقت از روحانیت جدا نبوده و نخواهد بود. همان روحانیتی که تحت عنوان روحانیت مبارز در پیروزی انقلاب نقش موثری داشت. اصولگرایان با روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و همینطور آیتالله مصباح رابطه خوبی دارند. اصولی که مورد نظر بزرگانی مانند، آیتالله موحدی کرمانی، یزدی و مصباح برسد، در انتخابات برای گزینش افراد شایسته ملاک خواهد بود. ما تلاش میکنیم، بین بزرگان روحانی اصولگرا همکاری ایجاد شود. امید ما و اعتماد ما به تقوای ایشان است. ما در هیچکدام از این سه بزرگوار یک جنبه منفی که از نظر معنوی دال بر این باشد که تمایل دارند کار به نام آنها باشد و خدای نکرده جنبه هوای نفس داشته باشد، سراغ نداریم. تلاشهایی شروع شده و انشاءالله به نتیجه خواهد رسید.

* من به وحدت امیدوارم. یکی از جهات امیدواریام این است که تجربه تلخ تفرقه که در انتخابات‎‎های گذشته بود مایه عبرت شده باشد. امیدوارم که هم امید به آینده و هم عبرت از گذشته بتواند ما را به وحدت برساند.

* قطعاً تكرار روشهای قبلی ما را به نتیجه نمیرساند. ما باید از تجربه بعد از انتخابات مجلس هشتم تا امروز یعنی تجربه انتخابات مجلس نهم، انتخابات ریاستجمهوری یازدهم و انتخابات شوراها عبرت بگیریم و بعدازاین نخواهیم كه با همان الگوهای قبلی به دنبال ائتلاف باشیم.

* باید الگوی جدیدی بسازیم و طراحی كنیم. امروز هیچ اصولگرایی نیست كه منكر ضرورت وحدت باشد؛ رهبری كسانی را كه دم از تكلیف محض میزدند، نصیحت كرد كه “تكلیفگرایی با واقعبینی منافات ندارد. ” این عبارت بسیار حكیمانه و ملایمی بود.

* محور و نخ تسبیح باید اصولگرایان را در كنار هم قرار دهد، باید فرد یا افرادی تلاش كنند این جمعها و افراد جدا افتاده یا بهاصطلاح مهرههای پراكنده را با یك نخ تسبیح در یك حلقه منسجم قرار دهند و یك آرایش مناسب برای تحول در كشور به آنها دهند كه در آن صورت حتماً احتمال پیروزی نیروهای انقلاب بیشتر خواهد شد.

* انقلاب دارای اصول است و ما با این اصول وداع نمیکنیم، این اصول توسط امام راحل پایهگذاری شده و آن عزیز سفرکرده راه را نشان دادهاند و رهبری معظم انقلاب نیز امروز در این مسیر سیر میکنند و بهپیش میروند.

* رهبری ۹ شاخص را برای اصولگرایی عنوان کردند که ما باید این شاخصها را بخوانیم و پیش رو بگذاریم. البته ممکن است این شاخصها به فراخور زمان زیادتر شود مثلاً اقتصاد مقاومتی از شاخصهایی است که به فهرست شاخصههای اصولگرایی اضافه شده است.

* اصولگرایان باید با درک عمیق و درک شرایط، وحدت داشته باشند چرا که امروز شرایط کشور با گذشته فرق کرده است یعنی عواملی که ما روی میز داشتم و بر اساس آن تصمیم گرفتیم با گذشته متفاوت است و ما باید تصمیمی بر اساس شرایط امروز بگیریم.

* بنای کار ما در انتخابات مجلس آینده باید پیروزی اصولگرایی باشد، نباید به این فکر کنیم که پیروزی باید از آن تشکل، بنده یا فلان شخصی که در آن تشکل عضو است باشد. اگر ما وارد وحدت شدهایم و از وحدت صحبت میکنیم باید اساسمان پیروزی اصولگرایی باشد. اگر به این فکر کنیم که اعضای تشکل ما بیشتر به مجلس رفته یا آن تشکل قطعاً نتیجه نخواهیم گرفت. چرا که در انتخابات رفاقت و دلبستگی به تشکلی خاص و ربط دادن موضوعات به عضویت نباید اصل قرار گیرد.

* ارزیابی من از همایش اصولگرایان مثبت است و درواقع این همایش اجتماعی از سلایق مختلفی است و علامتی است از اینکه بشود به آینده خوشبین بود.

 

غلامعلی حدادعادل431

* با در نظر گرفتن همه تجربههای تلخ و شیرین گذشته، در حال تلاش برای پیدا کردن یک سازوکار مناسب هستیم.

* سعی میکنیم همه اصولگرایان در خطوط کلی انقلاب اسلامی و ولایتفقیه، به وحدت رسیده و متحدانه عمل کنند، امیدواریم اصولگرایان از تجربههای گذشته عبرت گرفته و با وحدت در انتخابات آینده عمل کنند.

* انتخابات مجلس آینده پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر بسیار حساس است و گروهها و احزاب سیاسی نیز سعی میکنند به جمعبندی اقدامات گذشته خود در این انتخابات به شکل منسجمتر و بهتری شرکت کنند. اصولگرایان نیز در این زمینه تلاش دارند اختلافات خود را به حداقل رسانده و با یک فهرست واحد در انتخابات آتی مجلس شرکت کنند.

* اختلافات به اندازهای نیست که باعث تفرقه شود، بههرحال منشأ برخی از این اختلافات حوادثی است که در گذشته رخ داد که نباید زیاد به این حوادث بپردازیم تا راه آینده به سوی ما بسته نشود آنچه مسلم است اکثریت اصولگرایان، آیتالله یزدی و آیتالله مصباح را قبول دارند.

* تلاش میکنیم که اصولگرایان در آینده با وحدت وارد عرصه فعالیت انتخابات شوند البته اگر بعضیها اجازه بدهند. اتفاقاتی که افتاده است کافی است برای اینکه اصولگرایان به وحدت برسند.

* اصولگرایان حتماً برای همگرایی و ائتلاف، برنامه دارند و دستور كار آنها برای انتخابات بعدی، یافتن الگویی برای وحدت و ائتلاف است.

* ارائه چند فهرست انتخاباتی به نام اصولگرایان سم مهلكی برای انتخابات آینده است. این را ما باید بفهمیم و باور كنیم.

* الآن یك رگههایی در بعضی از رسانهها دیده میشود كه مایلاند این وحدت بین اصولگرایان پیدا نشود. از نوع خبرهایی كه منتشر میشود احساس میکنیم دوست دارند برخی را به میدان انتخابات بكشانند تا سبد آراء اصولگرایان تقسیم شود.

* چه كسی گفته كه اصولگرایی باید سه ضلع داشته باشد؟ هرکسی به اندازه قامتش میتواند بیاید و یك ضلع شود. ما قسم نخوردیم كه اصولگرایی باید سه ضلع داشته باشد كه عبارت باشد از موتلفه، ایثارگران و رهپویان و پایداری. خیر. این شاید الگوی چهار سال پیش باشد، ممكن است امروز مدل این باشد كه چهار ضلع داشته باشد و به جای مثلث مربع باشد.

* احساس من این است كه پایداری بر اساس تجربه گذشته به یك جمعبندی تازهای رسیده است. نه اینكه مدعی باشم كه آنها اظهار پشیمانی میكنند ولی تصور میكنم مثل هر جریان سیاسی دیگری، گذشته را چراغ راه آینده خودشان میكنند و ما امروز با پایداری راحتتر از چهار سال پیش میتوانیم حرف بزنیم.

 

 

نظر شما