شناسهٔ خبر: 86915 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نماینده بررسی کرد؛

چتر وحدت برای اصولگرایان در سـال ۹۳ گشـوده شد

نشست همگرایی اصولگرایان431 اصولگرایان سال ۹۳ را با همگرایی و وحدت سپری کردند و سال ۹۴ باید مشق وحدت بنویسند، چرا که معتقدند با همگرایی می‌توان به وحدت امیدوار بود، وحدت به شرط آسیب‌شناسی.

گروه سیاسی نماینده، پس از انتخابات یازدهم ریاست جمهوری و با موافقت مرحوم آیتالله مهدوی کنی چراغ جلسات شورای همگرایی اصولگرایان با محوریت حجتالاسلام سید رضا تقوی معاون استانها و عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز روشن شد. جلسات این شورا به گفته تقوی و اعضا بهصورت منظم و یکپارچه، دو هفته یکبار برگزار میشود و تاکنون پنج همایش سراسری در پایتخت تشکیل داده است ضمن آنکه جلسات شورا در استانها هم با استقبال اصولگرایان روبهرو شد به همین جهت در سال ۹۳ تقوی از تهران به استانهای مختلف سفر کرد تا بهعنوان سفیر “وحدت و همدلی” از همگرایی نیروهای انقلاب در فصل جدید سیاسی سخن بگوید، فصلی که با آسیبشناسی گذشته انتخابات که میخواهد پنجره جدیدی را در حیاطخلوت اصولگرایان باز کند.

رئیس شورای همگرایی در فصل اول کتاب وحدت از آیتالله نوری همدانی دعوت کرد تا با حضور در مصلی تهران از همدلی نیروهای انقلاب بگوید البته در آن دوره هنوز شاکله شورای همگرایی در عرصه سیاسی کشور نمایان نشده بود فلذا عنوان همایش، هماندیشی اعضای جبهه پیروان بود اما بهمرور احزاب اصولگرا با استقبال از گعدههای حجتالاسلام تقوی که برگرفته از اتحاد و همدلی طراحی شد فصل دوم را به گستردگی این جمع اختصاص دادند و تابلوی شورای همگرایی یا همان شورای هماندیشی در جریان اصولگرا بالا رفت. تاکنون حزب موتلفه اسلامی، جمعیت ایثارگران، جمعیت رهپویان (اصولگرایان تحولخواه) جبهه پایداری و تعدادی از اعضای کابینه نهم و دهم در جلسات شورای همگرایی شرکت میکنند.

سیدمحمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد که عضویت جامعه اسلامی نمایندگان ادوار را در کارنامه تشکیلاتیاش ثبت کرده بر گستردگی شورا تأکید کرد و در حاشیه نشست اصحاب رسانه با حجتالاسلام تقوی گفته بود، از جبهه پایداری تا جبهه پیروان در این شورا حضور دارند. این گستردگی منجر به تشکیل دومین نشست هماندیشی شد، آری، اصولگرایان در فصل سوم کتاب وحدت از آیتالله موحدی کرمانی که در آن مقطع قائممقام دبیر کل فقید جامعه روحانیت بود دعوت کرده بودند تا مقدمه این کتاب را بنویسد و او همچون سخنران اول یعنی آیتالله نوری همدانی شاگردان سیاسی خود در جبهه اصولگرایان را به نگاشتن مشق وحدت توصیه کرد و گفته بود: باید برای تحقق وحدت اصولگرایان دعا کنیم.

جلسات شوری همگرایی در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی به دو جلسه اختصاص پیدا نکرد، جلسه سوم مخصوص بانوان اصولگرا بود، بانوان به دعوت رئیس شورا در سالن بصیرت مجتمع ۱۳ آبان گرد هم آمدند تا آیتالله احمد جنتی برای آنها سخنرانی کند و از نقش و اهمیت بانوان در عرصه انقلاب و جهاد بگوید. اصولگرایان در سال ۹۳ عزم خود را برای تحقق وحدت و همدلی نشان دادند بنابراین ایستگاه چهارم همایش، فراگیری خاص داشت و بهصورت گسترده هم پوشش رسانهای داده شد.

گویا آیتالله محمدتقی مصباح یزدی عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس موسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی از همگرایی و وحدت در دوره جدید رضایت دارد چراکه از قم به تهران سفر کرد تا در جمع اصولگرایان حزبی و غیر حزبی سخنرانی کند. گستردگی و استقبال احزاب از همایش چهارم باعث شد حجتالاسلام سیدرضا تقوی با اینکه با درگذشت دخترش، عزادار شده بود باز به گعده سیاسی همفکران بپیوندد.

۱۹ مهر چهارمین همایش با حضور چهرههای شاخصی همچون غلامعلی حدادعادل، سعید جلیلی، حسین فدایی، علیرضا زاکانی، محمد نبی حبیبی، مرتضی آقا تهرانی و در سالن بصیرت تشکیل شد. ”

۱۸ دیماه: آیتالله علمالهدی و غلامعلی حدادعادل به دعوت حجتالاسلام سیدرضا تقوی در پنجمین همایش سخنرانی کردند و آنطور که حجتالاسلام حسین ابراهیمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز به “نماینده” گفت: چهارمین و پنجمین همایش نسبت به همایشهای گذشته ویژگی بارزی داشت چون مطالب به خوبی واکاوی و تبیین شد و اصولگرایان هم استقبال ویژهای کردند.

تقویم سیاسی اصولگرایان در سال ۹۳ با دیدار اصحاب رسانه در مجتمع شهدای موتلفه، و برگزاری همایش جبهه پیروان بسته شد البته پیشازاین سید رضا تقوی مدیران عامل خبرگزاریها را هم به دفتر جامعه روحانیت دعوت کرده بود و نقطه نظرات آنان را پیرامون وحدت دریافت کرد.

شورای همگرایی در سال ۹۳ با پنج همایش و حضور در ۲۲ استان خبرساز شد و در سال ۹۴ باز خبرساز خواهد بود. اصولگرایان در سال ۹۴ کلید ورود به مصادیق انتخابات مجلس را خواهند زد اما آیا بنا دارند با تابلو و نام شورای همگرایی به رقابت با رقیب (اصلاحطلبان) بپردازند یا میخواهند از دل شورا، ساختار و مکانیزم جدیدی طراحی کنند؟

آیا شورای همگرایی تاکنون پیرامون انتخابات آینده بحثی مطرح نکرده است؟ !

سیدرضا تقوی در پاسخ با تأکید براینکه فلسفه شورا، انتخاباتی نیست، گفتهبود: این شورا با هیچ شخصی عهدی نبسته است و به جز جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آیتالله “محمد یزدی” به جای دیگری گزارش عملکرد نمیدهد. اعضای شورای همگرایی هم ضمن تائید مواضع تقوی، معتقدند نباید شورای همگرایی را فقط زیر چتر انتخابات مجلس قرار داد، نیروهای انقلاب در جهت وحدت و همدلی گرد هم آمدند و میخواهند در مسائل کلان همچون اقتصاد مقاومتی، توجه به حوزه فرهنگ و ... به راهکاری دست یابند، نباید شورا را محدود به فعالیتهای انتخاباتی کرد.

شورای همگرایی اصولگرایان اولین تجربه اصولگرایان نبود آخرین تجربه هم نخواهد بود، پیش از این اصولگرایان با محوریت حجتالاسلام علیاکبر ناطقنوری شورای همگرایی نیروهای انقلاب را تشکیل داده بودند، شورایی که سازوکار انتخابات شورای دوم و مجلس هفتم توسط آن طراحی و مدیریت شد و توانست منجر به پیروزی اصولگرایان شود. اصولگرایان از گعدههای سیاسی خاطرات خوبی دارند و از عدم وحدت تجربه تلخ کسب کردهاند بنابراین در سال آینده باید با این تجربه تلخ و خاطرات بهیادماندنی آهنگ وحدت سر دهند. مواضع اصولگرایان در قبال این وحدت و فعالیتهای شورای همگرایی قابل توجه است.

اصولگرایان سال ۹۳ را با همگرایی و وحدت سپری کردند و سال آینده باید مشق وحدت بنویسند، چرا که معتقدند با همگرایی میتوان به وحدت امیدوار بود، وحدت به شرط آسیبشناسی.

در همین رابطه لطفالله فروزنده در گفتگو با “نماینده” آسیبشناسی گذشته را از محورهای مهم اصولگرایان در سال ۹۳ عنوان کرد و گفت: آسیبشناسی و پیگیری استراتژی وحدت دو بحث اساسی اصولگرایان در سال جاری بود. در سال ۹۴ هم باید با هماهنگی و انسجام در انتخابات شرکت کنند.

مواضع اصولگرایان و اعضای شورای همگرایی اگر در پازل جریان اصولگرا قرار گیرد، آسیبشناسی گذشته و همگرایی در همه حوزهها را تکمیل و این پیام را منتقل میکند “نیروهایی که در عرصه سیاسی با عنوان اصولگرایان شناخته میشوند فقط نباید در انتخابات به فکر وحدت باشند بلکه باید در حوزههای تاثیرگذار دیگر، آهنگ وحدت سر دهند. ”

نظر شما