شناسهٔ خبر: 86914 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

سال ۹۳ و حاشیه های احزاب اصلاح طلب:

اصلاح طلبان همچنان بر طبل اختلاف کوبیدند

نشست اصلاح طلبان431 جریان اصلاح طلب سال ۹۳، سالی پر خبر داشت اما خبرها با حاشیه های زیادی از “جنس اختلاف، انشعاب، تقلب و حمایت از فتنه گران” همراه بود.

گروه سیاسی نماینده، جریان اصلاحطلب سال ۹۳ سالی پر خبر داشت اما خبرها با حاشیههای زیادی از “جنس اختلاف، انشعاب، تقلب و حمایت از فتنه گران” همراه بود.

برخی از احزاب اصلاحطلب در سال جاری همایش و نشستهایی برگزار و از حاشیه به متن ورود کردند ولی بااینحال حاشیهها از متن خبر بازتاب بیشتری پیدا کرده بود.

۱. شورای هماهنگی جبهه اصلاحات: همایش سراسری جبهه اصلاحطلبان ۲۵ دیماه به همت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و با حضور فعالان سیاسی اصلاحطلب و تعدادی از محکومان فتنه سال ۸۸ در کانون توحید برگزار و حاشیههای زیادی در پینوشت آن زده شد. پس از پایان این همایش دوم خردادیها، تعدادی از نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی به انتقاد از محتوای همایش اصلاحطلبان پرداختند و طرح مسائلی همچون حمایت رسمی از سران فتنه، آرزوی آزادی زندانیان سیاسی، مزاح با اقتصاد مقاومتی و توهین به نمایندگان مجلس و نایبرئیس آن (حجتالاسلام ابوترابی) را غیرقابل دفاع عنوان کردند.

مهمترین مواضع فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس در واکنش به همایش اصلاحطلبان: “همایش اصلاحطلبان رجعتی کور به دوران دوم خرداد بود، در جبهه اصلاحات، همچنان بر پاشنه فتنه میچرخد، مسئولان دولتی میدانند اصلاحطلبان فقط “شعار” میدهند، اصلاحطلبان برنامهای برای رفع مشکلات مردم ندارند، دولت با عدم حضور در همایش اصلاحطلبان آبروی خود را حفظ کرد، اصلاحطلبان بجای توجه به مشکلات مردم دنبال سیاسیکاری هستند، اصلاحطلبان تندرو در پی تداوم روندهای غیرقانونی هستند. ”

۲. حزب اعتماد ملی: اعتماد ملی حزبی متأثر از دبیرکل بود و در مدت فعالیت چهارساله خود نتوانست از حالت قائم به شخص درآید بنابراین فعالیتهای آن عملاً متوقف شد تا اینکه مهرماه سال جاری همایش امتداد اعتماد را در موسسه الهادی (ع) برگزار کرد، همایشی که در راستای حمایت از سران فتنه تشکیل شده بود ازاینرو دستاندرکاران همایش، برای رسانههای اصولگرا کارت ورود صادر نکردند اما رسانههای اصلاحطلب و دولتی بهراحتی وارد سالن شده بودند.

حجتالاسلام علی فلاحیان وزیر اطلاعات در دولت سازندگی و آیتالله علم الهدی عضو مجلس خبرگان رهبری نسبت به حمایت “اعتماد ملی” از سران فتنه واکنش نشان داده بودند و خطاب به اعضای این حزب یادآور شدند: درباره فتنه ۸۸ همه باید تابع نظر شورای عالی امنیت ملی باشیم.

بااینحال محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان که در همایش امتداد اعتماد شرکت کرده بود گفت: افتخار میکنم در این همایش حضور داشتم.

حزب اعتماد ملی در سال ۹۳ به همایش امتداد اعتماد اکتفا کرد و ترجیح داد همچنان زیر سایه تحزب حضور داشته باشد.

۳. حزب مردمسالاری: این حزب با در اختیار داشتن روزنامه ارگان، دفاتر استانی و حضور دبیرکل آن در مناظرهها و میزگردها در سال جاری موقعیت بهتری نسبت به سایر احزاب اصلاحطلب به دست آورد.

کنگره این حزب ۹ بهمن با حضور محمدرضا عارف برگزار شده بود.

۴. حزب اراده ملت: حزب اراده ملت به دبیر کلی “احمد حکیمی پور” تاکنون هفت کنگره برگزار کرده است و آخرین کنگره این حزب اصلاحطلب، حاشیهساز شد.

۱ اسفندماه سال ۹۳ بود که کنگره حزب اراده ملت ایران (حاما) در تالار همایشهای فرهنگ و هنر تهران و بهتبع آن انتخابات اعضای شورای مرکزی حزب برگزار شد، اما این انتخابات با اعتراض و واکنش برخی از اعضای حزب اراده ملت مواجه شد. اسماعیل مختاری یکی از اعضای این حزب در گفتگو با فارس، از تقلب در انتخاب اعضای شورای مرکزی خبر داده بود و گفت: در روند انتخابات شورای مرکزی حزب اراده ملت تعرفههای اضافی به صندوقها واریز شده است بهعبارتدیگر برخی از اعضا بیش از یک تعرفه در دست داشته و این تعرفهها را بهصورت تکراری واریز کردهاند. طبق مستندات ما روند انتخابات شورای مرکزی حزب اراده ملت که در مورخ ۹۳/۱۲/۰۱ برگزار شد از روند طبیعی خارج بوده است.

انتشار خبر تقلب در انتخابات شورای مرکزی منجر به پاسخگویی احمد حکیمی پور دبیر کل “حاما” شد، وی در پاسخ به معترضین گفت: معمولاً در هر انتخاباتی عدهای احساس میکنند حقشان خورده شده است اما نظر نهایی را باید وزارت کشور بدهد. وزارت کشور هم تاکنون دراینباره اظهار نظری نکرده است.

۵. مجمع نیروهای خط امام: به دبیرکلی سید هادی خامنهای دیگر تشکل عضو خانواده اصلاحات است که در سال ۹۳ کنگره خود را بیسروصدا برگزار کرد. مجمع نیروهای خط امام که اعضای آن را عموماً نیروهای قدیمی جریان چپ در کنار طیفی از فعالان دفتر تحکیم وحدت در دهه ۷۰ تشکیل میدهند کمتر ماهیت حزبی دارد اما دبیر کل آن در سال جاری سخنران ثابت اکثر کنگرههای احزاب اصلاحطلب بود.

وی همچنین سوم اسفند به دانشگاه کرمان رفت تا در جمع دانشجویان سخنرانی کند اما در سخنان خود به تطهیر فتنهگران پرداخت که با عکسالعمل جمعی از افراد حاضر در مراسم مواجه شد.

معترضان با شعارهایی به سخنان وی اعتراض کردند که منجر به درگیری بین موافقان و مخالفان شد. درنهایت این سخنرانی ناتمام رها شد.

مجمع نیروهای خط امام غیر از برگزاری کنگره و حضور دبیرکل در همایشهای حزبی حضوری تأثیرگذار در صحنه سیاسی ایفاء نکرد.

۶. حزب کارگزاران سازندگی: تکنوکرات ها که در کارگزاران سازندگی گرد هم آمدهاند سال ۹۳ با استعفاء محمد هاشمی و انتقاد او از ورود برخی چهرههای جدید به حزب و رویکرد جبههای حزب خبرساز شدند انتقاد از ترکیب جدید و عملکرد جبههای حزب کارگزاران محدود به محمد هاشمی نشد بلکه در سال جاری روشنک سیاسی “عضو مستعفی حزب کارگزاران سازندگی” هم به جرگه منتقدان کرباسچی و تکنوکرات ها پیوست و با تقدیر از خروج برادر آیتالله هاشمی از بدنه شورای مرکزی این حزب گفت: محمد هاشمی به دلیل حضور رادیکالها استعفا کرد ضمن آنکه نباید نقش کرباسچی را نادیده گرفت او اهل خرد جمعی نیست.

حزب کارگزاران سازندگی پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم فعالیت تشکیلاتی خود را از سر گرفت اما بااینحال نسبت به برگزاری کنگره برکنار ماند، این در حالی است که کنگره احزاب و تشکلهای سیاسی باید سالانه برگزار شود.

(دیروز حزب کارگزاران: اقدامات برخی از اعضای کارگزاران، ازجمله فساد مالی کرباسچی شهردار تهران، انتشار خبرهایی از قانونشکنی در کرمان و اختلافات درونحزبی، همان ذرههای امیدی که به حمایت مردمی بود را از بین برد.

امروز حزب کارگزاران: کارگزاران در زمان تأسیس، از تکیهگاه دولت هاشمی بهره برد و نه حمایت پایگاه مردمی و اکنون پس از ۱۹ سال، در پناه دولت روحانی برگشته است).

کارگزاران امروز مدعی اتحادشان با اصلاحطلبان هستند تا صندلیهای سبز بهارستان در ایستگاه دهم را اشغال کنند، چون بهاصطلاح خودشان، دیدشان اصلاحطلبانه است و اظهار میکنند تا وقتیکه چتر حمایتی دولت بر سر اصلاحطلبان باشد، همگرایی بین دولت و مجلس آینده مسجل خواهد بود و در غیر این صورت، باید منتظر ظهور گرایشهای فرعی در داخل جریانهای سیاسی بود.

۷. جبهه اعتدالگرایان: نام جبهه اعتدالگرایان در سال ۹۳ با انشعاب گره خورد، تعدادی از اعضای جبهه ۲۴ آذر با هاشمی رفسنجانی “رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام” دیدار و گفتگو کردند پسازاین دیدار محسن صفرپور رئیس دورهای شورای هماهنگی جبهه اعتدالگرایان نسبت به فعالیت این جبهه واکنش نشان داد و گفته بود: ما نمیدانیم چرا این جبهه با نام ما که از گذشته فعالیت داشتهایم شروع به فعالیت میکند؛ مگر میشود دو تشکل سیاسی یک نام داشته باشند؟

جبهه اعتدالگرایان ما هستیم، تعجب میکنم آنها با این عنوان به دیدار هاشمی رفسنجانی رفتند.

۸. جبهه اصلاحطلبان: جبهه اصلاحطلبان هم سال ۹۳ را با دو دستگی و انشعاب درون تشکیلاتی سپری کرد و همچنان هر دو طیف، خود را صاحب اصلی جبهه میدانند، جبههای که هماکنون دو دبیر کل و دو سخنگو دارد. انشعاب جبهه اصلاحطلبان برای اولین بار سال گذشته توسط مجید بهمنزاده رسانهای شد، او در گفتگویی خبر از انتخاب محمدجواد حقشناس بهعنوان رئیس جبهه پیروان داد اما این خبر با واکنش مجید محتشمی “سخنگوی جبهه اصلاحطلبان” روبهرو شد و گفت: بنده سخنگو هستم و هرگونه تغییر از سوی سخنگو اعلام میشود، خبرهای دیگر صحت ندارد.

پس از این موضعگیری طیف حقشناس در حاشیه قرار گرفت تا اینکه مصطفی کواکبیان از جبهه اصلاحطلبان انصراف داد و ریاست دورهای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را بر عهده گرفت، پس از خروج او باز موضوع ریاست حقشناس مطرح شد از این رو یکی دیگر از نیروهای همسو با وی در گفتگویی باردیگر بر ریاست محمدجواد حقشناس “عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی” تاکید کرد و گفته بود: رئیس جبهه بر عهده او گذاشته شده است.

در این بین رسانه ها با دو موضع گیری کاملا متفاوت و متناقض اصلاحطلبان روبهرو شده بودند. برخی اعضای ۲ جبهه با تماسهای مکرر به رسانهها از آنها می خواستند که از قید عناوینی چون “رئیس جبهه اصلاحطلبان” و “عضو جبهه اصلاحطلبان” برای طیف مقابلشان امتناع کنند چرا که بهادعای آنان، آنها دبیر، سخنگو و عضو جبهه اصلاحطلبان هستند و طیف مقابلشان “جعلی” و “دروغین” است.

جمشید ایرانی که بر دبیر کلی حقشناس مهر تائید زده بود، خطاب به طیف مقابل که بهگفته او “سهمخواه” هستند، میگوید: شما که ادعا دارید، دبیرکل (فائضی) و سخنگوی (محتشمی) جبهه اصلاحطلبان هستید، هیچ وجاهت قانونی و حقوقی ندارید؟ جبهه اصلاحطلبان ما هستیم و مجموعه ما از طرف بزرگان اصلاحات همچون آیتالله هاشمی رفسنجانی، خاتمی و محمدرضا عارف مورد تأیید است.

اما علی فایضی نیز که مشترکاً با حقشناس ادعای ریاست جبهه اصلاحطلبان را دارد در واکنش به اظهارات حقشناس و ایرانی، تأکید کرد: رئیس جبهه اصلاحطلبان بنده و محتشمی سخنگوی آن است.

مواضع فیاضی پیرامون ریاست او بر جبهه اصلاحطلبان در حالی مطرح شد که محمدجواد حقشناس به “نماینده” گفته بود: از خود فیاضی سؤال کنید او هم برای خود این عنوان (ریاست) را قائل نیست. رئیس جبهه اصلاحطلبان من هستم.

سال ۹۳ سریال انشعاب و دو دستگی در جبهه اصلاحطلبان به پایان نرسید و هریک از دو طیف بر سهم و قدرت خود در ساختار این جبهه تاکید می کردند بنابراین دورنمایی اصلاحطلبان در گسترش اختلاف است، اختلافی که هروز شکاف آن بیشتر میشود.

نظر شما