شناسهٔ خبر: 86748 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

رئیس پلیس راهور ناجا در نماز جمعه تهران:

۳۲ نفر از هموطنان در حوادث جاده‌ای کشته شدند

سردار مومنی/2 رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه ۴۱ درصد تصادفات در ایام نوروز ناشی از واژگونی است، عنوان کرد:‌در ۲۴ ساعت گذشته ۳۲ نفر در جاده‌ها عمدتا به دلیل همین تخلف کشته شده‌اند بعد از واژگونی، سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز اصلی‌ترین دلایل تصادفات هستند.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم،  سردار اسکندر مومنی امروز در خطبه‌های پیش از نماز جمعه تهران طی سخنانی اظهار داشت:‌تلاش تمام دست‌اندرکاران در حوزه انتظامی، پلیس راهنمایی و رانندگی و سایر دستگاه‌ها کاهش سوانح و تلفات سفر است.

وی با اشاره به جایگاه ایران در سوانح رانندگی گفت:‌در دنیا بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون وسیله نقلیه موتوری وجود دارد و سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سوانح رانندگی کشته می‌شوند. در سال میلادی گذشته نیز به تعداد کشته‌ها اضافه شد، ‌طبق اعلام سازمان ملل اگر این روند ادامه یابد طی ۱۰ سال آینده تعداد کشته‌ها به دو برابر افزایش می‌یابد.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود:‌در ایران طی سال‌های ۸۴ و ۸۵ اوج تصادفات و کشته‌های جاده‌ای را شاهد بودیم به گونه‌ای که ۲۸ هزار نفر در طی این سال‌ها در تصادفات جاده‌ای کشته می‌شدند در حالیکه تعداد خودروها کمتر از ۷ میلیون بود.

مومنی ادامه داد:‌در حال حاضر تعداد کشته‌های تصادفات جاده‌ای از ۲۸ هزار نفر به کمتر از ۱۷ هزار نفر رسیده است یعنی ۱۱ هزار کشته کمتر شده است در حالیکه تعداد خودروها سه برابر شده است. جایگاه ایران در سال‌های ۸۴ و ۸۵ در رتبه‌های نخست تصادفات در دنیا بود و در حال حاضر به رتبه‌های میانگین دنیا رسیده‌ایم.

وی بیان کرد: یکی از شاخص‌های بررسی تعداد کشته‌ها در تصادفات جاده‌ای به ازای هر ۱۰ هزار وسلیه نقلیه است که در سال‌های ۸۴ و ۸۵ تعداد کشته‌ها به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۲۵ نفر بود که هم‌اکنون به ۶ نفر رسیده است. میانگین آمار دنیا نیز ۷.۵ کشته به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه است که بر این اساس تعداد کشته‌ها در ایران از میانگین دنیا نیز کمتر است.

رئیس پلیس راهور ناجا عنوان کرد: طی یک سال گذشته تعداد کشته‌‌ها در تصادفات جاده‌ای ۱۲۰۰ نفر کمتر شده است و این به دلیل تلاش تمام دستگاه‌ها، ‌رسانه‌ها و رعایت قانون توسط مردم است. هدفگذاری ما نیز بدین گونه است که تا پایان سال ۹۵ تعداد کشته‌های تصادفات جاده‌ای از ۱۷ هزار نفر به ۱۳ هزار نفر کاهش یابد همچنین به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه تعداد کشته‌ها از ۶ نفر به ۴ نفر کاهش یابد.

مومنی با اشاره به رویکردهای اصلی برای کاهش سوانح و حوادث جاده‌ای گفت: رویکرد نخست در این زمینه فرهنگی و آموزشی است تا براین اساس شاهد تغییر در رفتار رانندگی افراد باشیم هم‌اکنون برخی از افراد در رانندگی شتاب و عجله داشته و از ثانیه‌ها نیز نمی‌گذرند از طریق رویکرد فرهنگی و آموزشی می‌توان رفتار افراد را تغییر داد تا خود اقدام به رعایت قانون کنند.

وی بیان کرد:‌رویکرد دوم ما استفاده از سیستم‌های هوشمند و کنترل‌های هوشمند است در جاهایی که این سیستم‌ها نصب شده است وضعیت ترافیکی و تصادفات بهتر شده است. اگر یک سال پول جریمه‌ها را به توسعه سیستم‌های هوشمند اختصاص دهیم تصادفات ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می‌یابد. امروزه کنترل جاده‌ها و ترافیک به صورت دستی ممکن نیست و باید از روش‌های نوین بهره گرفت.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه یکی از گلایه‌های مردم بی توجهی برخی از رانندگان خودروهای حمل و نقل عمومی برای نماز بود، گفت:‌سامانه نظارت مردمی با شماره پیامک ۱۱۰۱۲۰ در سال ۹۳ راه‌اندازی شد تا مردم تخلفاتی از جمله سرعت و سبقت غیرمجاز، حرکات مارپیچ و بی توجهی به نماز را از طریق این سامانه اطلاع رسانی کنند.

مومنی ادامه داد:‌ایام نوروز پرحجم‌ترین عملیات ترافیکی در طول سال است و اغلب مردم به طور میانگین یک بار به سفر می‌روند در ایران نیز بیش از ۹۰ درصد جابه‌جایی‌ بار و مسافر به صورت زمینی است. در ایام نوروز ۵۰ هزار نفر از نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی در جاده‌ها در خدمت مردم هستند.

وی با اشاره به اینکه ۴۱ درصد تصادفات در ایام نوروز ناشی از واژگونی است، عنوان کرد:‌در ۲۴ ساعت گذشته ۳۲ نفر در جاده‌ها عمدتا به دلیل همین تخلف کشته شده‌اند بعد از واژگونی، سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز اصلی‌ترین دلایل تصادفات هستند.

رئیس پلیس راهور ناجا اظهار داشت:‌۷۰ درصد تصادفات جاده‌ای به دلیل خواب آلودگی و خستگی، ‌سرعت و سبقت غیرمجاز است.

 

نظر شما