شناسهٔ خبر: 86712 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

جهانگیری مطرح کرد؛

۱۵۰ میلیارد دلار حجم مبادلات اقتصادی درسال ۹۳/ بهره وری در برنامه پنجم رشدی منفی داشته است

جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور گفت: حجم مبادلات اقتصادی کشور درسال ۹۳ بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش نماینده به نقل از  صدا و سیما، اسحاق جهانگیری در مراسم بهره برداری از سیستم کنترل اتوماتیک قطار، گفت: نرخ رشد منفی اقتصاد در سالهای ۹۱ و ۹۲، در سال ۹۳ سه درصد مثبت شده است.

وی با بیان اینکه دولت در تلاش است چند مانع توسعه را برطرف کند، گفت: در کشورهای همسایه مبادلات تجاری خوبی داشته ایم و حجم مبادلات تجاری به ۱۵۰ میلیارد دلار در سال ۹۳ رسید.

جهانگیری گفت: طرحهای مهمی در زمینه اقتصادی با فاینانس خارجی گشایش اعتبار داشت و فقط ۱۸ میلیارد دلار فاینانس در چین گشایش اعتبار شد.

وی افزود: این میزان مبادلات و استفاده از منابع خارجی جزو معدود ارقامی است که اتفاق افتاده است.

**افزایش ۴۰ درصدی تسهیلات بانکی در سال ۹۳

وی گفت: نرخ تورم در سال ۹۳ از ۴۰ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافت و در سال ۹۳ حجم تسهیلات بانکی نسبت به سال ۹۲ چهل درصد افزایش یافت و در بودجه رشد قابل توجهی داشته ایم.

جهانگیری گفت: اعتبارات عمرانی نیز به سی هزار میلیارد تومان افزایش یافت و جایی مشکلی نداریم.

وی گفت: توسعه اشتغال، صادرات نفتی و حمایت از تولید رقابتی و رونق اقتصادی از موضوع های اصلی سال ۹۴ است که با اجرایی کردن لایحه قانونی حمایت از تولید رقابتی بخش قابل توجهی از موانع تولید برطرف خواهد شد.

**ایران هراسی را در صحنه بین المللی شکستیم

جهانگیری گفت: درسال ۹۳ کشور موفق شد با ساز و کارهایی که اندیشید و با دیپلماسی فعالی که به راه افتاد، ایران هراسی را که بوجود آمده بود در صحنه بین المللی بشکند و ایران به عنوان یک کشور متمدن معرفی شود.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور قبلاً از تروریسم بعنوان یک خطر به جهان اخطار داده بود، گفت: ایران بدنبال راهکار برای حل این مشکل تروریسم است و در صحنه بین المللی نقش ایفا می کند.

جهانگیری، به سواحل مکران و سواحل کشور اشاره کرد و گفت: از سواحل کشور غفلت شده است و این سواحل جمعیت کمی دارند در حالیکه برخی مناطق کشور دارای ازدحام جمعیت است که با برنامه ریزی و ظرفیت سازی تلاش می کنیم در این مناطق رونق ایجاد کنیم.

وی گفت: وزارت راه و شهرسازی کانون جهت گیری برای ظرفیت سازی در بنادر و حمل و نقل ریلی، ‌هوایی است.

**بهره وری در برنامه پنجم رشدی منفی داشته است 

معاون اول رئیس جمهور گفت: با توجه به ظرفیت های موجود، بهره وری بسیار پایین است و بهره وری در برنامه پنجم رشدی منفی داشته است که با برنامه ریزی هوشمند، دقیق و علمی رشد بهره وری را بالا خواهیم برد.

وی افزود: حجم بسیار بالایی از بار و مسافر کشور با سیستم جاده ای جابجا می شود و با توجه به ظرفیتهایی که در شبکه راه آهن ایجاد شده زمینه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم شده است.

جهانگیری گفت: برقی کردن راه آهن تهران ـ مشهد جزو اولویتهای راه و شهرسازی است و در سال ۹۴ اجرایی خواهد شد.

نظر شما