شناسهٔ خبر: 86709 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

حق شناس:

عناوینی با نام توافق "سیاسی یا فنی" نداریم/ تواق باید یکجا به نتیجه برسد

حق شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تأکید کرد: توافق را نباید با عناوینی چون سیاسی و فنی جدا کنیم، در واقع ما چیزی با نام توافق سیاسی و توافق فنی نداریم، هر دو باید به صورت یکجا به نتیجه برسد و مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

به گزارش نماینده محمدجواد حق شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفتگو با «نسیم» با اشاره به مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: خبرهایی که در مورد نتایج مذاکرات به گوش می‌رسد قطعأ تمامی آنها موثق نیست بهتر این است که فعلاً نه بشنویم نه دامن بزنیم تا ببینیم خود مقامات ایرانی که به نمایندگی می‌روند یعنی ظریف و صالحی چه نتیجه‌ای را رسمأ اعلام می‌کنند.

وی در ادامه افزود: تمام اعضای تیم مذاکره کننده نشان دادنده‌اند که در طول این مذاکرات آنچه که برایشان در اولویت و مهم بوده است منافع ملی بوده و قطعاً تمام جوانب امر را هم می‌سنجند و هم می‌فهمند و هم می‌بینند و هم در عین حال با مقامات ارشد نظام در تعامل هستند، از این بابت باید مطمئن بود که اگر به تصمیمی برسند قطعاً با هماهنگی مقامات ارشد نظام بوده و باید مورد حمایت قرار بگیرند.

حق شناس با اشاره به تمدید تحریم‌ها توسط اوباما علیه ایران گفت: اعمال تحریم‌ها و حتی تمدید آنها توسط غربی‌ها یک کار عادی است که در ۳۵ سال اخیر هر ساله توسط هر رئیس جمهوری که بر سر کار در دولت آمریکا آمده است تکرار شده است،  قطعاً وقتی که به توافق برسیم به نظر می‌رسد که همین آقای اوبامایی که تحریم را امضاء کرده خودش برای رفع آن پیش قدم خواهد شد.

این استاد داشنگاه توافق را مانند دو روی یک سکه دانست و عنوان کرد: یک روی این سکه سیاسی است و روی دیگر آن حقوقی و فنی است و قطعأ این دو با هم معنا پیدا می‌کند، ماهیت این توافق از روز اول اعلام شده و تا زمانی که کل توافق به نتیجه نرسد هیچ مورد از بندهایش غیر قابل اجرا است یعنی این توافق زمانی به اجرا و نتیجه می‌رسد که تا بند آخرش طرفین توافق کنند و آن‌موقع به صورت یک پارچه به آن عمل کنند پس بند بند توافق حتی اگر ۹۹ درصد باشد مفاد غیر قابل اجرا است.

وی تأکید کرد: توافق را نباید با عناوینی چون سیاسی و فنی جدا کنیم، در واقع ما چیزی با نام توافق سیاسی و توافق فنی نداریم، هر دو باید به صورت یکجا به نتیجه برسد و مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

حق‌شناس تصمیم گیری بر اساس منافع کشور و در چهارچوب تعیین شده را توافق خوب خواند و ادامه داد: قطعاً اگر تیم مذاکره کننده بر اساس این شاخصه‌ها حرکت کند و خطوط قرمز تعیین شده را رعایت کند ما در این پروسه به نتیجه مطلوب خواهیم رسید.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در پایان خاطر نشان کرد: چراغ راهنمای گفتگوها و حرکت‌ها در کشور دو بعد مهم دارد، ۱-اراده عمومی که با آراء عمومی جامعه و از طریق رأی مردم شکل می‌گیرد،۲- اراده سیاسی رهبری است که در قالب سیاست‌های کلی نظام توسط مجمع تشخیص ابلاغ می‌شود و قطعاً نظرات ایشان نظراتی است که مد نظر گروه مذاکره خواهد بود و آنها تمام حرکت‌ها و تکتیک‌های خود را بر  اساس این دو محور تنظیم و عمل می‌کنند.

نظر شما