شناسهٔ خبر: 86562 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

آیا زنان به ورزشگاه می روند؟/ ملاوردی پاسخ می دهد

ملاوردی معاون زنان و خانواده رییس جمهور گفت: شورای عالی امنیت ملی وضعیت حضور زنان در ورزشگاهها را مورد بررسی قرار خواهد داد.

به گزارش نماینده به نقل از میزان، شهیندخت مولاوردی در نشست خبری با اصحاب رسانه با ارزیابی اجلاس اخیر مقام زن در نیویورک اظهار کرد: سازمان ملل از بدو تاسیس تدابیر ویژه ای را در حیطه زنان اتخاذ کرده است که برگزاری اجلاس کمیسیون مقام زن یکی از مهمترین آنها محسوب می شود.

وی افزود: متاسفانه در سالهای اخیر چالشهای جدی که در مسیر اجرای اسناد کنفرانس های بین المللی در طی سالهای اخیر وجود داشته است منجر شده است که برخی از موانع در مسیر تحقق مطالبات زنان به وجود آید به گونه ای که هیچ کشوری تا به امروز نتوانسته است اهداف سند پکن را اجرایی کند.

معاون زنان و خانواده رییس جمهور تاکید کرد: در اجلاسیه امسال کمیسیون مقام زن هیات ایرانی توانست به مانند گذشته با یک رویکرد مشخص در این کنفرانس حضور پیدا کند و در پنل های مقامات عالی رتبه حضور داشته باشد.

مولاوردی با اشاره به اینکه نقشه راه جامعه زنان و سیاست های مربوط به آنها در سال ۲۰۱۵ در اجلاس نیویورک مشخص شد تصریح کرد: در این نشست علاوه بر حضور هیاتی از مقامات دولتی از ایران سازمانهای غیردولتی نیز حضور چشمگیر و موفقی داشتند.

وی تصریح کرد: در اولین روز نشست اعلامیه ای سیاسی با مضمون زنان و بهبود وضعیت آنان منتشر شد و پیرامون بحث توسعه و امنیت مباحث جدی از سوی تیم ایرانی مطرح شد.

معاون زنان و خانواده رییس جمهور تصریح کرد: تاکید بر رفع تحریم ها به عنوان یکی از چالش های جامعه جهانی به خصوص در ایران در مسیر تحقق مطالبات زنان و عدم موفقیت مواد سند پکن از مهمترین موضوعاتی بود که هیات ایرانی در سخنرانی خود در این اجلاسیه بر آنها تاکید کرد.

مولاوردی اظهار کرد: ما همچنین درخواست کردیم در حوزه سرمایه گذاری بحث برابری جنسیتی به صورت کامل و جامع اجرایی شود و در پنل مربوط به مرجع ملی زنان به دلایلی شرکت نکردیم اما موارد پیشنهادی خود را ارائه کردیم.

وی با اشاره به اینکه در حاشیه اجلاس کمیسیون مقام زن با ۱۳ مقام خارجی مرتبط با حوزه زنان از کشورهای مختلف دیدار و گفت و گو کردم تاکید کرد در جریان این سفر نشستی را با موسسات غیردولتی حامی خانواده آمریکایی که سیاست های دوستدار خانواده را دنبال می کند برگزار و درباره چالش های حوزه خانواده و زنان مباحثی را انجام دادیم.

معاون زنان و خانواده رییس جمهور با انتقاد از شانتاژهای خبری که پیش از جریان سفر به نیویورک درباره تعداد همراهان صورت گرفت گفت: در مجموع علیرغم اخبار برخی از رسانه ها تنها ۶ نفر متشکل از ۲ نفر از وزارت خارجه ۲ نفر از مجلس و ۲ نفر از دولت در کمیسیون مقام زن شرکت کردند و از سازمانهای مردم نهاد نیز ۱۵ نفر در این اجلاس حضور داشتند.

مولاوردی تاکید کرد: متاسفانه برخی از رسانه ها در کشورمان پیش از حضور هیات ایرانی در کمیسیون مقام زن مباحثی را همچون سفر لشگر زنان به دیار شیطان را مطرح کردند که این درخور و شایسته نبود زیرا به طور حتم این دوستان در جبهه های جنگ حضور نداشتند زیرا تفاوت گروهبان و لشگر را نمی دانند.

وی تصریح کرد: همچنین علیرغم اظهارات برخی از دوستان که گفته بودند هیات ایرانی قصد دارد در کمیسیون مقام زن نسبت به برخی از موضوعات سیاه نمایی کند این موضوع را قویاً تکذیب می کنم زیرا رویکرد ما برای حضور در این نشست کاملا مشخص بود و سیر قانونی نیز برای حضور در این اجلاس از ماهها قبل طی شده بود.

معاون زنان و خانواده رییس جمهور خاطرنشان کرد: انتقادات مطرح شده نیز درباره ارائه گزارش جامع به سازمان ملل درباره وضعیت زنان ایران نادرست است زیرا تدوین این گزارش از آبان ماه سال ۹۲ با حضور نمایندگان دستگاههای اجرایی آغاز شد و ما در بهمن و اسفند ماه ۹۲ آخرین نشست ها را پیرامون این موضوع برگزار کردیم و نهایتا گزارش خود را ارسال کردیم لذا هیچ دستگاه، نهاد و فرد خاصی نمی تواند درباره اینکه اطلاعی از این روند نداشته اظهار نظر کند.

مولاوردی تاکید کرد: علیرغم شایعات منتشر شده گزارشات ایران درباره جایگاه زنان ارسالی به سازمان ملل ربطی به کنوانسیون رفع تبعیض نداشته است و ما به صورت مشخص عملکرد خود را در حوزه های مختلف انجام داده ایم.

وی درباره انتقاد از حضور هیات ایرانی در کمیسیون مقام زن به دلیل همزمانی با مذاکرات هسته ای گفت: این ۲ موضوع رویکرد متفاوتی دارند و در حیطه کاری مشترک قرار ندارند لذا پرداختن به این موضوعات هیچگونه پایه و اساسی ندارد.

معاون زنان و خانواده رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار میزان درباره حضور زنان در ورزشگاهها اظهار کرد: کمیته ای مشترک بین معاوت زنان و وزارت ورزش در اینباره برگزار شد اما قرار شده است شورای عالی امنیت ملی این موضوع را مورد برسی قرار دهد.

مولاوردی درباره گسترش همکاری میان ایران و واتیکان با توجه به سفر اخیرش تصریح کرد: در حریان سفر به واتیکان هماهنگی ها بسیار جامعی بین ۲ کشور صورت گرفت و به زودی ما میزبان هیاتی از واتیکان خواهیم بود و همایش خانواده در ادیان ابراهیمی به همت واتیکان و مرکز زنان در سال ۹۴ برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره راهکارهای افزایش حضور زنان در عرصه های مدیریتی گفت: در برنامه های انتخاباتی رییس جمهور کشورمان حضور زنان در عرصه های مدیریتی از جایگاه ویژه ای برخوردار بود لذا ما منتظر هستیم با اصلاح ساختار نظام اداری که در دستور کار دولت یازدهم است برنامه های خود را در این ارتباط به صورت جامع ارائه دهیم.

معاون زنان و خانواده رییس جمهور درباره اینکه آیا گزارشی را درباره اظهارات نادرست احمد شهید نسبت به محدودیت ایران در کمیسیون مقام زن ارائه داده است تصریح کرد: این موارد همزمان در شورای حقوق بشر در ژنو در حال بررسی بود و در کمیسیون مقام زن اینگونه موضوعات مطرح نشد و بیشتر بحث تبادل تجارب مدنظر بود.
مولاوردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شرایط کشورها در حوزه زنان در کمیسیون مقام زن مورد ارزیابی قرار گرفت گفت: با توجه به ارائه گزارش سالانه از سوی کشورهای مختلف جهان به این کمیسیون عملکرد آنها نیز مورد ارزیابی قرار گرفت و مشخص شد هیچ کشوری تا به امروز نتوانسته است در زمینه مولفه های مربوط به حوزه زنان از جمله برابری جنسیتی اقدامات اساسی را انجام دهد از این رو راه طولانی باید در این راستا طی شود.

وی درباره اینکه تصویب افزایش تعداد حضور زنان در عرصه انتخابات در روند بررسی سیاست های کلی انتخابات موجب سهمیه بندی در عرصه انتخابات خواهد شد تاکید کرد: سیاست های کلی خط و مشی مربوط به خود را دارند اما درباره درخواست معاونت زنان مبنی بر افزایش تعداد حضور زنان در عرصه انتخابات موضوع سهمیه بندی مطرح نشده است و ما تلاش کرده ایم در باب مصادیق عدالت جنسیتی این موضوع لحاظ شود.

معاون زنان و خانواده رییس جمهور درباره زمان تصویب سند تامین امنیت زنان در روابط اجتماعی از سوی وزارت کشور گفت: آنچه تا به امروز از وزارت کشور در اینباره مطرح بوده به ماده ۲۲۷ برنامه پنجم توسعه ارتباط دارد که در دولت دهم ناقص ماند و با استعلام از سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دولت یازدهم تهیه آن به وزارت کشور واگذار شد.

مولاوردی افزود: در حال حاضر پیش نویس این سند آماده و قرار است نظرات معاونت زنان در آن گنجانده شود تا پس از مراحل تدوین به تصویب نهایی برسد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آخرین روند رسیدگی به پرونده اسیدپاشی اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه رییس جمهور دستور دادند برخورد قاطعی با عاملان این حادثه صورت گیرد در حال حاضر وزارت کشور و وزارت اطلاعات به تناوب گزارشات خود را در اینباره ارائه می کنند و معاونت زنان نیز پیگیر ماجرای درمان آسیب دیدگان این حادثه است.

معاون زنان و خانواده رییس جمهور درباره روند بازدید از زندان های زنان گفت: ما برنامه ریزی جامعی را در این راستا انجام داده ایم و به این منظور تفاهمنامه ای مابین معاونت زنان و انجمن حمایت از زندانیان به منظور حمایت از خانواده های زندانیان با ۶ استان امضا شده است.

مولاوردی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تهیه بانک جامع اطلاعاتی در حوزه زنان گفت: طرح جامع توانمندی زنان سرپرست خانوارد در حال حاضر با مشارکت همه دستگاههای اجرایی به صورت آزمایشی در شهر ری در حال اجرا است و ما اگر به یک الگوی موفق برسیم آن را در کشور پیاده خواهیم کرد.

وی درباره تکلیف نهایی طرح بیمه زنان خانه دار اظهار کرد: ما درباره این موضوع نظر خود را به صورت لایحه به دولت ارائه داده ایم و معتقدیم سازمان تامین اجتماعی باید این رویه را اجرایی و عملیاتی کند و امیدواریم این روند قبل از برگزاری انتهابات نهایی شود.

مولاوردی درباره برخی از گزارشات ضد و نقیض مبنی بر وضعیت اسف بار زندان های کشور اظهار کرد: اینگونه گزارشات پایه و اساسی ندارد و ما به صورت جدی نسبت به رویه موجود در زندانها نظارت جدی داریم.
معاون زنان و خانواده رییس جمهور درباره اجرای طرح تفکیک جنسیتی در برخی از استانهای کشور اظهار کرد در حال حاضر نسبت به این موضوع اطلاعاتی ندارم و در صورت کسب اطلاع به این روند رسیدگی خواهم کرد.

نظر شما