شناسهٔ خبر: 86437 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

مذاکرات ظریف و کری آغاز شد

مذاکرات هسته ای دیدار وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در هتل بریوژ لوزان آغاز شد.

به گزارش نماینده به نقل از صدا و سیما، در این دیدار مانند دوره های قبل، دکتر علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی  کشورمان و «ارنست مونیز»، وزیر انرژی آمریکا، معاونان وزیران خارجه دو کشور و کارشناسان هم حضور دارند.

هرچند درباره دستور کار این نشست خبری منتشر نشده است اما گفته می شود در حضور دو وزیر مذاکرات فنی روز گذشته بررسی و درباره لغو تحریم ها گفتگو خواهد شد.

دیدار از قبل اعلام شده دیشب دو وزیر به دلیل تاخیر حضور جان کری در محل اجلاس لغو و به صبح امروز(دوشنبه) موکول شده است.

محمدجواد ظریف پس از پایان این نشست،   سفر چندساعته ای به بروکسل خواهد داشت تا به دعوت خانم «فدریکا موگرینی» در نشست وزرای خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه درباره پرونده مذاکرات گفتگو کند.

دیشب پس از پایان مذاکرات فنی برخی منابع اعلام کردند دو طرف در بحث فنی به پیشرفت های جدیدی دست یافته اند.

گفتگوهای رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان با وزیر انرژی امریکا درباره مسایل فنی موضوع هسته ای ایران در لوزان سوئیس دیشب پایان یافت.

 در ابتدای این نشست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران، وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و کارشناسان دو طرف نیز حضور داشتند و پس از آن نشست‌های دوجانبه صالحی و مونیز، عراقچی، روانچی و شرمن و کارشناسان به صورت جداگانه برگزار شد که دقایقی پیش پایان یافت.

این سومین باری است که صالحی و مونیز در مذاکرات هسته‌ای حضور دارند.

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما گفت : ما به توافق به عنوان یک بسته نگاه می کنیم که باید در داخل این بسته همه چیزی با جزئیات آن توافق شود.

وی افزود: هر توافقی که میان ایران و ۱+۵ حاصل شود، باید مورد تایید شورای امنیت قرار گیرد، وقتی این توافق به تایید شورای امنیت رسید، از نظر حقوق بین الملل یک الزام برای همه دولت ها محسوب می شود که لازم الاجراست.

گفته شده رایزنی‌ها در شهر لوزان تا ۲۹ اسفند به طول خواهد انجامید.

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ دیروز در حالی در سوئیس آغاز شد که با نزدیک شدن به ضرب‌الاجلی که برای رسیدن به چارچوب توافق تعیین شده، گفت ‌و گوها بار دیگر اهمیت دوچندانی یافته است.

در حالی که طرفین قرار بود تا سوم آذر امسال بر سر راهکار جامع به توافق برسند، پابرجا بودن اختلافات موجب شد تا گفت ‌و گوها برای بار دوم تمدید شود.

بر اساس برنامه جدید، دو طرف برای رسیدن به توافق نهایی تا ۹ تیر زمان دارند.

نظر شما