شناسهٔ خبر: 86392 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

از انتقاد روحانی تا تکرار در دولت؛

واردات مرغ ترک، قیمت‌ها را به پرواز درآورد

مرغ افزایش واردات مرغ در سال جاری، سبب کاهش قیمت این کالا در پاییز امسال شد و همین مسئله سبب کاهش جوجه‌ریزی مرغ‌داری‌های بزرگ شد، که اثرات آن را در یک ماه اخیر با افزایش شدید قیمت مرغ شاهد بوده‌ایم.

به گزارش نماینده، افزایش واردات مرغ در سال جاری، سبب کاهش قیمت این کالا در پاییز امسال شد. متعاقبا مرغ‌داران داخلی به علت عدم توان رقابت با مرغ‌های وارداتی، ضرر هنگفت کردند و همین مسئله سبب کاهش جوجه‌ریزی مرغ‌داری‌های بزرگ شد که اثرات آن را در یک ماه اخیر با افزایش شدید قیمت مرغ شاهد بوده‌ایم.

یکی از انتقادات حسن روحانی از دولت احمدی‌نژاد، باز کردن درهای کشور به روی واردات محصولات کشاورزی سایر کشورها بود.

انتقادات روحانی به گونه‌ای بود که حتی یک جمله او در تقبیح واردات انگور از شیلی و مرغ از ترکیه تا مدت‌ها بر سر زبان‌ها بود. انتقاد از واردات بی‌رویه خصوصا واردات محصولات کشاورزی تقریبا در اکثر برنامه‌های تبلیغاتی روحانی مطرح می‌شد. مثلا او در یکی از برنامه‌های تبلیغاتی مشخصا واردات مرغ از ترکیه را به باد انتقاد گرفت و  اظهار داشت: «ما در مقاطعی انگور از آرژانتین و شیلی وارد کردیم به خاطر بی‌برنامگی و به دلیل عدم توجه به نظرات تولیدکنندگان مجبور به واردات مرغ از ترکیه شدیم.»

هم‌اکنون که بیش از یک سال و نیم از روی کار آمدن دولت روحانی می‌گذرد، رجوع به همان شاخصی که او در حمایت از تولید داخلی مطرح کرد، یعنی واردات مرغ از ترکیه، مفید خواهد بود.

آمار گمرک نشان می‌دهد واردات مرغ از کشورهای خارجی از جمله ترکیه در سال جاری نیز ادامه داشته است.

مطابق آمار رسمی گمرک، در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۳ بالغ بر ۶۶۳ تن گوشت مرغ به ارزش  ۸ /۱ میلیون دلار از ترکیه به ایران وارد شده است.

علاوه بر ترکیه، واردات گوشت مرغ یا جوجه زنده از سایر کشورها نیز در سال جاری ادامه یافته است.

به عنوان مثال در ۱۱ ماهه سال جاری ۷ میلیون دلار گوشت مرغ، ۳۳۵ هزار دلار جوجه مادر گوشتی و ۲۷۳ هزار دلار جوجه یک‌روزه گوشتی از امارات وارد ایران شده است.

از انگلستان نیز نزدیک به ۵ میلیون دلار انواع جوجه گوشتی به ایران صادر شده است. برزیل نیز در این مدت بیش از ۲ میلیون دلار گوشت مرغ به بازار ایران روانه کرده است. از آلمان نیز جوجه مادر تخم‌گذار به ارزش ۳۱۲ هزار دلار وارد ایران شده است.

بازار مرغ ایران از محصولات آمریکایی نیز بی‌نصیب نمانده و در سال جاری ۴۶۹ هزار دلار جوجه اجداد تخم‌گذار آمریکایی راهی بازار ایران شده است. فرانسه نیز بیش از یک میلیون دلار از محصولات مرغ و جوجه خود را راهی بازار ایران کرده است.

در مجموع در ۱۱ ماهه امسال نزدیک به ۵ هزار تن مرغ و جوجه به ارزش بیش از ۱۸ میلیون دلار به کشور وارد شده است.
 

واردات مرغ چگونه سبب گرانی آن شد؟ /پرواز قیمت مرغ با کمک مرغ های ترکیه ای/


* تاثیر منفی واردات مرغ بر تولید داخل

لازم به یادآوری است افزایش واردات مرغ در سال جاری، سبب کاهش قیمت این کالا در پاییز امسال شد. متعاقبا مرغ‌داران داخلی به علت عدم توان رقابت با مرغ‌های وارداتی، ضرر هنگفت کردند و همین مسئله سبب کاهش جوجه‌ریزی مرغ‌داری‌های بزرگ شد که اثرات آن را در یک ماه اخیر با افزایش شدید قیمت مرغ شاهد بوده‌ایم.

این مسئله را همان زمان کارشناسان به دولت هشدار دادند. مثلا  ۸ آذر ۱۳۹۳ یک کارشناس صنعت مرغداری در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایسنا هشدار داد: حجم واردات بالای مرغ در چند ماه اخیر باعث کاهش شدید قیمت مرغ شده و این اتفاق به سود صنعت تولید مرغ کشور نیست.
 

واردات مرغ چگونه سبب گرانی آن شد؟ /پرواز قیمت مرغ با کمک مرغ های ترکیه ای/


دکتر محمدامین مروتی با اشاره به کاهش قیمت مرغ در چند ماه اخیر اصلی ترین علت این اتفاق را حجم بالای واردات مرغ به کشور دانست و اظهار کرد: این مسئله می‌تواند صنعت مرغ کشور را در آستانه نابودی قرار دهد.

وی با ابراز این عقیده که به نظر می‌سد مسایل سیاسی نیز تا حدودی بر قیمت مرغ تاثیر دارد، گفت: این در حالیست که باید تعیین کننده قیمت مرغ بازار باشد.

مروتی افزود: قیمت خیلی پایین مرغ در یک ماه گذشته تولید آن را برای تولیدکنندگان غیر اقتصادی کرده و لطمات زیادی را به آنها وارد آورده است.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی قیمت تمام شده یک کیلوگرم مرغ برای مرغداران حدود ۴۱۰۰ تومان است و در این شرایط اگر قیمت هر کیلومرغ در بازار حدود ۴۵۰۰ تومان باشد، می‌توان تولید آن را اقتصادی دانست، در حالی‌که طی چند ماه اخیر قیمت مرغ به هر کیلو ۳۲۰۰ تومان هم رسید.

وی افزود: در فاصله زمانی که قیمت مرغ زیر قیمت اقتصادی آن بود، بسیاری از تولیدکنندگان نابود شدند و این اتفاق می‌تواند یک تهدید جدی پیش روی صنعت تولید مرغ کشور باشد.

مروتی با بیان اینکه کاهش ناگهانی قیمت مرغ افزایش ناگهانی قیمت آن را ظرف چند ماه آینده رقم خواهد زد، گفت: بی‌ ثباتی قیمت مرغ به سود تولیدکنندگان و حتی مصرف‌کنندگان نیز نیست.

وی در ادامه بازار مرغ کشور را نیازمند ثبات نسبی دانست و افزود: بی ثباتی بازار مرغ باعث شده تا تولیدکنندگان و فعالان این صنعت مرتبا تغییر کنند، چرا که تولیدکنندگان به صورت مقطعی فعالیت می‌کنند و نابود می‌شوند و گروه دیگری می‌آیند و به نظر می‌رسد این اتفاق بیش از هرچیز به دلیل سیاست‌گذاری‌های غلط دولت باشد.

***
مروری بر سخنان انتخاباتی روحانی درباره واردات

روی آوردن به مسیر واردات بزرگ‌ترین بی‌عدالتی است. یعنی عدالت این است که در شرایط فشار دشمن ما بتوانیم در داخل به تولید کمک کنیم، فضا را بهبود ببخشیم، تولید داخل را افزایش دهیم و بر مقدار واردات بکاهیم.

•در اقتصاد مقاومتی باید به دنبال تولید داخل و رشد اقتصادی برویم و خرج‌های بیجای دولت را کم کرده و به جای شعار برنامه‌ریزی و کار کنیم؛ مداوم واردات زیاد نشود و تولیدات آخر ما افزوده شود و با استقامت اهداف اقتصادی از جمله چشم‌انداز را دنبال کنیم.

• باید کاری کنیم که مردم در شرایط آینده، از محصولات کشاورزی این سرزمین استفاده کنند نه اینکه با مسیر توسعه واردات و حذف تعرفه‌ها، کشاورزی ایران را تعطیل کنیم و با واردات محصولات کشاورزی؛ صنعت کشاورزی دیگر کشورها از جمله شیلی، آرژانتین و فرانسه را توسعه دهیم.

•چرا در سال‌های قبل ۷۵ درصد واردات داشتیم با توجه به اینکه در بخش کشاورزی و تولید دارای فرصت‌های خوبی بودیم، با بی‌برنامگی و نادیده گرفتن این توانمندی‌ها اقدام به واردات بی‌رویه کردیم و بخش تولید و کشاورزی ما تضعیف شد.

•حتی ما در مقاطعی انگور از آرژانتین و شیلی وارد کردیم به خاطر بی‌برنامگی و به دلیل عدم توجه به نظرات تولیدکنندگان مجبور به واردات مرغ از ترکیه شدیم.

 

منبع: مشرق

نظر شما