شناسهٔ خبر: 86353 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نفت خوزستان سهم ایران وگردوخاک کشنده خوزستان نیز معضل تمام ایران است

سامری43 نماینده مردم خرمشهر در مجلس با بیان اینکه اگر نفت خوزستان سهم ایران است، گردوخاک کشنده خوزستان نیز معضل تمام ایران است، گفت: گردوغبار امروز حاصل بی‌تدبیری دیروز، خشکی تالاب‌های خوزستان، انتقال آب کارون و استخراج نفت است.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در نطق میان‌ دستور خود در صحن علنی اظهار داشت: سلام بر خرمشهر و مردمی که زخم‌های دیروز را امروز مرور می‌کنند و سلام بر مردمی که نفت‌شان تعبیر سازندگی و آب‌شان پایندگی و سکوت‌شان سادگی است، سلام بر مردمی که در حسرت سازندگی هاشمی، آزادی خاتمی و عدالت احمدی‌نژاد هستند.

وی افزود: آیا می‌دانید خاک‌رش چیست و مردم خاکی کجای این سرزمین هستند؟ آیا می‌دانید فرق یک خرمشهری مرزنشین و تهرانی پایتخت‌نشین چیست که با اولین گردوغبار ماسک‌های مجانی در اختیارشان می‌گذارید؟ چه وقت باید خاک را به حقوق نداده‌شان اضافه کنید؟ آیا وقت آن نرسیده آب و برق خرمشهر و گردوغبار موجود را مجانی کنید؟

نماینده خرمشهر خاطرنشان کرد: براستی نقش بی‌رنگ و لعاب سازمان محیط زیست، مراکز هواشناسی و رسانه‌های خاموش در پستوی کدامین سکوت پنهان است؟ امروز می‌خواهم از پدیده‌ای بگویم که با گذشت سال‌ها از آن هنوز مسئولین به دنبال منشاء آن هستند غافل از آنکه سرطان قرنیه چشم و تولد نوزادان ناقص امان مردم را بریده و ریه‌هایشان را از بی‌تدبیری مسئولین مملو کرده است.

سامری تصریح کرد: چگونه بگویم سهم‌مان از ۵۱ درصد طلای سیاه منطقه آزاد و آب کارون فقط حسرت نداشته‌هاست. امروز می‌خواهم از چشمه‌های نفتی بگویم که در همسایگی‌مان ندای تبعیض سر داده و آغوش خود را برای غیربومیان باز کرده است.

وی با بیان اینکه سهم ما از نفت چه قدر است، ادامه داد: آیا باید سهم‌مان را در استنشاق هوای آلوده، استخدام غیربومیان جست، آب کارون را در کدام تونل مخفی و حفاری شده بجوییم. مسئول بی‌آبی کارون کیست؟ آیا گردوغبار امروز حاصل بی‌تدبیری دیروز، خشکی تالاب‌های خوزستان، انتقال آب کارون و استخراج نفت نیست؟ چگونه بگویم خاک‌رش‌هایمان توان نفس‌کشیدن ندارد.

نماینده خرمشهر همچنین تأکید کرد: امروز می‌خواهم بگویم اگر نفت خوزستان سهم ایران است گردوخاک کشنده خوزستان نیز معضل تمام ایران است، شهرستانی که مملو از مدارک دانشگاهی جوانان خود است، شاهد به کارگیری مهاجران غیربومی است.

سامری اضافه کرد: جوانان خرمشهری که در عین طی کردن مدارج عالیه در حاشیه خیابان‌ها دستفروشی می‌کنند و بغض‌های در گلو نشسته که آمیخته با رنج از نحوه گزینش افراد غیربومی شاغل در وزارت نفت، منطقه آزاد اروند و مدیران پروازی و از رده خارج شده و فسیل شده شب را به روز می‌گذرانند.

وی با اشاره به شأن بالای جایگاه معلم گفت: معلمی ساختن است نه سوختن از بی‌منزلتی‌ها. آقای فانی اگر امروز من نماینده و شما وزیر هستید، مدیون همین شمع‌های سوخته‌ایم. آیا از معیشت معلمان خوزستان خبر دارید؟ آیا می‌دانید ۷۰ درصد از آنها هنوز مسکن برای سکونت ندارند؟

این نماینده مجلس ادامه داد: آقای فانی آیا می‌دانید سرانه مدارس خرمشهر بیش از ۲ سال پرداخت نشده و اکثر مدارس آن فاقد سرایدار است، وضعیت استخدام معلمان پیش‌دبستانی را چه کسی باید مشخص کند، چرا از نجابت فرهنگیان سوءاستفاده می‌کنید.

سامری همچنین عنوان کرد: شأن معلمان این نیست که سبد کالا همتراز با مددجویان بهزیستی و کمیته امداد لحاظ کنیم، امروز می‌خواهم ندای مظلومیت معلمی را فریاد بزنم که از وعده‌های شما به ستوه آمده است، آقای فانی معلمان ارکان اصلی نظام هستند واین ارکان نظام را بیش از این نلرزانید.

وی افزود: آیا در دولت سمعکی از انصاف نیست تا صدای له شدن استخوان‌های منادی رسالت پیامبر را بشنود.

نماینده مردم خرمشهر خطاب به وزیر نیرو گفت: آقای چیت‌چیان آیا می‌دانستید آب کارون دیگر آب نیست، بلکه فاضلاب است، مسئول اتمام طرح فاضلاب خرمشهر کیست؟ آیا محرومیت کارون و مردم آن را دیده‌اید؟

سامری در پایان یادآور شد: آقای رئیس‌جمهور تدبیرتان امید را در دل‌ها پرورانده و به خاطر قداست خرمشهر مظلوم شما را قسم می‌دهم به داد فریاد مظلومانه خرمشهر برسید.

نظر شما