شناسهٔ خبر: 86175 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

امسال بهترین زمان برای حذف کامل نفت از هزینه های عمومی دولت بود

مصری43 عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: امسال با توجه به شرایط موجود بهترین زمان برای حذف کامل نفت از هزینه‌های عمومی دولت بود.

به گزارش نماینده، عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر با اشاره به مهمترین ویژگی های بودجه سال ۹۴ گفت: امسال ما با محدودیت های جدی در بحث بودجه رو به رو بودیم، دلیل آن هم مسائل مربوط به نفت، کاهش قیمت آن و صندوق ذخیره ارزی بود.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه ادامه داد: با این حال می توان گفت مهمترین ویژگی بودجه سال ۹۴ این است که ما با واقع بینی نسبت به درآمدهای نفتی، بودجه را بستیم و نهایی کردیم.

وی ادامه داد: این اولین سال بود که به طور جدی میزان وابستگی بودجه به نفت کاهش یافت، اگرچه معتقد بودیم می توانستیم حتی نفت را از بودجه عمومی کشور حذف کنیم، اما در عمل این توفیق حاصل نشد.

مصری تاکید کرد: این بهترین زمان برای حذف کامل نفت از هزینه های عمومی دولت بود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به نگاه واقع بینانه به یارانه ها نیز گفت: در این زمینه هم شاهد نگاهی واقع بینانه بودیم؛ در اینکه اقشار پر درآمد از بحث دریافت یارانه حذف شوند، موضوعی بود که همه روی آن متفق القول بودند، اما چالشی را درباره میزان مبلغ هدفمندی داشتیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه عدد مبنا یعنی ۴۲ هزار میلیارد حذف شد و به عدد ۳۹ هزار میلیارد رسید، در غیر این صورت چالشی جدی برای دولت ایجاد می کرد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیگر ویژگی های مثبت بودجه سال ۹۴ گفت: نگاه ویژه ای به نیز در بودجه به کشاورزی و آبادانی روستاها شده که این از مزایای بودجه ۹۴ است.

مصری تصریح کرد: علی رغم همه مشکلات، توجه به سمت تولید و بویژه قشر تولید کننده قابل تقدیر است و بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی که تکیه بر خودکفایی در تولید کالاهای اساسی است، توجه به کشاورزی بسیار حائز اهمیت است.

این نماینده مجلس نهم شورای اسلامی با بیان اینکه توجه به اعتبارات تولید از یکسو و عمران و آبادانی روستاها بهترین راه برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرهاست گفت: این مسئله در بودجه سال ۹۴ به خوبی دیده شده است.

وی همچنین از توجه به ایثارگران و رزمندگان در بودجه یاد کرد و ادامه داد: مسئله بسیار مهم دیگر آب های مرزی بود که پیش از بررسی لایحه بودجه در مجلس حل و فصل شد و نیازی نبود که در بودجه آن را ببینیم، والا یکی از مسائل بسیار مهم و اساسی در بررسی بودجه می بود.

آن گونه که باید اثری از اقتصاد مقاومتی در بودجه دیده نمی‌شود

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مسائلی که جای آن در بودجه خالی است یا از سوی نمایندگان رای نیاورد، گفت: ما در کمیسیون تلفیق و بسیاری از نمایندگان در کمیسیون های تخصصی پیشنهادهای بسیاری داشتند که اگر در بودجه می آمد می توانست بسیار مثبت و مثمر ثمر باشد، اما به نظرم آن چه اشکال اساسی کار بودجه بود، این است که اثری از اقتصاد مقاومتی آن گونه که انتظار می رفت، در آن دیده نشده است.

عبدالرضا مصری ادامه داد: یکسال از ابلاغ اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری می گذرد، و می شد چارچوب های اساسی بودجه را نزدیک به سیاست های اقتصاد مقاومتی بست، اما متاسفانه بودجه امسال از این مسئله کمتر بهره برده و این مهمترین نقص در بودجه سال ۹۴ است.

نظر شما