شناسهٔ خبر: 86166 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

مولاوردی مطرح کرد؛

پیشنهاد تاسیس مرکز مشاوره خانواده در ایران

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور: پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران درباره تاسیس مرکز مشاوره خانواده در ایران پیگیری و مقرر شد برگزاری کنفرانس های بین المللی بیشتری با محوریت سازمان همکاری اسلامی در موضوع زنان در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش نماینده به نقل از صدا و سیما،شهیندخت مولاوردی در پایان سفرش به نیویورک و شرکت در پنجاه و نهمین کمیسیون مقام زن در سازمان ملل، گفت: دستاوردهای ما در برخی شاخص‌ها مانند آموزش، بهداشت و سلامت، کاهش نرخ مرگ و میر مادران و کودکان و افزایش سن امید به زندگی در رتبه بسیار خوبی قرار دارد.

وی افزود در کنار پیشرفت‌ها، برخی شاخص‌های زنان با وضع مطلوب فاصله دارند و باید اقدامات بیشتری را در دستور کار قرار دهیم تا رشد و توسعه متوازنی را در حوزه زنان و خانواده شاهد باشیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور وضعیت زنان ایران اسلامی را در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان و به ویژه منطقه، در برخی شاخص ها مطلوب و پیشرفته و در برخی دیگر، نیازمند تلاش بیشتر دانست.  

مولاوردی به دیدارها و برنامه های فشرده هیئت بانوان ایرانی در این اجلاس اشاره کرد و گفت: در این دیدارها طرفها بر نقش و مسئولیت زنان مسلمان در کشورهای اسلامی و مسئولیتی که دولتهای اسلامی در همبستگی بیشتر در رفع مشکلات زنان دارند، تاکید کردند.  

پیشنهاد تاسیس مرکز مشاوره خانواده در ایران

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور موضوع تاسیس سازمان زنان و توسعه در قاهره را دیگر محور این دیدار خواند و گفت: علاوه بر این، پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران درباره تاسیس مرکز مشاوره خانواده در ایران نیز در این دیدار پیگیری و مقرر شد برگزاری کنفرانس های بین المللی بیشتری با محوریت سازمان همکاری اسلامی در موضوع زنان در دستور کار قرار گیرد.  

وی به اعلامیه سیاسی مصوب افتتاحیه نشست پنجاه و نهم کمیسیون مقام زن اشاره کرد و گفت: در این اعلامیه آمده است که باوجود گذشت بیست سال از اعلامیه پکن، هنوز زنان در هیچ کشوری به آن اهداف تعیین شده یعنی توانمندی جنسیتی و برابرسازی نرسیده اند.  

طرح موضوع عدالت جنسیتی در مقابل برابری جنسیتی

مولاوردی به دستور کار اجلاس آینده سران جهان در شهریور سال آینده با محوریت توسعه از فردای سال ۲۰۱۵ میلادی اشاره کرد و گفت: در اعلامیه امسال کمیسیون مقام زن همچنین بر ضرورت تقویت تلاش دولت ها در وضع قوانین و پاسخگوئی آنان برای درج در سند توسعه یادشده تاکید شده است.  

مولاوردی در پاسخ به سئوال خبرنگار ما درباره تشریح موضع کشورمان در طرح موضوع عدالت جنسیتی در مقابل برابری جنسیتی گفت: جمهوری اسلامی ایران در مقابل موضوع برابری جنسیتی به عدالت جنسیتی معتقد است البته این موضوع برابری جنسیتی که مطرح می شود، با موضوع برابری جنسی، تفاوت دارد و نباید این دو را در مقابل هم قرار داد.  

عدالت جنسیتی شعبه ای از عدالت اجتماعی

مولاوردی در پایان گفت: منظور ما از طرح ایده عدالت جنسیتی در مقابل برابری جنسیتی، برقراری توازن و تعادل در حقوق و مسئولیت ها و سهمی که هر یک از زن و مرد باید برعهده گیرند و این عدالت جنسیتی را شعبه ای از عدالت اجتماعی می دانیم که دسترسی عادلانه زنان به منابع از جمله آنهاست.  

هیئت اعزامی بانوان کشورمان از نهاد ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی در یک هفته حضور در پنجاه و نهمین نشست کمیسیون مقام زن که در مقر سازمان ملل در حال برگزاری است، علاوه بر شرکت فعال در نشست های عمومی و تخصصی این اجلاس، دیدارهای متعددی را با همتایان خود داشت.  

اجلاس پنجاه و نهم کمیسیون مقام زن تا پایان اسفند در نیویورک ادامه دارد.

نظر شما