شناسهٔ خبر: 86090 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

در حاشیه سخنان اخیر علی یونسی/ اظهارات نسنجیده جناب مشاور و دو توصیه به دولت یازدهم!

علی یونسی اظهارات نسنجیده علی یونسی مشاور رئیس جمهور بار دیگر خبر ساز شد تا روشن شود هر دولتی چشم اسفندیاری دارد که از آن در امان نیست .

نماینده - یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در همایش هویت ایرانی با عنوان «ایران، نام، مردم و سرزمین» که صبح یکشنبه در دایره‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد عراق را دارای حوزه تمدنی مشترک با ایران خوانده و اظهار داشته بود:  عراق نه تنها حوزه تمدنی است بلکه هویت، مرکز و پایتخت‌ ماست که تفکیک جغرافیای ایران و عراق ممکن نیست.

 

این سخنان واکنش های گسترده و بحقی را در میان مسئولان عراقی از جمله وزیر خارجه این کشور در پی داشت به نحوی که ابراهیم الجعفری ضمن انزجار آمیز خواندن گفته های یونسی اظهار داشت : عراق به هیچ دولت و کشوری اجازه نداده و نخواهد داد که حاکمیتش را نقض کند.

وزیر خارجه عراق به روزنامه «الشرق الاوسط» گفت: عراق دارای حاکمیت کامل است و به هیچ طرفی چه ایران و چه غیراز آن اجازه نداده و نخواهد داد که این حاکمیت را نقض یا در امور داخلی این کشور دخالت کند.

به راستی یونسی در این شرایط به غایت حساس با چه تحلیلی سخنی به این حد گزاف بر زبان رانده و جوانب آن را نسنجیده است ؟ سوالی که پاسخ به آن با توجه به این که گوینده، خود زمانی وزیر اطلاعات بوده  سخت و دشوار به نظر می رسد .

آیا یونسی در گفتن این جملات قصد و غرض خاصی داشته است و می خواسته پیامی را به کشورهای عربی چون آل سعود که چونان گرگ در کمین روابط دو کشور و ملت ایران و عراق نشسته اند بدهد ؟ این پیام چه فایده ای برای دو ملت ایران و عراق داشته است ؟

به جد می توان گفت نه تنها هیچ فایده ای در سخنان یونسی نبوده بلکه روابط میان دو ملت که اوج آن را در حماسه اربعین شاهد بودیم خدشه دار ساخته است .

عجیب تر آن که یونسی مشاور دولتی است که معتقد به اصول و عرف های دیپلماتیک بوده و یکی از انتقادات مبنایی دولتمردان یازدهم به دولت های سابق این بوده که در اظهار نظرهای خود چنین عرف هایی را در نظر نمی گیرند و منافع ملی را خدشه دار می سازند و حال نکته باریک تر ز مو این جا است که «اتامرون الناس بالبر و تنسون انفسکم»

با توجه به اظهارات یونسی و نیز واکنش های صورت گرفته از سوی مقامات عراقی و نیز بازتاب های از سرخوشحالی این اظهارات در رسانه های عبری، عربی و غربی انتظار طبیعی از دولت یازدهم و رئیس جمهور محترم آن است که یا ضمن برکناری یونسی زمینه چنین اظهار نظرهای پرهزینه ای را از ایشان بگیرند و یا به مشاور محترم توصیه و تذکر اکید کنند که در چیزی که به ایشان هیچ ربطی ندارد اظهار نظر نکنند که این توصیه الهی در قرآن کریم است که ولا تقف ما لیس لک به علم ...

نظر شما