شناسهٔ خبر: 85825 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

گلایه رییس فراکسیون حمایت از نخبگان مجلس از معطل ماندن قانون ثبت اختراعات

افتخاری43 رییس فراکسیون حمایت از نخبگان، مخترعان و اقتصاد دانش بنیان مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه قانون ثبت اختراعات و علائم تجاری حدود یکسال است بر زمین مانده است از دولت خواست ارسال لایحه مربوطه به مجلس را در اولویت قرار دهد.

به گزارش نماینده به نقل از ایرنا، دکتر لاله افتخاری در مراسم رونمایی از محصول دانش بنیان وای فای لامپ (گلوری) اظهار داشت: مباحث مربوط به قانون ثبت اختراعات و علائم تجاری را حدود یکسال قبل در فراکسیون حمایت از نخبگان، مخترعان و اقتصاد دانش بنیان تهیه کردیم و در آن ضمن استفاده از پیشرفته ترین قوانین دنیا به بومی سازی آن دست زدیم اما دولت از ما خواست تا دست نگهداریم و آن را در مجلس ارائه نکنیم.

وی افزود: خواسته دولت این بود که لایحه ثبت اختراعات را به همراه لایحه مالکیت فکری به مجلس ارائه دهد و ما هم این موضوع را پذیرفتیم اما لایحه مالکیت فکری به تنهایی به مجلس تقدیم شد و ما همچنان منتظر ارائه لایحه ثبت اختراعات از سوی دولت هستیم.

افتخاری از مسوولان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم درخواست کرد در نهایی شدن و تسریع قانون ثبت اختراعات همکاری کنند تا روند بررسی و تایید اختراعات و تاسیس شرکت های دانش بنیان شتاب بیشتری به خود گیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین از آماده شدن قانون استاندارد جهت طرح در صحن علنی مجلس خبر داد و گفت: استاندارد ما ضعف هایی دارد که باید در قانون جدید مرتفع شود و ما معتقدیم قرارگاه آن باید جابجا شود و ناظر و مجری استاندارد نباید یکی باشد و درعین حال، قوانین مربوط به استاندارد ضمن چابکی، بتواند به صورت تخصصی و با سرعت کارها را به پیش ببرد.

وی تاکید کرد: با به روز شدن قانون استاندارد، کالاهای ارزان و بی کیفیت خارجی نمی توانند با ظاهری فریبنده، بازار را از نوآوری های ایرانی بگیرند و طرح های ابتکاری و تولید داخل که در چرخه صحیح استاندارد قرار می گیرند قادر به جلب اطمینان مشتری خواهند شد.

افتخاری نقش فناوری و نوآوری های جوانان ایرانی را در افزایش خودباوری ملی، تکیه به توان داخلی، کاهش وابستگی به دیگر کشورها و همچنین کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی بسیار موثر برشمرد.

وی یادآور شد: طی سالهای اخیر بسیاری از کشورهای پیشرفته با زیرپا گذاشتن قوانین و عرف بین الملل و حقوق بشر، دانشجویان ایرانی را از تحصیل در بسیاری رشته های جدید در دانشگاه های خارجی محروم کردند اما با وجود همه این محدودیت ها، جوانان متخصص، متعهد، متفکر و تلاشگر ایرانی توانستند با اختراعات و نوآوری های خود گره گشای مشکلات کشور باشند.

مدیر مجموعه فناوری آفتاب نیز در این مراسم، رسیدن محصول دانش بنیان وای فای لامپ (گلوری) به مرحله تجاری سازی را حاصل تلاش سه ساله جمعی از دانشجویان ایرانی در این گروه تخصصی عنوان کرد.

دکتر سید محمدمهدی کاظمی افزود: این اختراع که در گروه فناوری ارتباطات و اطلاعات جای می گیرد امکان یکپارچه سازی و گسترش شبکه اینترنت وای فای را به صورت پیوسته و هوشمند در قالب یک لامپ کوچک ایجاد کرده است.

این استاد دانشگاه توضیح داد: در این وسیله هوشمند که به عنوان یک قطعه از اینترنت اشیا محسوب می شود مودم وای فای در داخل یک لامپ قرار می گیرد که می توان با چرخاندن لامپ در سرپیچ و با در دست داشتن ریموت کنترل مخصوص، ارتباط اینترنتی را حتی در یک محوطه چند ۱۰ هزار متری بدون قطعی برقرار کرد.

وی سهولت، هزینه اندک، امکان مدیریت هوشمند اینترنت و نور محیط و سرعت بالا را از جمله مزایای استفاده از وای فای لامپ عنوان کرد.

نظر شما