شناسهٔ خبر: 85803 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

فریاد جهالت داعش در پایتخت ۲۷۰۰ ساله آشوری‌ها

اشیا تاریخی حفاری شده از عراق در حالی که جامعه جهانی هنوز در شوک تخریب دو شهر باستانی نمرود و "هترا" در عراق هستند، گزارش‌های جدید حاکیست تروریست‌های داعش این‌بار یک شهر تاریخی متعلق به قرن هفتم پیش از میلاد را هدف جهالت و وحشی‌گری خود قرار دادند.

به گزارش نماینده به نقل از خبرگزاری ایسنا، گروه تروریستی داعش یک روز پس از تخریب شهر باستانی "هترا"، این‌بار شهر باستانی «خورسباد» را که بنای آن به دوره آشوری‌ها بازمی‌گردد را تخریب کردند تا طرح شوم‌شان برای تخریب تمدن و میراث فرهنگی عراق ابعاد وسیع‌تری بگیرد.

شهر تاریخی «خورسباد» به عنوان پایتخت جدید آشوری‌ها توسط "شاه سارگون دوم" در سال ۷۲۱ پیش از میلاد بنا نهاده شد و دارای دیوارهایی به ضخامت ۲۴ متر و هفت دروازه است. این شهر تاریخی در شمال عراق و در ۱۵ کیلومتری شهر موصل جای گرفته که امروزه نیز دارای ساکنین آشوری است.

"شاه سارگون دوم" که از سال ۷۲۲ تا ۷۰۵ قبل از میلاد بر آشوری‌ها حکومت کرد، در سال ۷۱۷ دستور ساخت شهری در تلاقی رود دجله و رودخانه "گریت زب" داد. ساخت این شهر که نماد هنر و معماری آشوری‌ها است، هیچگاه کامل نشد و با مرگ ناگهانی سارگون دوم در نبردی در سال ۷۰۵ قبل از میلاد، متروکه باقی ماند و پس از آن پایتخت به نینوا منتقل شد.

این شهر طرحی مستطیلی دارد و دارای ابعاد ۱۷۵۶ در ۱۶۳۵ متر است که کل مساحت این محوطه باستانی ۲۸۸ هکتار است. این شهر دژ مانند دارای دیوارهای عظیم با ضخامت ۲۴ متر است و ۱۵۷ برج در اطراف آن وجود دارد.

این محوطه باستانی برای اولین‌بار در سال ۱۸۴۲ توسط یک ژنرال فرانسوی به نام «پل امیله بوتا» مشاهده شد و در سال‌های ۱۸۴۲-۱۸۴۴ و ۱۸۵۲ تا ۱۸۵۵ توسط باستان‌شناسان کاوش شد و حجم زیادی از اشیای ارزشمند مکشوفه توسط باستان‌شناسان فرانسوی بر اثر سانحه در رودخانه از بین رفت، اما بقایای اشیاء تاریخی این محوطه باستانی به موزه لوور در فرانسه منتقل شد.

این سایت تاریخی در سال ۱۹۲۸ تا ۱۹۳۵ توسط باستان‌شناسان آمریکایی مجددا کاوش شد و آنها موفق به کشف یک گاو سنگی به وزن ۴۰ تن از زیر خاک شدند که قدمت آن به ۲۷۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. پس از آن باستان‌شناسان عراقی به کاوش در این منطقه ادامه دادند و کشفیات فراوانی از جمله معبد «سیبیتی» را در آنجا کشف کردند.

نظر شما