شناسهٔ خبر: 85703 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ

قاچاق کلیه ایرانی ها با اعزام به خارج

فروش کلیه 43 مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: به تازگی گزارشی به دست ما رسیده که نشان می‌دهد گروه‌هایی در کشور افراد را برای اهدای کلیه به خارج از کشور اعزام می‌کنند.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، مصطفی قاسمی گفت به تازگی یک گزارش به دست ما رسیده که نشان می‌دهد گروه‌هایی در کشور از طریق منطقه کردستان افراد را برای اهدای کلیه به خارج از کشور اعزام می‌کنند.

وی ادامه داد: کشورهای اروپایی با آموزش و پیشگیری تعداد بیماران کلیوی خود را کاهش دادند اما کشور ما با وجود اینکه ۲۵ سال است روز حمایت از بیماران کلیوی دارد نتوانسته موفق باشد چون مسئولان حمایت لازم را ندارند.

قاسمی ادامه داد: بیماران هنوز با طرح تحول سلامت گشایشی در کارشان نمی‌بینند؛ ۷۸ هزار بیمار داریم که بیمه‌ها در سال فقط یک بار آزمایش هپاتیت C را پوشش می‌دهند در حالی که این آزمایش ۶۰۰ هزار تومان هزینه دارد و اگر پزشکی ۳- ۲ بار آن را تجویز کند بیمه‌ها پروتکل درمانی را قبول نکرده و هزینه‌اش را نمی‌دهند.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: هنوز بسته حمایت از بیماران صعب‌العلاج در مورد بیماران کلیوی ابلاغ نشده و  ۴۰ درصد از بیماران هنوز از روش‌های دیالیزی که از رده خارج شده درمان می‌شوند.

وی افزود: در حالی که وزارت بهداشت شعارهای خوبی می‌دهد اما منتظر راهنماهای بالینی هستیم تا بازرسی دقیقی روی مراکز درمان دیالیز  انجام شود چرا که ماهانه به ما گزارش می‌شود سطح استانداردها پایین است.

قاسمی گفت: با همکاری موسسات خیریه وضع تخت‌های دیالیز در تهران بهتر شده اما در بخش‌های دولتی اصلاً قابل رقابت نیست در مورد پزشکان نیز بسیار کمبود داریم و این مشکل هنوز گریبانگیر بیماران است.

وی از انعقاد تفاهم‌نامه با بانک پارسیان برای ارائه تسهیلات به بیماران کلیوی خبر داد و گفت: در این تفاهم‌نامه از سوی انجمن حمایت از بیماران کلیوی، بیمارانی که نیازمند هستند معرفی می‌شوند و بانک پارسیان نیز کمک ۶ میلیارد ریالی به انجمن داشته و ۴ استان کم برخوردار (لرستان، ایلام، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد) تحت حمایت قرار می‌گیرند.

وی همچنین از افتتاح مرکز جامع درمان بیماران دیالیزی و پیوند کلیه در ۲۰ اسفند خبر داد و گفت: بخش همودیالیز و دیالیز صفاقی نیز در این مرکز افتتاح می‌شود.

نظر شما