شناسهٔ خبر: 85196 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه وطن امروز

یادداشت روز وطن امروز:

درس سربلندی و پيشرفت

رهبرانقلاب43

نماینده/سیدباقر پیشنمازی: ملتي كه در صدد تعالي و عزت است براي رسيدن به آن از هيچ مجاهدتي دريغ نمي ورزد، ره صد ساله را كوتاه كردن، آينده نگري و تلاش و فداكاري مي طلبد. قدر شناسي فرصتها و بهره گيري از لحظه لحظه هاي رويش و توانمندي نيزاز لوازم موفقيت و پيشرفت يك ملت است. هر ملتي از اين جهت به قهرمانان، مي بالد كه آنها را نماد درخشش استعدادهاو بالندگي خود مي داند. قهرمانان الگو مي شوند. نه تنها تلاش و كوشش و مجاهدت، كه سبك زندگي آنان نيز به عنوان مدل موفقي براي پيشرفت، موفقيت و درخشش مورد تأسي واقع مي شود. ملتي كه از نمونه هاي موفق الگو نگيرد و قهرمانان خود را در قاب تابلوها، متوقف و محصور كند، شايسته ملامت است. چنين ملتي در رقابت توسعه وپيشرفت شكست مي خورد و متوقف مي گرددو بايد خود را براي فرمانبري از كشورهايي كه سبقت گرفته اند، آماده كند.

 

پندهاي حكيمانه اي كه در ديدار ۲۷/۱۱/۹۳ ستادهاي بزرگداشت شهداي دانشجو و هنرمند با مقام معظم رهبري بيان شد و ستاد بزرگداشت شهداي امور تربيتي نيز مخاطب واقع گرديد، درسهايي براي سربلندي و پيشرفت ملت ما بود.

گراميداشت شهيد و شهادت، تجليل از مجاهدت و فداكاري است چرا كه شهيدان مابراي هموار سازي راه زندگي، هدايت و سعادت انسانها از خود گذشتند و به جهاد در راه خدا و دفاع از نظام مقدس جمهوري اسلامي شتافتند.

در اين ديدار بر محور هاي مهمي تاكيد شده است كه اهتمام به آنها و اجرايي كردنشان نيازمند بلوغ عقلي، بصيرت و غيرت ديني است.

۱- پيام مراسم بزرگداشت، بايدادامه حركت جهادي شهداباشد و لذا همايشهايي که به اين منظوربرگزار

مي گردد و در پي آن پژواكي احساس نمي شود و انگيزشي براي حركت جهادي به وجود نمي آورد، بزرگداشت نيست.

۲- نبايد اجازه داده شود كه نام و ياد شهدا فراموش شود، براي ملتي كه در ميانه راه است، اين يك غفلت خسارت بار خواهد بود.

۳- ضرورت نكته يابي از زندگي شهدا براي الگوگيري جواناني كه معاصر آنان نبوده اند. در صورت دريافت پيام شهدا و شناخت راه آنان، مجاهدت در راه خدا در جامعه ماندگار خواهد شد.

۴- ضرورت به كارگيري ابتكار و نو آوري در به كارگيري روشهاي تبليغي جذاب در مراسم بزرگداشت نام و ياد شهدا، براي انتقال بهتر پيام آنان.

۵- بهره گيري از مضاميني كه در بطن حادثه عاشورا و حركت حضرت سيد الشهدا عليه السلام است و براي دوام حيات اسلامي جامعه و زندگي با عزت و سربلندي ضرورت دارد.

۶- بزرگداشت شهدا نبايد در حد يك مجلس ترحيم برگزار شود. نحوه برگزاري چنين مراسمي بايد به گونه اي مهندسي شود كه شهادت را در ابعاد مختلف آن معنا كند و آرمان شهيد را معرفي نمايد.

۷- براي دريافت بشارت وپيام شهدا توسط كساني كه در راه آنان از ادامه مسير باز مانده اند(۱) ظرفيت سازي فرهنگي ومعنوي صورت پذيرد. براي يك ملت بسيارمهم است كه در حركت خود و در مسير پيشرفت دغدغه اي نداشته باشد و با اميد حركت كند.

۸- مراسم بزرگداشت شهدا به گونه اي هدف گذاري شود كه موجب هدايت و معرفت حاضران و ناظران گردد و انگيزه سبقت در عرصه مجاهدت و فداكاري را فراهم نمايد.

۹- اگر جامعه اي پيشرفت را مي خواهد و هرگز به توقف يا عقبگرد رضايت نمي دهد، مراسم بزرگداشت بايد شيوه از خود گذشتن براي سرنوشت جامعه را فرهنگ سازي كند اين همان مفهوم ايثار و گذشت است كه شهدا پرچمدار آن هستند.

۱۰- چنين مراسمي بايد بتواند پيام شهدا را به گوش آحاد جامعه برساند در غير اين صورت يك اقدام تشريفاتي و
بي اثر خواهد بود.

درسهاي گرانبهاي اين ديدار بيش از هر نهادي بايد در آموزش و پرورش كشور فرهنگ سازي شود و به دست مديراني كه از فرهنگ شهيد و شهادت فاصله نگرفته اند باشد.

مراسم سالگرد تاسيس امور تربيتي، امسال در سالن همايش برج ميلاد تهران و تحت عنوان “گراميداشت شهداي امور تربيتي” برگزار گرديد. در برابر صندلي هاي انبوهي كه تعداد معدودي از آن را كارمندان و مديران مورد بهره برداري قرار داده بودند و با حضور وزير محترم و معاون پرورشي.

در نگاه اول اين نامگذاري در خور تقدير به نظر مي رسيد با اين تصور كه اين همايش بر اساس يك باور عميق به فرهنگ شهادت برگزار شده است و فراتر از يك اقدام تشريفاتي. اما وزيري كه به خوبي مي داند روح شهدايمان هيچ غباري را بر دامان نظام جمهوري اسلامي بر نمي تابد و تا چه اندازه از فتنه گران و راهبران آنان بيزار است چگونه در مراسمي(۲) كه در حمايت از فتنه گران داد سخن رفته است، ادامه حضور داشته است. وزيري كه در جلسه دولت با مقام معظم رهبري از بيان ايشان شنيده است كه فرمودند فتنه خط قرمز ماست. چگونه حيثيت به دست آورده از نظام جمهوري اسلامي را عليه همين نظام هزينه مي كند؟
آيا مي توان ادعاي چنين فردي را در مورد بزرگداشت شهداي امور تربيتي باور كرد. آيا برخي از همين شهداي امور تربيتي به دست منافقيني ترور نشدند كه از فتنه و سران فتنه حمايت كردند!؟

آيا شايسته نيست به عنوان عضو دولتي كه خود را “دولت راستگويان” توصيف كرده است با مردم خود صادق
باشند!؟

آيا بهتر نيست به جاي ترغيب برخي از معلمان به اجتماعات اعتراضي در استانهاي مختلف از سوي افراد منتسب به مجموعه تحت مسئوليت جنابعالي، با مديريتي فعالتر و توانمندتر نسبت به تامين حداقل معيشت معلمان شريف كشورمان و حفظ كرامت آنان اهتمام فرماييد!؟ برگزاري مراسم تشريفاتي بزرگداشت شهداوبي اعتنايي به آرمانشان از جنابعالي انتظار نمي رود!

پي نوشت‌ها:

۱- قرآن كريم سوره آل عمران آيه ۱۷۰

۲- مراسم مجمع عمومي موسوم به انجمن اسلامي معلمان. مورخ ۹/۱۱/۹۳

نظر شما