شناسهٔ خبر: 85135 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

در نشست خبری مطرح شد

تنور داغ هفتمین جشنواره داستان انقلاب با ۳۸۳ اثر

داستان انقلاب دبیر هنری هفتمین جشنواره داستان انقلاب با اشاره به تعداد آثار ارسال شده به دبیرخانه این دوره گفت: دبیرخانه این دوره تعداد ۳۸۳ اثر دریافت کرد. بنا به گفته داوران، آثار این دوره از منظر کیفی و منظر ساختاری در حد قابل قبولی بوده‌اند.

به گزارش نماینده به نقل از خبرگزاری تسنیم، نشست خبری هفتمین جشنواره داستان انقلاب(جایزه امیر حسین فردی) صبح امروز ۱۱ اسفند ماه با حضور ساسان ناطق، مدیر کارگاه قصه و رمان و حسین فتاحی، دبیر هنری این دوره در حوزه هنری برگزار شد.
فتاحی در ابتدای این نشست با اشاره به هدف برگزاری جشنواره داستان انقلاب، گفت: جشنواره با این هدف راه‌اندازی شد که تعداد بیشتری رمان و داستان با موضوع انقلاب، نوشته و استعدادهای جدید در این زمینه کشف شود تا با این راه به نوعی تنور داستان انقلاب گرم بماند. انقلاب پر از موضوعات متنوعی است که می‌تواند دستمایه خلق اثر شود از این رو محوریت جشنواره بر اساس داستان انقلاب انتخاب شده است.
وی ادامه داد: تغییر کوچکی در فرخوان هفتمین دوره ایجاد شد و سعی کردیم تا با این تغییرات مضامین را گسترده‌تر کنیم. امسال تعداد ۳۸۳ اثر از ۲۳۸ هنرمند به جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۸۱ اثر در قالب داستان کوتاه نوجوان، ۱۸ اثر در قالب رمان نوجوان، ۲۲۵ اثر در قالب داستان کوتاه بزرگسال و ۵۹ اثر در قالب رمان بزرگسال به دبیرخانه ارسال شد. طبق روال هر سال بازدید اولیه توسط دو نفر از کارشناسان خسرو باباخانی و عزت‌الله الوندی انجام شد که طبق آن آثاری به مرحله نهایی راه یافتند.
به گفته فتاحی از بین ۸۱ داستان کوتاه نوجوان ۱۳ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرده است همچنین از بین ۱۸ رمان نوجوان ۷ اثر و از میان ۲۲۵ داستان کوتاه بزرگسال ۴۰ اثر و از میان ۵۹ اثر رمان بزرگسال ۱۲ کتاب به مرحله نهایی راه پیدا کردند.
دبیر هنری جشنواره یادآور شد: در این دوره داوری‌ها و بازبینی‌ها با سختگیری انجام شد و تلاش شد تا با این کار داوری نهایی راحت‌تر باشد. براساس گفته داوران امسال در بخش رمان آثار بهتر و هنرمندانه‌تری را نسبت به دوره‌های گذشته داشته‌ایم. به طوری که در حوزه رمان نوجوان ۳ برگزیده و در حوزه رمان بزرگسال دو برگزیده تجلیل خواهد شد.
فتاحی در ادامه به کیفیت آثار ارسال شده اشاره کرد و افزود: آثار هم از جهت مضمون و هم از جهت ساختار کیفیت قابل قبولی داشتند نگاه تازه در بسیاری از این آثار دیده می‌شود. متأسفانه یکی از اتفاقاتی که طی این سال‌ها نیفتاده این بوده که جشنواره پس از اعلام اسامی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد. من چند بار از مدیران حوزه هنری و مسئولان اجرایی جشنواره خواستم که پس از اتمام جشنواره برگزیدگان به حال خود رها نشده و با حمایت از آنها تنور جشنواره در طول سال گرم بماند اما این امر تاکنون محقق نشده است.
در ادامه این مراسم ساسان ناطق، مدیر کارگاه قصه و رمان حوزه هنری، به سخنرانی پرداخت. وی با بیان اینکه برگزاری هفت دوره از جنشواره تجربه خوبی را در اختیار ما قرار داده است، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده پنج کارگاه قصه و رمان در سال ۹۴ در استان‌ها برگزار خواهد شد. علاوه بر این نشست‌های نقد و بررسی آثار را نیز خواهیم داشت که یکی از موضوعات انتخاب شده در خصوص داستان‌های برگزیده در جشنواره داستان انقلاب خواهد بود. از سوی دیگر فصلنامه ادبیات داستانی نیز با محوریت کتاب‌های چاپ شده منتشر خواهد شد.
وی ادامه داد: گاه بین نقطه ایده‌آل و واقعیت فاصله بسیار است. یکی از مشکلاتی که در برنامه‌های فرهنگی و هنری با آن مواجه هستیم اعتبارات مالی است برای فائق آمدن بر این امر باید برنامه‌ریزی متمرکزی انجام شود. همیشه نهادهای فرهنگی با این موضوع دست به گریبان بوده‌اند.
همچنین در پایان این جلسه از سوی زروعی نصرآباد دبیر اجرایی این جشنواره اعلام شد که چهار کتاب برگزیده ششمین دوره جشنواره داستان انقلاب تا اختتامیه دوره جاری منتشر خواهد شد. اختتامیه هفتمین دوره جشنواره داستان انقلاب عصر روز یکشنبه ۱۷ اسفندماه ساعت ۱۶ در حوزه هنری برگزار خواهد شد.

نظر شما