شناسهٔ خبر: 84872 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

نشست رفع مشکل خرید محصولات کشاورزی با حضور نوبخت

عارفی43 نماینده مردم جیرفت در مجلس با اشاره به تفاوت قیمت بسیار زیاد در زمان خرید محصول از کشاورز تا عرضه آن در بازار گفت: در نشست روز شنبه نمایندگان جنوب کرمان با محمد باقر نوبخت، معاون رییس جمهوری به این مشکل رسیدگی خواهد شد.

به گزارش نماینده، فرج الله عارفی در گفت وگو با ایرنا، افزود: محصولات کشاورزی در فصل زمستان در اغلب کشورها یخ می زند ولی محصولات جنوب استان کرمان این مشکل را ندارد که می تواند یک مزیت استثنایی باشد.

وی اظهار داشت: از فروردین امسال دچار یک بحران شدیم البته بحران اولیه که به وجود آمد ناشی از اقدامات دولت نبود، چون در کشورهای عراق و افغانستان انتخابات برگزار می شد و مرزهای آنها بسته شد.

وی با اشاره به اختلاف شدید قیمت محصولات کشاورزی در زمین های کشاورزی تا بازارهای میوه و تره بار در تهران گفت: دو قشر کشاورز و مصرف کننده که اکثریت جامعه را شکل می دهند متضرر می شوند اما اقلیتی وجود دارند که به دولت و مردم اجحاف می کنند.

عارفی تصریح کرد: این افراد عوارض و مالیات نمی دهند و از این مسیر میلیاردها تومان سود بدست می آورند و طرف دیگر مصرف کنندگان باید متحمل هزینه سنگین شوند.

وی با بیان اینکه براساس قانون، وزارت جهاد کشاورزی در امر صادرات، ساماندهی، فرآوری و تنظیم بازار صاحب حق و دستور است، تصریح کرد: بر همین اساس نمایندگان جنوب استان کرمان نامه ای به محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نوشتند و از وی خواستند همانگونه که در ابتدای سال جاری مشکل کشاورزان را بلافاصله با تامین مالی جبران کرد و توانستیم محصولات خود را نجات دهیم، باز هم کمک کند.

وی تصریح کرد: ما در این نامه از نوبخت خواسته ایم که جلسه ای با معاون روستایی وزیر جهادکشاورزی، رییس سازمان روستایی و رییس اتحادیه تعاونی کشور تشکیل دهد تا به راه حل موثری دست یابیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطر کرد: ما پیشنهاد کرده ایم که بازارهایی برای ارایه محصولات کشاورزی تشکیل شود و کشاورزان در جایی مخصوص حضور داشته باشند و دلالان به آنها مراجعه کنند تا قیمت را کشاورزان مشخص کنند.

وی تصریح کرد: ۷ تا ۱۵ بازار برای ارایه محصولات خود نیاز داریم تا حافظ منافع تولید کننده باشیم و دولت باید اعتماد ایجاد کند و با این کار می تواند دیگر محصولات خریداری شده را به صورت مستقیم عرضه کند.

نماینده مردم جیرفت در مجلس تصریح کرد: نوبخت قول داده که تا فردا این نشست را بگذارد و اگر به توافق برسیم، دستگاه ها باید براساس قانون عمل کنند.

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی برای خرید محصولات کشاورزی ایران ابراز آمادگی کرده اند اظهار داشت: یکی از شرکت های روسی پیشنهاد کرد که با ایران قرادادی منعقد کند که براساس آن هفته ای سه هزار تن محصولات کشاورزی به این کشور صادر شود.

عارفی تصریح کرد: خیاری که در زمین های کشاورزی کیلویی ۱۰۰ تومان فروخته می شود در بازار روسیه حدود ۲۷ هزار تومان به فروش می رسد، پس برای استفاده از این ظرفیت گسترده باید بازارهایی را ایجاد کنیم تا محصولات کشاورزی به صورت بسته بندی شده به این بازار بزرگ صادر شود.

وی خاطر نشان کرد: رفع مشکل کشاورزان کار سختی نیست و کشورهایی مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس، ترکیه، افغانستان، روسیه و بلوروس خواهان خرید محصولات کشاورزی کشورمان هستند.

عارفی تصریح کرد: باید الگوی کشت جدید ارایه دهیم و من این قول را از جهانگیری معاون اول رییس جمهوری که خودش اهل جنوب استان کرمان است گرفته ام و وی نیز از این پیشنهاد استقبال کرد.

وی افزود: باید تعادل بین عرضه و تقاضا و بین تولید و توزیع محصولات کشاورزی ایجاد شود.

نظر شما