شناسهٔ خبر: 84602 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

رجایی عنوان کرد:

مقوله محیط زیست را سیاسی کرده ایم

رجایی43 رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت:متاسفانه یکی از مشکلات ما این است که نگاه سیاسی موافقان و مخالفان بر مقوله محیط زیست غالب شده است.

به گزارش نماینده به نقل از ایرنا، عباس رجایی روز سه شنبه در مراسم اختتامیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست افزود:متاسفانه برخی مسایل محیط زیستی مانند ریزگردها را به سیاست گره می زنیم.

وی ادامه داد:بر این اساس طرح های مختلفی از جمله ادغام سازمان حفاظت محیط زیست را مطرح می کنیم و به جای اینکه نگاه در این مقوله علمی باشد، کاملا سیاسی است.

وی تاکید کرد:مقوله محیط زیست باید علمی و اجرایی شود و تلاش کنیم بار سیاسی آن را کم کنیم زیرا غلبه سیاسی به محیط زیست آسیب فراوان وارد می کند.

وی ادامه داد:امروزه نمی توانیم به محیط زیست به عنوان یک موضوع انتخابی نگاه کنیم بلکه توجه به آن یک ضرورت حتمی است.

رجایی ادامه داد:متاسفانه محیط زیست در بخش های زیادی با چالش های چشمگیری مواجه است، آمار زیست بوم های شکننده بسیار بالا رفته که بخشی از آن مربوط به طبیعت و بخش زیادی نیز به عملکرد انسان بر می گردد.

وی تاکید کرد:به رغم تمام شعارهایی که در راستای حفاظت از محیط زیست داده می شود حوزه اجرا بسیار غیر زیست محیطی عمل می کند.

وی گفت:برخی آمارهایی که صنایع اعلام می کنند را قبول ندارم زیرا این آمار فقط بر روی کاغذ است گاهی برای درآمد بیشتر حرف هایی می زنیم که اصلا قابل قبول نیست.

وی به نقش خودروها در آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اصلاح تولید خودروها و سازگاری آنها با محیط زیست ۱۲ بار فرصت داده شد در حالی که محیط زیست دیگر توان تحمل فشار بیشتر را ندارد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد:همچنین معتقدم وزارت نفت در مورد مسایل زیست محیطی بسیار مقصر است و نمی توانم بگویم که این وزارتخانه نسبت به پروژه های خود زیست محیطی عمل می کند، بخشی از ریزگردها نتیجه پروژه های وزارت نفت است بنابراین تلاش نکنیم تمام تقصیرها را به گردن خارج از کشور بیندازیم.

وی گفت:اگر امروزه خودروها آلودگی ایجاد می کنند نتیجه سوختی است که وزات نفت تولید می کند، سوخت در کشور ما همچنان یک معضل زیست محیطی است که باید به آن توجه ویژه شود.

رجایی با بیان اینکه امروز محیط زیست یک کالای لوکس نیست گفت: محیط زیست یک برنامه زندگی است که اگر درست به آن پرداخته نشود قطعا قابل جبران نخواهد بود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال وزارت صنعت، معدن و تجارت برای راه اندازی یک معدن هزاران معضل زیست محیطی ایجاد می کند. تالاب میقان در اراک به علت فعالیت یک معدن برای استخراج سولفات سدیم خشک شده است.

وی گفت: در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در ۱۱ سال گذشته ۱۱ قانون برای حفظ محیط زیست تدوین و تصویب شد و همچنان نیز ادامه دارد.

وی افزود: قانون پیوستن ایران به کنوانسیون تغییرات آب و هوا، کنوانسیون بازل، عدم تردد کشتی هایی که آلودگی زیست محیطی به همراه دارند برخی از این قوانین است، لایحه و طرح ارزیابی زیست محیطی و طرح و لایحه هوای پاک نیز در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس قرار دارد.

وی با بیان اینکه در قانون برنامه پنجم دو حکم محیط زیستی مطرح شده بود اما هنوز عملیاتی نشده است، گفت: قرار بود تا پایان سال چهارم برنامه پنجم تمام پسماندها بازیافت شوند اما هنوز این اتفاق نیفتاده است، همچنین قرار بود تمام زیست بوم های حساس و شکننده، برنامه احیا برای آنها تهیه و عملیاتی شود که این کار نیز انجام نشده است.

رجایی در مورد محیط بان ها گفت: در حوزه محیط بانی تصمیم گرفتیم فوق العاده ویژه ای برای حمایت از محیط بانان اختصاص یابد که امیدواریم در صحن علنی مجلس به تصویب برسد تا شاید بخشی از مشکلات این قشر جبران شود.

وی گفت: همچنین پیشنهادی مبنی بر اینکه تمام واحدهای تولیدی که بیش از ۳۰ نفر نیرو دارند موظف شدند بخشی به نام محیط زیست داشته باشند که امیدواریم این پیشنهاد نیز در صحن علنی مجلس رای بیاورد.

به گفته وی این دو پیشنهاد در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست به تصویب رسیده است.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست با شعار' اقتصاد سبز، اقتصاد مقاومتی' امروز سه شنبه با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس و معاون وزیر نفت به کار خود پایان داد.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست با حضور نمایندگان ۱۳ شرکت خارجی از آلمان، لهستان، سویس، اتریش، فنلاند، نیوزیلند، کانادا، انگلیس، بلژیک، ایتالیا، ترکیه، سوئد و فرانسه از ۲ تا ۵ اسفندماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپا بود.

نظر شما