شناسهٔ خبر: 84596 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

صالحی‌نسبت:

ابتکار استعفا دهد و از مردم عذرخواهی کند

صالحی نسب43 نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس گفت: خانم ابتکار تنها باید برای حفظ شان خود استعفا بدهد و از مردم عذرخواهی کند.

به گزارش نماینده، ناصر صالحی‌نسب نماینده دشت‌آزادگان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه‌های سیاسی و عدم اختصاص زمان لازم به رفع مشکلات زیست محیطی از جمله رفع ریزگرد‌های استان خوزستان، گفت:‌ خانم ابتکار از لحاظ شخصیت حقیقی فرد قابل احترامی است، اما از لحاظ جایگاه حقوقی به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس‌جمهور از ابتدای فعالیت خود که از دوران ریاست‌جمهوری آقای خاتمی آغاز کرد و  امروز که در دولت آقای روحانی این سمت را در اختیار دارد، به هیچ عنوان عملکرد قابل قبول و دفاعی نداشته و ندارد.

وی افزود: مدت زمانی که خانم ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بوده که نزدیک به ۱۰ سال است، فرصت بسیاری داشت تا ایران را از لحاظ زیست‌ محیطی در شرایط ثابت و نه ایده‌آل قرار دهد، اما متاسفانه این فرصت و این مدت طولانی در مسیر دیگر و برای مسائلی دیگر هزینه شد و به همین دلیل امروز می‌بینیم که چه در استان خوزستان و چه در استان‌های هم جوار منابع آبی از بین رفته، پوشش خاکی و گیاهی به شدت تضعیف شده و حتی میزان پراکندگی و تعداد جانوران نیز به شدت تقلیل یافته که تمامی اینها نشان از انحراف در کار و پرداختن به کار‌های حاشیه‌ای است که نسبت به حفاظت از محیط زیست الویت کمتری دارد.

نماینده دشت آزادگان تصریح کرد: اگر پای صحبت‌های مردم بنشینیم حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند. من به نمایندگی از مردم دشت‌آزادگان می‌گویم که مردم به شدت از عملکرد خانم ابتکار در این منطقه ناراضی هستند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: به عنوان نمونه اگر بخواهیم مسئله‌ای را مطرح کنیم تنها یک نمونه کافی است. تالاب هورالعظیم یکی بزرگ‌ترین و ارزشمند‌ترین سرمایه‌های زیست محیطی این کشور بود که متاسفانه با سوء مدیریت مستقیم خانم ابتکار به یک بیایان و مبدا ریزگرد‌ها تبدیل شده است. ۱۵۰ هزار هکتار از این دریاچه امروز خشک خشک است و هزاران نفر بیکار شده‌اند.

نماینده مردم دشت آزادگان تصریح کرد: کسانی که قبلا در حاشیه این دریاچه زندگی می‌کردند و به دامداری، صیادی، شکار پرندگان و حصیربافی مشغول بودند امروز با ترک کردن منطقه مشکلات مختلفی را به وجود آورده‌اند. عاملی که روزی بحث تثبیت جمعیت در نوار مرزی کشور و بحث افزایش تراکم جمعیتی در شهر‌های مرزی را تقویت می‌کرد، امروز خالی از سکنه است. وجود نفت و آلایندگی نفتی، از بین بردن یکی از مهمترین بانک‌های ژنتیکی زیست محیطی کشور بود که از میان رفت.

صالحی‌نسبت خاطرنشان کرد: خانم ابتکار اگر به عملکرد ۱۰ ساله خود نگاه کند و تنها به کار‌هایی بر زمین مانده در استان خوزستان بنگرد، باید برای دفاع از شخصیت حقیقی و حقوقی خود و جهت عذرخواهی از مردم مظلوم خوزستان که در این سال‌ها نه تنها کاری برای بهبود وضعیت زندگی آنها انجام نشد، بلکه وضعیت زیست محیطی آنها روز به روز بدتر شد، تنها باید استعفا دهد و با استعفا به افکارعمومی بگوید که من نتواسنتم و عذرخواهی کند.

وی تاکید کرد: یکی از مبادی ریزگرد‌های استان خوزستان همین تالاب خشک شده هورالعطیم است که وی متاسفانه طی چند سخنرانی و مصاحبه نابودی این تالاب را به دولت قبل نسبت داده، اما اگر به شکل دقیق‌تر به رخدادهای این منطقه نگاه کنیم خواهیم دید سه رودی که به عنوان تامین‌کننده آب این تالاب به حساب می‌آید، یعنی رود کرخه‌نور، نیسان و بستان است که از این سه رود کرخه‌نور در فاصله ۴۵ کیلومتری تالاب و رود بستان در فاصله  ۲۰ کیلومتری تالاب  خشک خشک است و تنها رود نیسان است که به همراه جریانات فاضلاب شهری به درون هور می‌ریزد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: جالب است بدانید که کشاورزان این منطقه با پرداخت حق آب به وزارت نیرو در تلاش بودند که آب مناسبت توسط وزارت نیرو به زمین‌های زراعی برسد، اما هیچ اقدامی از جانب وزارت نیرو انجام نشد و کشاورزان خودشان برای دسترسی به آب هورالعظیم اقدام به برداشت از آب این تالاب کردند که همین مسئله به خشک‌تر شدن آب آن کمک کرد و امروز می‌بینم که بخش اعظمی از تالاب  خشک شده است.

وی در پایان تصریح کرد: خانم ابتکار در شورای ملی آب هیچ اقدام درستی نداشته، در خصوص نجات تالاب‌ها  تلاشی نشده، حتی در زمانی که سد‌های غیراصولی و کارشناسی نشده در بالادست رود کرخه احداث شده است. وی هیچ دفاعی از فضای زیست محیطی نکرد که همین اقدامات نشان می‌دهد ایشان کارنامه بسیار بدی داشته و تنها باید برای حفظ شان خود استعفا بدهد و از مردم عذرخواهی کند.

نظر شما