شناسهٔ خبر: 84569 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

اظهارات روحانی در آستانه شروع فعالیت‌های انتخاباتی است/روحانی، روحانی‌نژاد نشود

حسن رسولی/کنعانی مقدم 43 روحانی بعد از پیروزی در انتخابات با تاکید بر فراجناحی بودن دولت اعتدالی بسیاری از مدیران ارشد دولت قبل را در بدنه دولت حفظ کرد. اما بعد از یک سال و نیم صحبت‌های دیروز رییس جمهور از یک چرخش در این موضع گیری حکایت داشت.

به گزارش نماینده به نقل از فرارو، حسن روحانی رییس جمهور که در دوران تبلیغات انتخاباتی از اتوبوسی آمدن برخی دولت‌ها گلایه داشت بعد از پیروزی در انتخابات با تاکید بر فراجناحی بودن دولت اعتدالی بسیاری از مدیران ارشد دولت قبل را در بدنه دولت حفظ کرد.  


اگرچه این روند مورد اعتراض برخی  ناظران سیاسی قرار گرفت اما این رویه به خصوص در استان‌ها ادامه پیدا کرد. بعد از یک سال و نیم صحبت‌های دیروز رییس جمهور از یک چرخش در این موضع گیری حکایت داشت.  


وی در جلسه‎ای با حضور استانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت در مناطق مختلف کشور و سفرا به عنوان نمایندگان عالی دولت در کشورهای محل ماموریت خود، اعلام کرد که مسئولین باید به رای مردم اعتقاد داشته باشند و اگر کسی ۲۴خرداد را قبول ندارد صلاح نیست در رده‌های بالا مسئولیت داشته باشد.  


این گفته روحانی را که مورد توجه بسیاری از رسانه‌های اصلاح طلب و اصولگرا قرار گرفت، می‌توان نشانه‎ای از ورود متفاوت دولت به عرصه سیاست داخلی به شمار آورد زیرا روحانی این بار محکمتر از همیشه در این حوزه صحبت کرد و نشان داد که دولت اعتدالگرا از کنار مسایل به سادگی عبور نخواهد کرد.

 
فاصله زمانی اندک تا دو انتخابات پیش رو – انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری – موضوع دیگری است که به اظهارات دیروز روحانی اهمیت بیشتر می‌دهد زیرا استانداران و مدیران حوزه سیاست داخلی باید مقدمات این دو رویدار مهم سیاسی را فراهم کنند.

 
از سوی دیگر تاکید روحانی بر ضرورت انسجام و یکپارچگی نظری در خانواده دولت نیز به نوعی نشان داد که رییس جمهور از وضعیف کنونی چندان راضی نیست.  


موضع گیری تازه رییس دولت یازدهم از سوی برخی فعالان سیاسی نیز نوعی اتمام حجت تلقی شد.

 

رسولی: روحانی اتمام حجت کرد

حسن رسولی استاندار پیشین خراسان در این باره گفت: روحانی در حقیقت با وزیر کشور و ستاد انتخابات، استانداران و ستادهای نظارتی دولت اتمام حجت کرد و این یعنی وی بعد از گذشت ۱۷ ماه به این نتیجه رسیده است که باید به مساله مهم انتظام بخشیدن دولت در سطح منطقه‎ای ورود پیدا کند.

 
وی با اشاره به اینکه حساسیت رییس جمهور در این مورد قابل تقدیر است، گفت: انتظار می‌رود که وزیر کشور و سایر همکاران ایشان قبل از آغاز فصل انتخابات در سطح مدیریت کشور بازنگری کرده و همه مناطق با رییس جمهور و دولت همراه و همدل شوند.

 
این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: همراهی و همدلی با دولت به معنی آمادگی برای همکاری و هزینه دهی است زیرا ممکن است یک استاندار در شرایطی قرار گیرد که برای حمایت از دولت ناچار به هزینه دهی باشد.

 
رسولی تشکیل دولت اعتدالی به معنای استفاده از هر دو جریان سیاسی به عنوان عناصر کلیدی کشور را یک خواست حکیمانه و آرزویی بزرگ دانست که اگر در دوران روحانی محقق شود حتما دستاور بزرگی برای دولت وی خواهد بود.

 
وی در پاسخ به این پرسش که چرا رییس جمهور در این مقطع زمانی در مواضع خود نسبت به این مساله تغییر ایجاده کرده است، گفت: اکنون در آستانه شروع فعالیت‌های انتخاباتی فصل پرداختن به مسایل سیاست داخلی است لذا اگر روحانی به این موضوع نپردازد، رقبای او ورود کرده و تکلیف دولت و مجلس آتی را روشن می‌کنند.

 
عضو شورای مرکزی بنیاد باران ادامه داد: نکته دیگر این است که روحانی از ابتدایاولویت دولت را در سالهای اول و دوم حل و فصل پرونده سیاسی قرار داده بود بنابراین با گذشتن این زمان اکنون زمان مورد توجه قرار دادن سیاست داخلی است.  


رسولی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا این اظهارات رییس جمهور به معنی نارضایتی وی از عملکرد برخی استانداران است، گفت: حتما نارضایتی‌هایی از برخی اعضای دولت وجود دارد که رییس جمهور را به این نتیجه رسانده است.

 
وی در رابطه با مقدور بودن انجام تغییرات در زمان باقی مانده تا انتخابات نیز گفت: زمان بندی امور اجرایی انتخابات از نیمه خرداد ماه است لذا اگر بنا به ایجاد تغییراتی باشد، فرصت کافی وجود دارد.  


این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه با تاکید بر اینکه موضع گیری جدید روحانی حاکی از واقف شدن به ظرافت‌های سیاست داخلی است، گفت: روحانی به واسطه سوابق خود در شورای عالی امنیت ملی در حوزه‌های سیاست خارجی و امنیتی نسبت به مسایل داخلی باتجربه تر بود. به همین خاطر قابل پیشبینی بود که کمی زمان لازم است تا به ریزکاری‌های سیاست داخلی واقف شود.  


وی در پاسخ به پرسش دیگری که آیا انجام تغییرات به اختلاف و موضع گیری در بدنه دولت نمی‌شود، گفت: شتر سواری دولا دولا نمی‌شود. روحانی به عنوان رییس جمهور مسئولیتی را به عهده گرفته و تعهداتی در قبال رای مردم دارد که برای عمل به آن نیاز به یک سامانه مدیریتی هماهنگ دارد. بنابراین باید این اقدام را انجام دهد ولو اینکه باعث آزردگی برخی از مدیران منطقه‎ای شود.  


رسولی با تاکید بر اینکه منظور جابه جایی همه مدیران دولت قبل نیست، گفت: به هر حال باید پذیرفت که دولت برای انجام وظایف خود به یک بدنه وفادار با احساس تکفل و توانایی هزینه دهی دارد.

 
گفتنی است صحبت‌های روحانی اگرچه با استقبال اصلاح طلبان همراه شد اما از سوی اصولگرایان نیز مورد نقد قرار گرفت. ادبیات روحانی که نشان از عزم راسخ وی در ساماندهی به این شرایط داشت، مورد پسند این گروه واقع نشد.  


بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی نیز طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس‌جمهور از نحوه مواجهه وی با منتقدان انتقاد کردند.  

 

کنعانی مقدم: رییس جمهور روحانی‌نژاد نشود


حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب سبز از ادبیات روحانی در صحبت‌های دیروز انتقاد کرد و گفت: اگر رییس جمهور می‌گفت کسانی که رای مردم را قبول ندارند نمی‌تواند در سطوح عالی مدیریت کشور باشند موضوع پذیرفته شده‎ای است اما این ادبیات روحانی افراد را به کسانی که به وی رای داده یا کسانی که رای نداده‌اند تقسیم کرد.

 
وی افزود: این موضع گیری روحانی با فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص جذب حداکثری و دفع حداقلی مغایریت دارد.  


به گفته کنعانی مقدم دولت باید همه دلسوزان مردم را به خدمت گیرد زیرا همه ما در یک کشتی هستیم و مشکلات موجود فقط مشکلات دولت روحانی نیست لذا تقسیم بندی افراد به کسانی که به روحانی رای داده یا نداده‌اند عمل ناصحیحی است که به ساختار دولت ضربه می‌زند.  


این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: اگر این تغییرات اعمال شود شاهد برخورد جناحی و گروهی در انتخابات‌های پیش رو نیز خواهیم بود درحالی که مجلس از آن همه مردم است و نباید برگزار کنندگان انتخابات نگاه جناحی داشته باشند.

 
وی تاکید کرد: آقای روحانی باید در ادبیات مورد استفاده خود بیشتر دقت کرده و روش احمدی‌نژاد را در پیش نگیرد. توصیه می‌کنیم، رییس جمهور، روحانی‌نژاد نشود مثل دولت قبل با اینگونه سخنان التهابات سیاسی راه نیاندازد.  


به هر حال اظهارات دیروز رییس جمهور نشان داد که دولت اعتدال گرا بعد از یک سال و نیم فعالیت به مرحله تصمیم گیری بر سر دوراهی اصولی کشور با مجموعه هماهنگ و همراه با ادامه طرح شعار فراجناحی بودن رسیده است.

نظر شما