شناسهٔ خبر: 84478 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

طرح جامع توسعه فضای فیزیکی حوزه‌های علمیه سراسر کشور سال آینده اجرا می‌شود

مجلس نمایندگان مجلس برای تأمین نظر شورای نگهبان نسبت به طرح احکام دائمی لوایح بودجه‌های سنواتی، مقرر کردند طرح جامع توسعه فضای فیزیکی حوزه‌های علمیه از سال آینده در سراسر کشور اجرایی شود.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست‌های علنی امروز (دوشنبه) پارلمان ایرادات شورای نگهبان به طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (طرح احکام دائمی لوایح بودجه‌های سنواتی) را مورد بحث و بررسی قرار داده و با اصلاحاتی به منظور تأمین نظر آن شورا به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس،  فضاهای اصلی مساجد، حسینیه‌ها، مؤسسات قرآنی، دارالقرآن‌ها، حوزه‌های علمیه، گلزارهای شهدا، امامزاده‌ها، خانه‌های عالم روستاها و اماکن مذهبی اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی از پرداخت هزینه مصارف آب، برق و گاز معاف هستند. این حکم شامل اماکن تجاری وابسته به این مراکز نیست.

همچنین وکلای ملت در اصلاح دیگری مقرر کردند که به منظور توسعه و پیشرفت حوزه‌های علمیه با رعایت معماری اسلامی و ایرانی در سراسر کشور حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از تصویب این قانون، طرح جامع توسعه فضای فیزیکی حوزه‌های علمیه در سراسر کشور بالاخص در مناطقی که فاقد حوزه علمیه بوده و امکان راه‌اندازی و توسعه آن وجود دارد، به پیشنهاد مراکز مدیریت حوزه‌های علمیه از طریق ساز و کار مندرج در ماده ۳۳ این قانون به تصویب می‌رسد.

طبق این مصوبه،  برنامه احداث مراکز و مدارس علمیه در قوانین بودجه سنواتی ذیل فصل آموزش درج و اعتبارات مربوط پیش‌بینی می‌شود.

بهارستان‌نشینان همچنین برای رفع ایراد شورای نگهبان بند (الف) ماده الحاقی ۴۵ طرح تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت را حذف کردند که در این بند آمده بود: دولت موظف است حداقل ۲ درصد از درآمدهای عمومی را در ردیف‌های تقویت بنیه دفاعی در لوایح بودجه سنواتی منظور کند.

به گزارش فارس، نمایندگان در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح مذکور خواستار توجه به بودجه بنیه دفاعی در این طرح بودند.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این نمایندگان گفت که اگر بخواهیم روی این بحث در این طرح اصرار کنیم کل بودجه متوقف می‌شود، همچنین بنده خودم به مسئله دفاعی توجه دارم و در بودجه از راه‌های دیگری این مسئله را حل خواهیم کرد.

نظر شما