شناسهٔ خبر: 84462 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

روزشمار تاریخ

شهادت رهبر مسلمانان سیاه‏پوست آمریکا

مالکوم ایکس درگذشت آیت الله خوشوقت از علمای برجسته ایران و شهادت "مالکوم ایکس" رهبر مسلمانان سیاه‏پوست آمریکا از رویداد‌های تاریخی امروز هستند.

به گزارش نماینده به نقل از خبرگزاری فارس، امروز ۲ اسفند ۱۳۹۳ خورشیدی برابر با ۲ جمادی الاول ۱۴۳۶ هجری و ۲۱ فوریه ۲۰۱۵ میلادی است رویداد‌های  تاریخی زیر به وقوع پیوستند.

*درگذشت آیت الله خوشوقت از علمای برجسته ایران (۱۳۹۱ش)

آیت‌الله عزیزالله خوشوقت که از علمای حوزه علمیه تهران است، اوایل بهمن ماه به سرزمین وحی سفر کرده بود که پس از اقامت شش روز در مدینه منوره، چهاردهم بهمن ماه جهت انجام اعمال مناسک عمره مفرده به مکه مکرمه عازم شد که پس از انجام اعمال دچار عارضه تنفسی شد و در بیمارستان مکه بستری شد. آیت الله عزیزالله خوشوقت (زادهٔ ۱۳۰۵) مجتهد و استاد اخلاق، امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی واقع در سه راه طالقانی (پیچ شمران) در تهران بود. او از بارزترین شاگردان اخلاق و عرفان علامه طباطبایی بود. وی در اوایل انقلاب از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

*محمدولی خان سپهدار تنکابنی وارد رشت شد و در زمره مشروطه خواهان قرار گرفت و سرپرستی انقلابیون گیلان به وی سپرده شد(۱۲۸۷ش)

*قوای قزاق به فرماندهی میرپنج رضاخان و به جلوداری گردان سوار به فرماندهی احمدآقا سرتیپ در شاه آباد تهران اردو زدند (۱۲۹۹ ش)

*رضاخان سردار سپه وزیر جنگ طی اعلامیه ای خود را مسبب کودتا معرفی کرد و افزود از اقدام خود در پیشگاه عموم شرمنده نیستم. (۱۳۰۰ش)


**رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( ۲ جمادی الاول ۱۴۳۶ )

*درگذشت کسایی مروزی شاعر شهیر و نامدار ایرانی(۳۹۱ ق)

ابوالحسن مجدالدین کسایى مَروَزی شاعر قرن چهارم هجری قمری در سال ۳۴۱ هجری در مرو ولادت یافت و در دوران سلطنت سلطان محمود غزنوی، وی را مدح گفته است. پایان عمر این شاعر در ندامت از مدح سلاطین و اشتغال به شعر زاهدانه و پند و اندرز گذشت. از اشعار موجود او معلوم است که در ابداع مضامین و بیان معانی نو و توصیفات بدیع و تشبیهات لطیفِ طبیعی، مهارت بسیار و قدرت فراوانی داشت. کسایی مروزی در مدح اهل بیت، اشعاری سروده است و از این اشعار، شیعه بودن وی آشکار می‌شود.

**رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( ۲۱ فوریه ۲۰۱۵ )

*شهادت "مالکوم ایکس" رهبر مسلمانان سیاه‏پوست امریکا (۱۹۶۵م)

مالک شباز، معروف به مالکوم ایکس، رهبر نهضت سیاهان امریکا در ۱۹ مه ۱۹۲۵م در خانواده‏ای فقیر و امریکایى ولی افریقایى الاصل به دنیا آمد. مالکوم ایکس در سنّ چهار سالگی شاهد حمله نژادپرستان سفیدپوست گروهک کوکلوس کِلان به خانه پدرش و آتش کشیدن آن بود. از آن زمان، کینه سفیدپوستان در دلش نقش بست و موجب سرگردانی و انحراف اخلاقی وی گردید. مالک پس از مرگ پدرش و جنون مادرش، در دام تبهکاران مواد مخدّر و باندهای سرقت گرفتار آمد تا این‏که در حین دزدی دستگیر و به پنج سال زندان محکوم شد. او در زندان با مسلمانان سیاه‏پوست و عقاید و افکار "عالیجاه محمد"، رهبر مسلمانان سیاهپوست امریکا آشنا شد و از آن زمان به بعد، تحوّلی در وی به وجود آمد و ایمان و اسلام روحش را تطهیر نمود. مالکوم، پس از رهایى از زندان و ملاقات با عالیجاه محمد، به عنوان سخنران اسلامی و امام جماعت جامع هفتم نیویورک انتخاب گردید. امّا پس از مدتی بین او و عالیجاه محمد، اختلاف نظر افتاد وبه تدریج از جنبش امت اسلام خارج شده و گروهی منشعب از جنبش امت اسلام به وجود آورد. وی موفّق به گرایش دادن ده‏ها هزار نفر از سیاهان امریکا به اسلام گردید و جنبش و نشاط خاصی در میان سیاهان به وجود آورد. مالکوم ایکس بر این نکته تأکید داشت که سیاه پوستان تحت ستم دولت نژادپرست امریکا، در چهارچوب احکام اسلامی می‏توانند به آزادی، عدالت و برابری دست یابند و حقوق از دست رفته خود را احیا کنند. عقاید انقلابی ایکس، آن چنان مورد خشم محافل نژادپرست امریکا واقع شد که نقشه ترور وی را طراحی کرده و سرانجام او را در ۲۱ فوریه ۱۹۶۵م در ۴۰ سالگی در هنگام سخن‏رانی در یک گردهمایی به شهادت رساندند. ماجرای شهادت او مانند تمام ترورهای سیاسی امریکا در پرده‏ای از ابهام فرورفت. ولی قرائن فراوانی، حکایت از دخالت سازمان امنیت داخلی امریکا، اف. بی. آی و سازمان ضد جاسوسی آن کشور یعنی سیا در این امر دارد.

نظر شما