شناسهٔ خبر: 84238 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حجت الاسلام رجایی:

ضرورت تحریم اروپا توسط صاحبان گاز در خاورمیانه

حجت الاسلام رجایی43 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان ضرورت تحریم اروپا توسط صاحبان گاز در خاورمیانه گفت: صادرات غیر نفتی به ۵۰ میلیارد دلار رسیده که نسبت به گذشته رشد مطلوب داشته است.

به گزارش نماینده، حجت‌الاسلام محمد رجایی در گفت‌وگو با فارس  با تاکید بر اینکه توجه به موضوع تحریم‌های گازی که توسط مقام معظم رهبری بیان شد، امری ضروری بوده، اظهار کرد: کشور ما در شرایطی قرار دارد که از ذخایر عظیم انرژی نظیر گاز برخوردار است اما متاسفانه با وجود چنین ظرفیتی نتوانسته‌ایم به خوبی و آنچنان که شایسته بوده از آنها استفاده کنیم.

وی افزود: اروپایی‌ها به شدت به گاز خاورمیانه نیازمند بوده و قسمت عمده گاز خود را توسط روسیه تامین می‌کردند اما با توجه به مشکلات پیش آمده میان کشورهای اروپایی و روسیه و اعمال تحریم از سوی این کشور، گرایش اروپا به جمهوری اسلامی ایران به منظور تامین گاز افزایش یافته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما اگر بتوانیم با کشورهایی نظیر روسیه و یا دیگر صاحبان گاز در مورد تحریم اروپایی‌ها هماهنگی‌هایی داشته باشیم به طور حتم کشورهای اروپایی تحت فشار قرار گرفته و این اقدام می‌تواند گام بلندی در مسیر اهداف اقتصادی ما و از سویی اجبار غرب به برچیدن سیاست‌های ظالمانه آنها شود.

رجایی با تاکید بر اینکه اروپایی‌ها همواره از امکانات خود برای تحت فشار قرار دادن کشورهایی که در چارچوب منافع آنها حرکت نکنند، استفاده می‌کند، گفت: در بیانات مقام معظم رهبری با محوریت تحریم گازی دو موضوع مقابله با آنها به وسیله تحریم و توجه به اقتصاد درون‌زا و داخلی مورد توجه است.

وی ادامه داد: متاسفانه در حوزه اقتصاد تمامی توجه خود را بر تحریم‌ها معطوف کرده‌ایم در حالی که اگر تمرکز خود را بر توسعه اقتصاد درون‌زا قرار می‌دادیم امروز به جای خام فروشی، درآمدهای بسیاری با ارزش افزوده بالاتر از مسیر فرآوری مواد پتروشیمی حاصل می‌کردیم.

نماینده مردم شهرستان‌های گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی گفت: لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی توجه به توانمندی‌های داخلی بوده و فرآوری مواد پتروشیمی و تولید مواد اولیه در این بخش می‌تواند درآمدهای عظیمی برای ما حاصل کند.

رجایی تاکید کرد: در حوزه اقتصاد مقاومتی گام‌های خوبی برداشته‌ایم هرچند فاصله ما با ایده‌آل بسیار است، در حال حاضر صادرات غیر نفتی ما سالانه حدود ۵۰ میلیارد دلار بوده که در قیاس با سال‌های گذشته افزایش مطلوبی داشته است.

وی اظهار کرد: چشم‌انداز ما برای صادرات غیر نفتی سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار بوده که با روند کنونی قابل تحقق است.

نظر شما