شناسهٔ خبر: 84203 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

مواضع گذشته آمریکا تکرار شد

ساکی: ابعاد نظامی ایران در مذاکرات بحث می شود

 ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت : ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران یکی از موضوعاتی است که در مذاکرات روی آن بحث می‌شود.

به گزارش نماینده به نقل از پایگاه اینترنتی وزرات امور خارجه ی آمریکا متن کنفرانس خبری جنیفر ساکی سخنگوی این وزارت خانه در روز جمعه را منتشر کرد.

"جنیفر ساکی" در بخش هایی از نشست خبری خود در وزارت امور خارجه آمریکا به پرسش های خبرنگاران در زمینه های مختلف از جمله  لیبی، اوکراین، کلمبیا، سومالی، یمن، جمهوری دمکراتیک کنگو، داعش، برزیل، ونزوئلا، گواتمالا، سوریه، هند، کوبا، اتحادیه ی اروپا، و یونان پاسخ داد. وی همچنین به پرسشی درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران هم پاسخ داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ی آمریکا درباره گزارش جدید آژانس گفت: من هیچ چیز تازه ای برای گفتن ندارم.

"ساکی" در ادامه گفت: ما نگرانی های جاری درباره این موضوعات دقیق داریم. این یکی از موضوعاتی است که ازطریق مذاکرات روی آن کار می شود. هرگونه توافقی شامل تدابیر راستی آزمایی می شود که این تدابیر جزئی مهم از آن چیزی می شود که برسرش توافق می شود. ما هنوز به این مقطع نرسیده‌ایم.

خبرنگاری پرسید: شما اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را مشاهده کردید و یا ممکن است که گزارش آژانس را دیده باشید. در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی نتیجه گیری شده است که ایران همچنان تاخیر ایجاد می کند و از آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد تحقیق مربوط به ابعاد نظامی احتمالی پیروی نمی کند. به گفته نتانیاهو وقتی موضوع به مسئله ی هسته ای مربوط می شود و شامل مذاکراتی می شود که ممکن است در ژنو برگزار شده باشد یا نباشد، نباید  به ایران اعتماد کرد. تصور من این است که شما با او مخالف هستید اما پرسش من این است که آیا به نظرشما نتیجه ای که در گزارش تازه ی آژانس بین المللی انرژی اتمی گرفته شده است باعث نمی شود که شما تأمل کنید؟

جنیفر ساکی در پاسخ گفت: همانطور که بارها گفته ایم مسئله به اعتماد ربطی ندارد.  منظورم این است که ابعاد نظامی احتمالی یکی از موضوعاتی است که روی آن بحث می شود. هنوز یک توافقنامه ی نهایی بدست نیامده است پس من نمی توانم برای شما تشریح کنم که توافقنامه ی نهایی چه خواهد بود؟

ساکی گفت: ما قصد نداریم درباره هیچ یک ازموضوعاتی که هم اکنون درباره آنها بحث می‌شود توضیح بدهیم.

 

نظر شما