شناسهٔ خبر: 84047 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

ماجرای نخستین پستِ امداد پزشکیِ ایران!

نخستین پستِ امداد پزشکیِ ایران بیماری وبا یکی از بیماری های مهلک در دوره قاجار در تهران محسوب می شد و هر چند از سال، به ویژه تابستان ها، دامن گیر مردم گردیده و گروه گروه قربانی می گرفت.

به گزارش نماینده بنا به اسناد تاریخی برجای مانده درباریان و توانگران و گروهی از مردم که توان فرار داشتند، به ییلاقات می گریختند ولی مردم بی پناه ناچار با این بیماری دست و پنجه نرم می کردند.

سیروس سعدوندیان می نویسد که محمود خان احتشام السلطنه» در خاطراتش بیان داشته است:

«فرار از مقابل بیماری وبا تنها تدبیر و چاره جویی پادشاه و وزرا و رجال و اعیان در مملکت ماست که هرگاه این بیماری وحشتناک با بیرحمی به جان مردم  بیچاره و بی کس این مملکت می افتد و دامنه بروز و سرایت آن به پایتخت می رسد، پادشاه با اطرافیان و وزرا واعیان دارالخلافه اردویی بزرگ تشکیل می دهند و در کوهپایه های شمال تهران روز به روز از برابر عفریت بیماری و مرگ عقب نشینی می کنند و به این چارچویی شرافتمندانه اینقدر ادامه می دهند که با تغییر فصل و انقضاء ماه های گرم و فرا رسیدن سوز و سرمای زمستان، هیولای بیماری و مرگ از پا درآید. در راه کوهستان، سوار و پیاده، پیر و جوان، زن و مرد با کوله بار و خورجین از شهر خارج می شدند. لکن خوب پیدا بود که هیچ یک هدف معینی ندارند و مقصد خویش را نمی شناسند. صف طولانی مردمی که از شهر خارج می شدند، عینا مشابه مردم شهرهای جنگ زده و بمباران شده که از وطن مالوف خود مهاجرت می کنند، بود» و تهران در آن بلایا چنان بودکه گویی «خاک مرده بر سر شهر پاشیده اند.»

در ۱۲۶۹ هجری قمری، در یکی از همین مرگ و میرها، محض مزید اطمینان یافتن از وبا گریختگان، نخستین «پست امداد پزشکی» در «کاشانک» به وجود آمد، چنانکه «محمدحسن خان اعتمادالسلطنه» در مرآت البلدان می نویسد:

«چون مردم دارالخلافه به واسطه ناخوشی از شهر به شمیرانات می روند، «محمد علی خان سرتیپ» را به نظم شمیرانات امر فرمودند و مشارالیه دو چادر مریضخانه در کنار کاشانک زده و یک طبیب معین کرده که هر یک از سربازان و سکنه دهات شمیران مبتلا به ناخوشی می شوند، در آنجا مشغول مداوا و معالجه گردند.»

برقراری این پست هم فایده ای نداشت و اندکی بعد، «در بعضی قرای شمیران، از قبیل تجریش و جماران و نیاوران و ازگل نیز وبا بروز کرد.»

منبع:قدس

نظر شما