شناسهٔ خبر: 84003 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

ممنوعیت تحصیل دانشجویان ایرانی لغو شد

دانشجویان ایرانی 43 دانشگاه ماساچوست اعلام کرد سیاست عدم جذب دانشجویان ایرانی در رشته های مهندسی را لغو کرده است.

به گزارش نماینده به نقل از واحد مرکزی خبر، مسئولان دانشگاه ماساچوست آمریکا که به پیروی از قوانین تحریم وزارت خارجه آن کشور، با صدور بخشنامه هایی، ثبت نام دانشجویان ایرانی در رشته های مهندسی آن دانشگاه را ممنوع اعلام کرده بودند، به دلیل اعتراض های گسترده، این ممنوعیت را لغو کردند.

دانشگاه ماساچوست اوایل هفته گذشته اعلام کرده بود برای رعایت قوانین تحریم دولت آمریکا علیه ایران، از پذیرش و ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته هایی در دانشکده مهندسی این دانشگاه شامل مهندسی شیمی، مهندسی برق و کامپیوتر، مهندسی مکانیک و صنایع و همچنین در دانشکده علوم، شامل فیزیک، شیمی، میکروبیولوژی و مهندسی علوم پولیمر، جلوگیری می کند و این تصمیم از اول ماه فوریه (بهمن ماه) سال ۲۰۱۵ میلادی به اجرا گذاشته شده است.

این اقدام مسوولان دانشگاه با اعتراض های گسترده دانشجویان ایرانی وشمار زیادی از فعالان اجتماعی این کشور روبرو شد. معترضان، این تصمیم را اقدامی تبعیض گرانه و مایه ننگ موسسه های آموزشی آمریکا دانستند.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه ی تلویزیونی ان بی سی نیوز، دانشگاه ماساچوست  اعلام کرد این دانشگاه همچنان اقدام به پذیرش اتباع ایرانی در رشته های فنی و مهندسی خواهد کرد. این خبر به منزله ی بازگشت از سیاست جدیدی است که این دانشگاه هفته ی گذشته آن را اعلام کرده بود.

 در يک سال اخير دولت هاي کانادا، استراليا و نروژ نيز چنين اقدامي را انجام داده اند. در خردادماه گذشته دولت نروژ هشت دانشجوي ايراني دوره دکتري که تحقيقات خود را شروع کرده بودند، اخراج کرد. اين دانشجويان ايراني عموماً در رشته هاي مواد و متالوژي يا نفت و گاز در دوره دکترا مشغول به تحصيل بودند.  

نظر شما