شناسهٔ خبر: 83913 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نادران: بحث منابع صندوق توسعه ملی دوباره در صحن مطرح شود/باهنر: رئیس جلسه هنگام طرح تذکرات به تشخیص خود عمل می‌کند

نادران 43 نائب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر مجدد نماینده تهران گفت: هنگام طرح تذکر آئین‌نامه‌ای و یا اخطار قانون اساسی رئیس جلسه وظیفه شرعی و قانونی دارد که به نظرات کارشناسی عمل کرده و الزامی هم ندارد که به نظر همکاران عمل کند.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر صحن علنی سه شنبه  مجلس شورای اسلامی در تذکری آئین‌نامه‌ای گفت: تذکر من ماده ۲۵ آیین‌نامه داخلی است که بیان می‌دارد رئیس و سایر اعضای هیات رئیسه در مقابل اجرای قانون در برابر مجلس مسئولیت مشترک دارد.

وی افزود: درباره آنچه در زمینه اداره کردن مجلس اتفاق می‌افتد همه اعضا مسئولیت مشترک دارند؛ در بند «ق» و «ل» تبصره ۵ که مورد بحث بود تشخیص شخصی آقای رئیس این بود که مغایرت با برنامه پنجم توسعه ندارد من با  جنابعالی و دبیران محترم که صحبت کردم تصریح دارم که مغایرت دارند.

وی گفت:‌من استدعا می‌کنم در هیات رئیسه بحث که ده ها میلیارد دلار پولی که ما محافظت کردیم که صندوق به جایی ندهد و ضابطه‌ای داشته باشد که بخش‌های غیر دولتی بتوانند از آن استفاده کنند و هدر نرود در هیات رئیسه اگر به اجماع رسیدید که مغایر برنامه است و رای دو سوم می‌خواهد دوباره در صحن مطرح شود.

بر اساس این گزارش باهنر که ریاست جلسه را بر عهده داشت  در پاسخ گفت: زمانی که ما به عنوان خدمتگزار پشت این تریبون می‌نشینیم وقتی که تذکر و یا اخطار می‌شنویم به تشخیص خودمان عمل می‌کنیم و آن موقع نمی‌توانیم با هیات رئیسه و نمایندگان محترم مشورتی بکنیم.

وی ادامه داد: وظیفه شرعی و قانونی ما این است که در آن لحظه به تصمیم و نظر کارشناسی که رسیدیم عمل کنیم و الزامی هم نداریم که به نظر همکاران عمل کنیم.

باهنر در ادامه گفت:‌اگر جایی اخطار قانون اساسی داده می‌شود و رئیس جلسه وارد می‌داند طبق آئین‌نامه مکلف است از مجلس سوال کند در غیر اینصورت در تذکرات آئین‌نامه‌ای و اخطارهای قانون اساسی رئیس جلسه به تشخیص خود عمل می‌کند. البته این موردی است که ما در جلسه هیات رئیسه بر روی آن بحث می‌کنیم اما در آنجا هم اینگونه نیست و که رئیس و نواب مجلس مکلف باشند به نظر جمع عمل کنند ممکن است نظر دیگران را بشنوند اما نظر کارشناسی خود را اعمال می‌کنند چرا که چاره‌ای نیست و راه برون‌رفتی از آن نداریم.

نظر شما