شناسهٔ خبر: 83893 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

ایندیک:

واشنگتن باید تعهد دهد که پس از توافق هسته‌ای، از اسرائیل محافظت می‌کند!

نماینده سابق آمریکا در مذاکرات سازش و از حامیان رژیم‌صهیونیستی روز سه‌شنبه گفت ممکن است دادن تعهد از سوی واشنگتن برای محافظت از اسرائیل در صورت نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران، بتواند به آرام کردن تل‌آویو کمک کند.

به گزارش نماینده به نقل از فارس «مارتین ایندیک» نماینده مستعفی آمریکا در مذاکرات سازش روز سه‌شنبه گفت دولت آمریکا باید در رابطه با توافق هسته‌ای با ایران و همچنین اقداماتی که واشنگتن در صورت نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران انجام می‌دهد، به اسرائیل ضمانت دهد.

وی که در نشست سالانه موسسه اسرائیلی «مطالعات امنیت ملی» صحبت می‌کرد، در این رابطه گفت: «شاید دادن یک "ضمانت هسته‌ای" توسط ایالات متحده برای محافظت از اسرائیل، بتواند مفید واقع شود.»

ایندیک افزود: «آمریکا می‌تواند با ایرانی که در آستانه هسته‌ای شدن قرار دارد، کنار بیاید. اسرائیل می‌گوید که نمی‌تواند با این وضعیت کنار بیاید.»

امروز دنیس راس مشاور سابق باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا هم در همین نشست گفت واشنگتن باید بپذیرد که در صورت نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران، علیه تهران دست به اقدام نظامی بزند. (جزئیات بیشتر)

وی همچنین با انتقاد از تصمیم بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی برای سخنرانی در کنگره آمریکا و نزدیک شدن بیش از حد به جمهوری‌خواهان، گفت: «تبدیل اسرائیل به یک مسئله حزبی در ایالات متحده، ضربه‌ای به بنیاد روابط دوجانبه است.»

این عضو سابق لابی صهیونیست «آیپک»، افزود: «نتانیاهو دموکرات‌های ایالات متحده را در وضعیت ناممکنی قرار می‌دهد که باید یا از رئیس‌جمهور آمریکا و یا نخست‌وزیر اسرائیل حمایت کنند.»

وی با بیان اینکه روابط آمریکا و اسرائیل در حال حاضر در «بحران» به سر می‌برد، گفت: «روابط ایالات متحده و اسرائیل، دومین خط دفاعی اسرائیل است. دشمنان اسرائیل این بحران را جشن می‌گیرند.»

ایندیک در ادامه بار دیگر به انتقاد شدید از نتانیاهو پرداخت و گفت: «سخنرانی نتانیاهو در کنگره، دقیقا می‌خواهد چه دستاوردی داشته باشد.»

در هفته‌های اخیر، اقدام «جان بینر» رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در دعوت از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره در مورد ایران، تنش بسیار زیادی به راه انداخته است. دولت آمریکا اعلام کرده با توجه به نزدیک بودن تاریخ سخنرانی به انتخابات پارلمان رژیم‌صهیونیستی، با نتانیاهو دیدار نمی‌کند.

نظر شما