شناسهٔ خبر: 83604 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

شفافیت بودجه افزایش یافته است/ هیچ عدد و رقم پنهانی وجود ندارد

تابش43 عضو کمیسیون برنامه و بودجه، افزایش شفافیت بودجه سال ۹۴ را از نقاط قوت آن خواند و گفت: هیچ عدد و رقم پنهانی در بودجه سال ۹۴ وجود ندارد که این امر قدرت نظارت مجلس را افزایش می دهد.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی کلیات لایحه بودجه در دستور کار مجلس قرار داشت.

محمد رضا تابش در موافقت با کلیات بودجه، شفافیت بودجه را یکی از مزایای لایحه امسال خواند و گفت: در بودجه امسال هیچ رقم و عدد پنهانی وجود ندارد که این امر قدرت نظارت مجلس را افزایش داده و دولت را در موضع پاسخگویی در قبال عملکرد خود قرار می دهد.

نماینده مردم اردکان با بیان اینکه سیاست های اقتصاد مقاومتی در بودجه سال ۹۴ تبلور دارد، اظهار داشت: کاهش وابستگی به نفت از ویژگی های مهم بودجه امسال است، سال گذشته ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع بودجه از محل درآمدهای مالیاتی و ۷۸ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای نفتی بود.

در حالیکه در سال ۹۴، ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از منابع بودجه از محل درآمدهای مالیاتی و ۷۰ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای نفتی است که این رقم نیز در کمیسیون تلفیق به ۵۴ هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

وی افزایش سرمایه شرکت های دانش بنیان به ۳۰۰ میلیارد تومان را از ویژگی های مهم بودجه امسال خواند و گفت: اعتبارات مناطق محروم علی‌رغم کاهش درآمدهای نفتی به نصف، حدود ۷۰ درصد افزایش یافته و به مبلغ ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

نماینده اصلاح طلب مجلس ادامه داد: برای اولین بار در راستای تشویق جوانان به ازدواج هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای تامین مسکن حمایتی زوج های جوان اختصاص یافت. علاوه بر این هزار میلیارد تومان نیز به افزایش بهره وری آب اختصاص یافته است.

وی افزود: ۵۵ میلیارد تومان از منابع بودجه امسال برای مبارزه با گرد و غبار و حفاظت از تالاب ها اختصاص یافته که این رقم با توجه به مشکلات موجود، کفاف هزینه ها را نمی دهد.

تابش، افزایش سه و نیم برابری اعتبارات دفاعی را از نقاط قوت لایحه بودجه خواند و گفت: اعتبارات دفاعی از هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان در سال ۹۳ به ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۴ افزایش یافته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: پایه های مالیاتی بدون افزایش نرخ مالیات افزایش یافته و دولت با شناسایی افرادی که سهم مالیاتی خود را پرداخت نمی‌کنند، درآمد خود از محل اخذ مالیات را افزایش داده است.

 

نظر شما