شناسهٔ خبر: 83586 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

ابتکار خبر داد:

بسته مقابله با پدیده ریزگردها در جلسه امروز دولت نهایی می شود

ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تهیه بسته اجرایی کامل دولت برای مقابله با پدیده ریزگردها در استان خوزستان به ویژه شهر اهواز خبر داد و گفت: این بسته در جلسه یکشنبه(امروز) هیات دولت بررسی و نهایی می شود.

به گزارش نماینده به نقل از واحد مرکزی خبر، معصومه ابتکار در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما افزود:‌

امیدواریم با همگرایی کامل همه دستگاه های مسئول و همراهی مردم شهر اهواز فرایند کنترل و کاهش و درمان این مشکل به خوبی طی شود.

وی اظهارداشت: برنامه های کوتاه مدت برای این منطقه شامل کمک های درمانی و تامین تجهیزات بهداشتی و همچنین آموزش و اطلاع رسانی به موقع است و در میان مدت باید برای کنترل کانونها و منشاء ‌ریزگردها در داخل کشور اقدام و در بلند مدت هم به دنبال اجرای برنامه های مشترک با کشورهای همسایه و کانون های خیزش گرد و غبار را اجرا کنیم.

وی گفت: پدیده ریزگردها سالهاست که بخشی از کشور را رنج می دهد و در استان سیستان و بلوچستان هم به تواتر دیده میشود و گاهی تا ۲۳ استان را تحت تاثیر قرار داده است.

منشا اصلی  پدیده ریزگردها جریان های گرد وغباری است که از شمال غربی آفریقا وارد می شود

ابتکار افزود: منشا اصلی این پدیده جریان های گرد وغباری است که از شمال غربی آفریقا به این منطقه وارد می شود و تغییر اقلیم، افزایش دما، کاهش بارندگی و برخی طرح های عمرانی و توسعه ای کم توجه به اصول زیست محیطی در این پدیده موثر است.

وی گفت:‌ سازمان محیط زیست وظیفه هماهنگی و همگرایی و هم افزایی دستگاههای مختلف درفرایند تقسیم کار مقابله با پدیده های زیست محیطی از جمله ریزگردها را دارد و سازمان هواشناسی باید به موقع اطلاع رسانی کند و سازمان جنگل ها در طرح های بیابان زدایی جدی تر باشد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم تخصیص ها را به موقع انجام دهد.

خشک شدن تالاب ها از جمله تالاب هورالعظیم هم در این پدیده موثر است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:‌ خشک شدن تالاب ها از جمله تالاب هورالعظیم هم در این پدیده موثر است که اقداماتی را برای جریان آب به این تالاب انجام داده ایم و سازمان حفاظت محیط زیست با طرح های انتقال فرامنطقه ای آب به جز برای تامین نیاز شرب موافقت نمی کند و دولت هم با تشکیل شورای عالی آب بر وضعیت آب و منابع آن تاکید دارد.

ابتکار افزود:‌کشاورزی ما باید اصلاح شود و بهره وری آب را افزایش دهیم که با تغییر الگوی کشت امکان پذیر است و دانشگاه های استان خوزستان هم تلاش های علمی جدی را در این زمینه آغاز کرده اند.

وی بااشاره به تفاهم نامه سازمان محیط زیست با وزارت بهداشت گفت: سازمان محیط زیست وظیفه هماهنگی نظارت و پایش مسائل زیست محیطی را بر عهده دارد و امیدواریم با همراهی مردم عزیز خوزستان به ویژه شهر اهواز به زودی فرایند کنترل و مقابله با پدیده گرد و غبار آغاز شود که این هفته تلاش می کنیم با حضور در شهر اهواز این برنامه را با مسئولان ملی و محلی بررسی کنیم و فرایند اجرایی این بسته اجرایی دولت کلید خواهد خورد.

عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان هم در ارتباط تصویری با این برنامه گفت:‌خوشبختانه شرایط جوی در روز شنبه بهتر شد و ما منتظر حضور خانم ابتکار هستیم تا بسته اجرایی دولت و طرح های محلی به خوبی بررسی و کارهای عملیاتی آغاز شود.

مسئولان ملی و محلی راه های بهینه را انتخاب کنند تا مشکلات مردم کاهش یابد

وی افزود: کارهای کوتاه مدت ما شامل آموزش، اطلاع رسانی و تامین نیازهای بهداشتی است و در میان مدت به دنبال ساماندهی جریان آب و روان آب ها و همچنین کنترل کانون های داخلی ریزگردها و خیزش گرد و غبار هستیم و در بلند مدت هم باید با کشورهای منطقه ای طرح های جدی برای مبارزه با این خیزش گرد و غبار اجرا شود.

وی از کاهش ۴۶ درصدی بارش های جوی در سالجاری در استان خوزستان خبر داد و گفت:  همه مسائل ایجاب می کند که مسئولان ملی و محلی راه های بهینه را انتخاب کنند تا مشکلات مردم کاهش یابد.

ناصر سودانی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی هم در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: بخشی از مشکلات گرد و غبار ناشی از خارج است اما بخشی از این مشکلات ریشه های داخلی دارد که کاهش جریان آب باعث شده است جلگه نیمه خشک خوزستان به منطقه ای خشک تبدیل شود و با فعالیت های نفتی در هورالعظیم منطقه خشکی ایجاد شده است.

وی خواستار جبران خسارت پدیده گرد و غبار شد و گفت:‌همه ما در برابر مردم مسئول هستیم و حتی شهروندان خارج از اهواز و استان خوزستان درباره این موضوع نگران هستند و علاقه مند هستند که دولت و مسئولان هر چه زودتر طرح های اجرایی خود را برای مقابله با این پدیده ارائه و اجرایی کنند.

سودانی افزود: نظم اکوسیستم منطقه به هم می ریزد و پیامدهای اقتصادی و زیست محیطی آن زیاد است و باید با پدیده بیابان زدایی هم مقابله شود و ۵۰ هزار نیروی بسیجی آمادگی خود را برای توسعه کاشت نهال اعلام کرده اند که امیدواریم به ثمر بنشیند.

وی گفت:‌به سرعت عمل و برنامه مشخص نیاز داریم و منتظر اقدامات جدی مسئولان هستیم.

لزوم جلوگیری از اجرای صنایع ای که آب زیاد مصرف می کند در مناطق خشک

علی خلدبرین کارشناس محیط زیست و منابع طبیعی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه افزود: بررسی های چند دهه اخیر نشان می دهد که گاهی با خشکسالی و گاهی با تر سالی ها رو به رو بوده ایم اما برنامه ای توسعه ای با این فرض نوشته و اجرا می شود که ایران کشور خشک نیست و ترسالی روند عادی و خشکسالی روندی استثنایی است و با فرض تر سالی برنامه های توسعه ای اجرایی می شود در حالی که باید بپذیریم کشور ما کشور خشک و نیمه خشک است و خشکسالی دیگر پدیده ای استثنایی نیست.

وی گفت: در مناطقی از کشور وقتی طرح عمرانی ایجاد می شود و نظم جریان های آبی را بهم می زند این مناطق چون خشک است نمی تواند خود را بازسازی کند و بسیار حساس و شکننده می شود که استان خوزستان یک نمونه از این پدیده است و نظام طبیعی دچار خسارت می شود.

خلدبرین افزود: به طرح آمایش سرزمین کشور نیاز داریم که باید با هماهنگی سازمان محیط زیست تهیه شود و همه طرح های عمرانی و توسعه ای متناسب با محدودیت آب کشور تهیه شود و نباید صنایع ای که آب زیاد مصرف می کند در مناطق خشک اجرا شود.

وی گفت:‌برای مقابله با منشا ریزگردها نیز باید به برنامه یکپارچه و هماهنگ با کشورهای منطقه برسیم و برنامه اقدام فراملی مشترک تهیه و اجرایی شود.

نظر شما