شناسهٔ خبر: 83406 - سرویس چندرسانه‌ای
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

حاشیه‌‌های اختتامیه جشنواره فیلم فجر +تصاویر

جشنواره فیلم فجر/431 سی و سومین جشنواره فیلم فجر با معرفی برگزیده ها به پایان رسید اما نکته قابل توجه این است که سکانس پایانی این رویداد سینمایی همواره خالی از لطف نبوده است و در نهایت خنده، شادی و گاهی ناراحتی نیز دارد.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، مراسم اختتامیه سی و سومین بهار سینمای ایران همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران در شامگاه ۲۲ بهمن‌ماه با معرفی برترین‌های این دوره برگزار شد اما نکته قابل توجه این است که سکانس پایانی این رویداد سینمایی همواره خالی از لطف نبوده و در نهایت خنده، شادی، ناراحتی و گاهی هم خرابکاری به همراه داشته است.

پیشنهاد خرید کارت اختتامیه جشنواره به مدعوین

جمعیت بسیاری از علاقمندان به سینمای ایران خود را در عصر روز ۲۲ بهمن‌ماه به محل برگزاری اختتامیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر به برج میلاد رسانده بودند که در این میان حضور کودکان نوپا و خردسال توجه‌ها را به خود جلب کرده بود. اغلب افراد علاقمندان به حضور در برج میلاد کارت دعوت نداشتند و جمع بسیاری از این افراد همراه با خانواده خود، مقابل در ورودی ایستاده بودند و از مدعوین طلب کارت ورود می‌کردند و برخی از آنها پیشنهاد خرید کارت را نیر می دادند.

اختتامیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر

داخل سالن و مقابل درهای ورودی وضعیتی بهتر از بیرون نداشت. افراد بسیاری قبل از آغاز مراسم مقابل در ورودی ایستاده و به شیوه‌های غیر معمول خواستار باز شدن درهای ورودی بودند و در این میان صدای گریه کودکان به خاطر کلافه شدن از ازدحام جمعیت، به گوش می رسید.

بی‌نظمی، ازدحام و دعواهای لفظی بین علاقمندان به حضور در سالن و متصدیان رسیدگی به جایگاه مهمانان این دوره از جشنواره، از دیگر موارد حاشیه‌ای قبل از آغاز مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر بود.

عکس یادگاری علاقمندان به بازیگران سینما در جاده انقلاب

در کنار مشکلات پیش از آغاز مراسم اختتامیه یکی از نکات قابل توجه ورود هنرمندان دعوت شده به این مراسم از جاده انقلاب بود. جاده ای که برای ورود هنرمندان طراحی شده بود و هر یک از علاقمندان به سینمای ایران کنار این جاده فلزی ایستاده بودند و با دوربین های موبایل از هنرپیشه‌های خود عکس یادگاری می گرفتند و بساط هورا کشیدن ها داغ بود.

استقرار مهمانان حاضر در سالن میلاد و نظم دادن به مراسم یک ساعت و ۱۰ دقیقه به طول انجامید و در نهایت با پخش سرود ملی ایران مراسم پایانی این رویداد سینمایی کار خود را رسما آغاز کرد.

اختتامیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر

مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر به کارگردانی محمد حمیدی‌مقدم برگزار شد. در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، تصاویری همراه با موسیقی‌های خاطره انگیز از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ پخش شد.

جشنواره فیلم فجر با اجرای موسیقی توسط سامان احتشامی نوازنده پیانو، بامداد ملکی نوازنده تنبک و آواز علی زند‌وکیلی جان گرفت. نخستین بخش از این مراسم به اهدای جوایز مستندسازان در بخش «سینما حقیقت» اختصاص داشت. یکی از نکات پر رنگ در این بخش قدردانی مستندسازان از دست اندکاران برگزاری این جشنواره برای نمایش آثار حاضر در جشنواره در سالن اصلی برج میلاد بود.

داور بخش «سینماحقیقت» برای سلامتی زاون قوکاسیان دعا کرد

اما در این میان جایزه ویژه هیأت داوران بخش «سینماحقیقت»  به فرشاد افشین پور فیلمبردار مستند «سفر به آمادای» تعلق گرفت که این فیلمبردار جوان جایزه خود را به محمد سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما تقدیم کرد.

همچنین معین کریم الدینی کارگردان مستند «آتلان» که جایزه بهترین فیلم در بخش «سینماحقیقت» را از آن خود کرد،  پش از دریافت جایزه خود گفت که خوشحال است سینمای مستند در این دوره از جشنواره فیلم فجر سربلند و باشکوه حضور داشت.

اختتامیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر-2

در پایان اهدای جوایز بخش «سینماحقیقت» مهرداد اسکویی از داوران این بخش با یادی از زاون قوکاسیان گفت: امشب که کنار هم جمع شدیم از خدا بخواهیم همه بیماران را شفا دهد. زاون قوکاسیان مدت ها است که در بستر بیماری است. این منتقد حق بزرگی به گردن فیلم کوتاه و سینمای مستند دارد.

جایزه ویژه دبیرجشنواره با حضور علیرضا رضاداد و خسرو سینایی به ۲ انیمشین «شاهزاده روم» و «مبارک» تعلق گرفت. خسرو سینایی پس از اهدای این جوایز در سخنانی کوتاه حضور سینماگران جوان را مغتنم شمرد و گفت: خوشحالم در این نقطه از زندگی حرفه ای خود که ایستاده ام که سربلندی هنرمندان جوان در عرصه سینما را به چشم خود می بینم.

بازار تقدیم جوایز به پدر، مادر، همسر و فرزند داغ بود

یکی از نکات جالب در اهدای جوایز برگزیدگان، تقدیم هدایا از سوی برگزیدگان به خانواده های خود بود. وحید جلیلوند کارگردان فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» نخستین سینماگری بود که جایزه خود را به خانواده‌اش تقدیم کرد. این کارگردان در ابتدای صحبت های خود گفت: در آغاز تشکر می کنم از برادرم علی که در این فیلم تنها یک تهیه کننده نبود بلکه مانند کوه کنار من و البته گروه ایستاد.

اختتامیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر-2

کارگردان برگزیده جشنواره سی و سوم در بخش «نگاه نو» در ادامه صحبت های خود متذکر شد: این جایزه را می خواهم به دو نفر تقدیم کنم. اولین سپاس را به مادرم می گویم نه برای اینکه بهترین مادر دنیا است،  که هست،  بلکه به این دلیل که از کودکی به من یاد داد کسی را قضاوت نکنم. سپاس دوم را هم از پدرم می کنم که از کودکی به من آموخت که قبل از انجام هرکاری یا علی بگویم تا زمین نخورم.

امیرحسین عسگری کارگردان فیلم «بدون مرز» نیز از دیگر سینماگران جوانی بود که بعد از دریافت جایزه ویژه هیات داوران، جایزه خود را به همسر و فرزندش تقدیم کرد. این کارکردان جوان گفت: خوشحالم که در جشنواره سی و سوم این جایزه را دریافت کردم. قطعا اگر این جایزه دست من است به لطف و کرم سلطان خراسان است. حال اینکه می‌خواهم اعتبار این جایزه را به تیم تولید و افتخارش را به همسر و فرزندم تقدیم کنم.

اختتامیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر-2

فائزه عزیزی کارگردان فیلم «روز مبادا» نیز پس از دریافت تندیـس بهترین فیلم بخش «هنر و تجربه» از عباس کیارستمی تشکر کرد و گفت: من از کیارستمی ممنونم که به من یاد داد به سلیقه خودم اعتماد کنم و این جایزه را به مادرم تقدیم می کنم.

باران کوثری که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد و با پای گچ گرفته روی صحنه رفت،  گفت: بزرگترین افتخارم تا لحظه مرگم این است که نامم زیر سایه رخشان بنی اعتماد و جهانگیر کوثری باشد.

اختتامیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر

محمدحسین لطیفی که تندیس بلورین بهترین فیلم «نگاه نو» را دریافت کرد نیز گفت: زمانی که عنوان بهترین فیلم به یک اثر سینمایی تعلق می گیرد این اثر سینمایی قطعا متعلق به تیم تولید است و من هم این جایزه را به گروه تولید «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» اهدا می کنم.

ابوالحسن داودی کارگردان فیلم «رخ دیوانه» که عنوان بهترین کارگردانی در بخش سودای سیمرغ را از آن خود کرد از همسر خود تشکر کرد و گفت: از همسرم تشکر می کنم که مردانه پای تولید این فیلم ایستاد. از پسرم تشکر می کنم که برای کمک به من بارها از سربازی فرار کرد و خود را به صحنه «رخ دیوانه» رساند. از دخترم سپاسگزاری می کنم که کیلومترها دورتر از من پای اینترنت نشسته و مراسم را تماشا می کند. من از همین جا به دخترم سلام می کنم و می گویم که دل تنگ اش هستم و بسیار دوست اش دارم.

اختتامیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر

رئیس جمهور هفته ای یک فیلم ببیند

فرشته طائرپورعضو هیات داوران بخش «نگاه نو» پس از اهدای جوایز این بخش خطاب به رئیس جمهور از او خواست تا هفته ای یک فیلم ببیند. این تهیه کننده سینما در بخش هایی از صحبت های خود گفت: امیدوارم رییس جمهور بتواند در بین گرفتاری ها و اوج مشکلاتش هفته ای یک روز برای دیدن فیلم های سینمای ایران زمان بگذارد، تا هم روح‌اش تازه شود و هم با واقعیت جامعه همراه شود. ما نیاز به حمایت از سینما داریم و رییس جمهور با این کار از وزیر و مدیرانش در حوزه فرهنگ حمایت می‌کند.

اختتامیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر

در ادامه مراسم جوایز بخش سودای سیمرغ اهدا شد. در این بخش که اجرای آن به عهده مهران مدیری بود فضای مراسم به نوعی تغییر کرد و با شوخ طبعی مدیری به یک نمایش کامل تبدیل شد. در بخش هایی از این اجرا رضا عطاران نیز روی صحنه آمد و ضمن خوش آمد گویی به حاضرین یک عکس سلفی از جمعیت گرفت.

بهمن اردلان که سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری برای فیلم «رُخ دیـوانه» را از آن خود کرد گفت که تا کنون ۵ سیمرغ از جشنواره فیلم فجر دریافت کرده اما هیچ یک از این سیمرغ ها به پای سیمرغ هایی که محمدرضا دلپاک گرفته، نمی‌رسد.

کلاری: به جشنواره فیلم فجر فارغ از جایزه نگاه کنیم

محمود کلاری فیلمبردار سینمای ایران که برای اهدای جایزه بهترین فیلمبرداری روی صحنه آمد، در صحبت های کوتاهی گفت: جشنواره فیلم فجر مانند یک جشن بزرگ سینمایی است که باید فارغ از جایزه به آن نگاه کرد. در طول همه این سالها فیلمبرداران بزرگی در سینما فعالیت کردند اما در جشنواره سی و سوم نوید ورود و درخشش فیلمبرداران بسیاری را شاهد هستیم که حیات تازه ای به این حرفه سینمایی بخشیده‌اند.

اختتامیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر-2

یکی از بخش های قابل تامل در برگزاری مراسم سی و سومین جشنواره فیلم فجر تقدیر از خانواده های شهدای مزار شریف بود که با حضور حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد و ابوالحسن برزیده صورت گرفت. پس از انجام مراسم تقدیر، یکی از اعضای خانواده شهدا گفت: بعد از ۱۷ سال سکوت مسئولان در چرایی وقوع این فاجعه، بسیار خوشحالم که فیلم «مراز شریف» ساخته شد تا صدای ما را به گوش مردم برساند.

سعید آقاخانی نیز در این مراسم پس از دریافت جایزه بازیگری نقش اول مرد، از اینکه جایزه خود را در مراسمی که مدیری مجری آن بوده و نام اش را مدیری اعلام کرده، ابراز خوشحالی کرد.

نیکی کریمی:با اتکا بر توانایی خود مستقل در سینمای ایران ایستادم

نیکی کریمی که جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کرد، گفت: خوشحالم بعد از این همه سال بدون هیچ پشتوانه و تنها با اتکا بر توانایی خود مستقل در سینمای ایران ایستادم. اما با احترام به نظر هیات داوران باید بگویم که جای عوامل فیلم «شیفت شب» در میان لیست نامزدها خالی است.

اختتامیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر

بیتا منصوری تهیه کننده فیلم «رخ دیوانه» آخرین سینماگری بود که روی صحنه آمد و جایزه بهترین فیلم تماشاگر را دریافت کرد. این تهیه کننده در صحبت های خود گفت که این جایزه برای او ارزشمند است چون از نگاه مخاطب دریافت کرده است.

منصوری همچنین تاکید کرد: نکته دیگر اینکه این جایزه برای من اهمیت دارد چون داوران آن در خانه سینما بوده‌اند، خانه ای که متعلق به همه است و فکر می‌کنم اتهام زدن های بی دلیل به رای داوران جز بی ارج کردن زحمت عزیزان در خانه سینما، هیچ پدیده دیگری را در برندارد و فکر می کنم هیچ ارزش و احترامی برای کسی که اتهام وارد کرده است، به همراه نمی آورد.

پرونده سی و سومین جشنواره فیلم فجر در بخش ملی بدون اعلام دبیر این رویداد سینمایی در سال آینده به پایان رسید و مهمانان حاضر در این مراسم با آتش بازی در محوطه برج میلاد با جشنواره فیلم فجر خداحافظی کردند.

نظر شما