شناسهٔ خبر: 83293 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

روحانی در جمع سفرا و نمایندگی‌های خارجی:

معتقد به توافق برد - برد در پرونده هسته ای هستیم/ استقبال از سرمایه گذار خارجی

روحانی رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه پرونده هسته ای همواره معتقد به توافق برد - برد بوده است و امروز هم بر چنین توافقی تأکید دارد.

به گزارش نماینده به نقل از واحد مرکزی خبر، حجت الاسلام حسن روحانی در مراسم بزرگداشت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دیدار سفرا و رؤسای نمایندگی‌های مقیم تهران  افزود: در زمینه پرونده هسته ای توانستیم مسیر مذاکرات سازنده و هدایت این پرونده را در مسیر حل و فصل و تفاهم ازجانب دو طرف قرار دهیم.

وی اضافه کرد : جمهوری اسلامی ایران  در ماه‌های گذشته انعطاف لازم را در زمینه حل و فصل سیاسی این مسئله از خود نشان داده است و  ما امیدواریم طرف مذاکراتی ما هم اراده سیاسی لازم را برای حل و فصل این موضوع بیش از گذشته از خود نشان دهد.

رئیس جمهور گفت: اگر این اراده سیاسی ازطرف مقابل باشد به اعتقاد من در زمان کوتاهی مسائلی که هنوز مورد بحث و اختلاف است قابل حل و فصل خواهد بود.

آقای روحانی در ادامه افزود :  در زمینه بخش‌های مختلف اقتصادی به ویژه صنعت، کشاورزی و نفت و گاز شاهد رشدهای مطلوب و قابل توجهی در یک سال گذشته بوده ایم.

وی افزود: سیاست خارجی جمهوری اسلامی برمبنای تعامل سازنده بنیانگذاری شده است و این دولت بر اصل تعامل سازنده با جهان همواره تأکید دارد.

رئیس جمهور اضافه کرد: ‌در سایه این سیاست امروز روابط مان با کشورهای مختلف به ویژه با همسایگان به مراتب بهتر از گذشته است.

مداخله قدرت‌های خارجی از عوامل گسترش ناامنی در منطقه

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود گفت: معتقدیم برای توسعه همه کشورهای منطقه باید برای ثبات و امنیت به یکدیگر کمک کنند.

آقای روحانی با اشاره به ناامنی‌های فراوانی که در منطقه وجود دارد، افزود: روزگاری در این منطقه فقط مردم فلسطین زیر بار ظلم و جور و تروریسم دولتی بودند اما متأسفانه امروز این ناامنی در منطقه گسترده شده است.

رئیس جمهور یکی از عوامل گستردگی ناامنی را مداخله قدرت‌های خارجی در مسائل منطقه دانست و گفت: البته فقر اقتصادی و علمی و برنامه‌ریزی اطلاعاتی برخی کشورها هم ازجمله عوامل دیگر است که منطقه ما را به سمت بی‌ثباتی کشانده است.

آقای روحانی افزود: جمهوری اسلامی معتقد است که باید همه کشورها با عوامل بی‌ثباتی ازجمله تروریسم، افراطی‌گری، مواد مخدر، جنایات سازمان‌یافته، دزدی و ناامنی دریایی مقابله کنند و خوشبختانه ایران در همه این زمینه‌ها به کمک کشورهای منطقه به پا خاسته است.

رئیس جمهور گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران حامی کشورهایی است که در برابر گروه های تروریستی مقابله و مقاومت می کنند و برای امنیت کشتیرانی در منطقه و مقابله با دزدان دریایی به حمایت از کشورهای دیگر به پا خاسته است.

آقای روحانی افزود: ما برای مقابله با مواد مخدر در صف مقدم مقابله با توزیع مواد در منطقه بوده و هستیم و معتقدیم ثبات و امنیت در صورتی حاصل می شود که همه کشورها با عوامل بی ثباتی مبارزه کنند.

رئیس جمهور گفت: راهی جز آن نداریم که تصمیم بگیریم جهانی را عاری از خشونت، افراطی‌گری و تروریسم بسازیم و این کار تنها در سایه همکاری با یکدیگر امکان‌پذیر خواهد بود.

آقای روحانی افزود: همانطور که در مقام عمل نشان دادیم در کنار کشورهایی خواهیم بود که در قبال خشونت ایستادگی کنند.

رئیس جمهور گفت: بی‌تردید زمانی شاهد توسعه در منطقه خواهیم بود که ثبات و امنیت گسترش یابد.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران شعارش اسلام رحمانی و اسلام اعتدالی بوده و از ‌آغاز با تحجر و افراطی‌گری موافقتی نداشته و در برابر افراط ایستاده است و امروز نیز این انقلاب به همین مسیر و راه خود ادامه خواهد داد.

استقبال از سرمایه گذار خارجی

رئیس جمهور در ادامه گفت : ما در مسائل اقتصاد خارجی همواره معتقدیم سرمایه گذاری خارجی در ایران باید مورد استقبال قرار بگیرد.

آقای روحانی افزود: ما امروز شرایط لازم را برای اینکه سرمایه گذاران خارجی در ایران بتوانند فعالیت کنند فراهم آورده ایم.

وی گفت: خوشبختانه در یک سال گذشته در موارد متعددی در کشور ما شاهد حضور سرمایه گذاران خارجی در بخش های مختلف از جمله معدن، صنعت، حمل و نقل، بنادر و راه آهن بوده ایم.

دکتر روحانی افزود: تصمیم و اراده دولت بر همکاری مشترک بین ایران و سایر کشورها برای توسعه علمی و اقتصادی است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران جهاد را در فضای علم و اقتصاد به کار می برد و عمل می کند.

رئیس جمهور افزود: ما در کشورمان جهاد دانشگاهی، جهاد کشاورزی، جهاد علمی و جهاد اقتصادی داریم و جهاد به معنای کوشش مستمر یک ملت برای دستیابی به اهداف بلند در جامعه است.

آقای روحانی گفت: خوشبختانه در بسیاری از زمینه های علمی، جمهوری اسلامی ایران امروز در جایگاه رفیعی قرار دارد.

وی افزود: ما از لحاظ پزشکی، هوا فضا، هسته ای، بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی؛ جزو کشورهای در رتبه های بالا در سطح جهانی و در بعضی زمینه ها در رتبه اول در سطح منطقه هستیم.

آقای روحانی گفت: رشد علمی و فرهنگی در کشور ما همواره مورد تأکید بوده و ایران امروز علاوه بر استعدادها و قابلیت های جغرافیایی، معدنی و فیزیکی  دارای قابلیت های بلند علمی و انسانی است که می تواند شرایط را برای سرمایه گذاری بهتر سرمایه گذاران فراهم کند.

استقلال و آزادی از جمله اهداف انقلاب

رئیس جمهور استقلال، عدم وابستگی به قدرت‌های بیگانه و آزادی بیان و انتخاب مسئولان کشور را از جمله اهداف انقلاب اسلامی برشمرد و گفت :  ۳۶ سال از پیروزی انقلاب گذشته است انقلابی که در واقع برای دستیابی مردم به آرمان‌های بلندشان به وجود آمد.

رئیس جمهور با درود بر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و شهیدانی که برای پیروزی این انقلاب جانفشانی کردند، افزود: مردم ایران در طول یک قرن گذشته دو بار انقلاب کردند، یکی مشروطه که به تشکیل پارلمان و مجلس شورای ملی انجامید و دیگری انقلاب اسلامی ایران که در ۳۶ سال گذشته به پیروزی رسید.

آقای روحانی هدف این انقلاب‌ها را دستیابی به استقلال، عدم وابستگی به قدرت‌های بیگانه، آزادی به‌ویژه آزادی بیان و آزادی رأی و انتخاب مسئولان کشور و همچنین احترام به ارزش های دینی و ملی برشمرد.

رئیس جمهور گفت: تشکیل نظامی که از یک سو در چارچوب موازین دینی مورد احترام باشد و از سوی دیگر با آراء مردم باشد و دو کفه اسلامیت و جمهوریت در کنار یکدیگر قرار گیرد، از دیگر اهداف مردم در این انقلاب‌ها بوده است.

بر ایران تحریم وارد شد اما ایران  ایستادگی کردند

رئیس جمهور در ادامه گفت: ملت بزرگ ایران پس از پیروزی انقلاب در برابر انواع فشارها و توطئه ها از آرمانهایش و از نظام و انقلابش حراست و حفاظت کرد.

آقای روحانی افزود: زمان چندانی از انقلاب اسلامی ما نگذشته بود که به این ملت جنگی را تحمیل کردند و این مردم در طول هشت سال توانستند به خوبی از انقلاب و نظامشان دفاع کنند.

وی گفت: به بهانه های مختلف بر مردم فشار و تحریم وارد شد اما مردم ایران همچنان مقاوم در مسیر آرمان های خود ایستادگی کردند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز ما شاهد تحولات بسیار مثبت در بخش های اقتصادی، علمی، امنیتی و فرهنگی هستیم افزود: این دولت در جامعه ای که فشارهای اقتصادی به آن وارد شده است، توانست در ۱۸ ماه، تورم را از بالای ۴۰ درصد به کمتر از ۱۷ درصد کاهش دهد و از لحاظ رشد اقتصادی کشور را از منفی ۶.۸ درصد به رشد مثبت برساند و در شش ماه گذشته کشور در مجموع به رشد ۴ درصدی رسید.

وی گفت: این دولت همچنین در زمینه ثبات و آرامش بازار در کاهش اتکا به نفت و تبدیل نفت از پایه اقتصاد به وسیله ای برای توسعه رشد کشور، موفق بود، به این ترتیب که امسال در بودجه کشور ما فقط ۳۰ درصد بودجه به نفت اتکا داشت.

رئیس جمهور افزود: نخستین بار کشور را در اداره اقتصادی از وابستگی به نفت کاهش دادیم و این به معنای برنامه ریزی درست دولت برای پیشرفت اقتصادی است.

نظر شما