شناسهٔ خبر: 83223 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

اقتصاد ایران باید به یک اقتصاد پویا و دانش بنیان تبدیل شود

ابوترابی فرد43 نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد ایران باید به یک اقتصاد پویا و دانش بنیان تبدیل شود.

به گزارش نماینده به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین 'محمد حسن ابوترابی فرد' دوشنبه شب در ویژه برنامه سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که در رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، افزود: اقتصادی پویاست که دانش بنیان باشد نه اقتصادی که ریشه آن درآمدهای نفتی باشد.

وی تصریح کرد: باید در دهه چهارم انقلاب برای تبدیل اقتصاد ایران به یک اقتصاد پویا تلاش کرد و این مهم در صورت اجرای اقتصاد مقاومتی محقق می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان اینکه اصول اقتصاد مقاومتی مبتنی بر دانش و پرهیز از اسراف است، گفت : هم اکنون مصرف انرژی در ایران خیلی بالاست.

وی با اشاره به مصرف روزانه ۶۵۰ میلیون متر مکعب گاز در کشور، ادامه داد : بیش از ۸۰ درصد از این میزان در بخش خانگی مصرف می شود.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: ایران باید به کارخانه بزرگ تولید کالا و خدمات با بهترین کیفیت و کمترین هزینه تمام شده تبدیل شود.

وی با بیان اینکه باید تدریجا اقتصاد ایران بر شانه های ملت ایران قرار گیرد، تصریح کرد: اگر دولت به وظایف حاکمیتی بپردازد راه برای مشارکت مردم و رشد اقتصاد ملی هموار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با شاره به اینکه هم اکنون بودجه شرکتهای دولتی ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است، افزود: این امر بیانگر این است که این اقتصاد مردمی نیست.

وی ادامه داد : اقتصاد پویا، اقتصاد دولتی نیست و امروزه انقلاب اسلامی ایران با استفاده از زیرساختهای اقتصادی می تواند به سرعت راه را برای تبدیل ایران به یک مجموعه بزرگ اقتصادی هموار کند و در سایه کار مفید راه را برای تولید ثروت و ارتقاء رفاه عمومی هموار کند.

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی قدم اول را باید مسوولین در مجلس و دولت بردارند و در گام بعدی مردم با رعایت مدیریت مصرف زمینه را فراهم سازند.

ابوترابی فرد با تاکید بر اینکه ریشه های انقلاب را باید با علم، عقیده و حضور مردم مستحکم کرد، افزود: مشارکت مردم مهمترین ویژگی انقلاب ملت ایران بود.

وی تصریح کرد: هنگام پیروزی انقلاب اسلامی هیچ قدرت خارجی در کنار این انقلاب حضور نداشت و امواج پرخروش مردم منشا اقتدار و حرکت پرخروش بود.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مساجد نقطه آغاز انقلاب و حرکتهای مردمی بود، اظهار کرد: رمز اقتدار و بالندگی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از ۳۶ سال، اسلامیت و مردمی بودن آن است.

وی بیان کرد: در زمانی که دین و اخلاق از جوامع بشری رخت بر بسته بود، خداوند در انقلاب ایران قدرت دین را به نمایش گذاشت.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد گفت: تمام اقتدار نظام اسلامی با حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن و شکوه انقلاب با حضور مردم در پای صندوق های رای تداعی می شود.

به گفته وی ایران هم اکنون به یک قدرت دفاعی بزرگ در منطقه تبدیل شده اما این اقتدار برآمده از قدرت نظامی نیست بلکه از حضور و مشارکت ملت ایران نشات می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با اشاره به اینکه انقلاب ایران مهمترین تکیه گاه مقاومت اسلامی در دنیا است، افزود: اگر انقلاب ایران یک انقلاب دینی نبود امروز تفکر انقلاب در غزه و لبنان حضور نداشت.

وی با بیان اینکه حضور آرمان امام راحل در دنیای اسلام به دلیل هویت دینی انقلاب است، تصریح کرد: حلقه پیوند ملتهای منطقه با ایران اسلام و دین است.

ابوترابی فرد ادامه داد: برای اینکه نظام سیاسی با اقتدار در مسیر سلامت دنیا و آخرت قدم بردارد باید تار و پودش بر مبنای آموزه های اسلامی باشد.

وی گفت: به رغم اینکه هویت نظام اسلامی و قانون اساسی ایران بر پایه اسلام است اما مدیریت اسلامی در تمام سطوح مدیریتی کشور جاری نیست.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید در راستای ارتقاء اسلامیت نظام گام بر داریم.

وی با بیان اینکه ملتهای دنیا امروز اسلام را با اندیشه ها و زندگی ساده امام راحل می شناسند، گفت: انقلاب اسلامی امام را به جهان اسلام و دنیا معرفی کرد.

وی ادامه داد : رسیدن به سعادت در گرو روی آوردن به آموزه های دین در همه عرصه های زندگی است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد افزود: به هر میزان که بازار ما به نور دین مزین شود سلامت اقتصادی بیشتر خواهد شد و به هر اندازه که سیاست با دین رقم بخورد از سستی و رذایل فاصله خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: درست است که در کشور از مشکلات اقتصادی رنج می بریم اما ملت ایران به واسطه دین و اسلام به عنوان نماد شکوه و اقتدار در دنیا مطرح است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اسلام مردم عراق، لبنان، سوریه، مصر، یمن و فلسطین را با ملت ایران پیوند زد، گفت: زمانی لبنان و بویژه بیروت محل عیاشی سران عرب بود ولی انقلاب اسلامی این کشور را به مشت گره شده ای بر سینه استکبار و صهیونیست تبدیل کرد.

وی افزود: استکبار برای مقابله با ترویج و اقتدار اسلام در دنیا بر آن شد که اسلام ارائه شده توسط امام راحل را به صورت یک اسلام سیاه و زشت در برابر ملتهای جهان مطرح کند.

'در این راستا استکبار در اتاقهای فکر سیا و موساد با طراحی جریانهای افراطی به نام اسلام و با عنوان الله اکبر، چهره زشتی از اسلام را به نمایش گذاشت تا چهره انقلاب را در دنیا وارونه کند. '

وی گفت: این حرکت با شکل گیری طالبان پاکستان و افغانستان آغاز و با داعش ادامه یافت.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان اینکه نطفه داعش در زمان صدام بسته شده، تصریح کرد: هسته های تندروی رادیکال که از اسلام جز خشونت و کشتار نمی فهمیدند در بغداد شکل گرفت اما خدا به دست دشمنان اسلام ریشه صدام را کند.

وی با اشاره به اینکه امروز دولت عراق متحد درجه اول جمهوری اسلامی در منطقه است، ادامه داد: جریان های تکفیری با حمایت غرب و دلارهای نفتی و سلاح های آمریکایی در منطقه رشد کرده اند.

به گفته نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی اگر دلار نفتی نبود طالبان شکل نمی گرفت.

وی ادامه داد: امروز شاهدیم که ملت مظلوم پاکستان که بیشترین آسیب را از جریان طالبان می بیند، روزی از جریان طالبان دفاع می کرد.

به گفته حجت الاسلام ابوترابی فرد هیچ گاه باطل دوام نخواهد داشت آنچه می ماند حق است و باطل جولان دارد اما دوام ندارد.

وی تصریح کرد: چهره زشت گروه های تکفیری و تروریستی زود برای دنیا هویدا شد و امروز رسانه ها تلاش می کنند داعش را به عنوان نماد اسلام معرفی کنند و صهیونیست ها نیز می کوشند این گروه تکفیری را به عنوان نماد مسلمانان معرفی کنند اما این راه به جایی نمی رسد.

وی ادامه داد : انقلاب اسلامی شجره طیبه ای است که ریشه های قوی و مستحکم به نام ملت مسلمان دارد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد اظهارداشت: امنیت امروز کشور در سایه اسلام به دست آمده است؛ انقلاب غذای ملتهای مسلمان و رمز حیات مسلمانان جهان است.

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ریشه های انقلاب اسلامی را باید با علم، عقیده و حضور مردم مستحکم کرد.

نظر شما