شناسهٔ خبر: 83118 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

پوتین:

ایران حق غنی‌سازی اورانیوم دارد/ علت بحران سوریه و عراق دخالت‌های خارجی است

پوتین رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه روسیه سهم زیادی در حل و فصل مناقشات پیرامون برنامه هسته‌ای دارد گفت موضع مسکو بر حق ایران برای برخورداری از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای استوار است.

به گزارش نماینده، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بامداد روز دوشنبه در گفتگو با پایگاه خبری الاهرام بر حق برخورداری ایران از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌‌‌ای تأکید کرد و از گروه ۱+۵ خواست در مذاکره با ایران به دنبال «منافع یکجانبه» نباشند.

وی با بیان اینکه روسیه سهم زیادی در حل و فصل مناقشات پیرامون برنامه هسته‌ای دارد گفت موضع مسکو بر حق ایران برای برخورداری از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای استوار است.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: «می‌توانم بدون اغراق بگویم که روسیه سهم قابل توجهی در حل مسائل مربوط به برنامه هسته‌‌ای ایران دارد. موضع ما بر این عقیده استوار است که ایران حق فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای از جمله غنی‌سازی اورانیوم، البته تحت نظارت آژانس را دارد.»

ایران از کشورهای امضاکننده پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی یا ان‌پی‌تی است که به کشورها حق استفاده از انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز را می‌دهد.

رئیس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در مذاکرات هسته‌ای ایران از گروه ۱+۵ خواست در «این موضوع پیچیده» که به راه حلی متوازن نیاز دارد به دنبال «منافع یکجانبه» نباشند.

وی درباره وضعیت مذاکرات گفت: «پیشرفت‌های محسوسی در مذاکرات صورت گرفته اما ما هنوز نتوانسته‌ایم درباره خود برنامه هسته‌ای ایران یا دورنمای رفع تحریم‌ها به راه حل جامع نهایی برسیم.»

** علت بحران سوریه و عراق دخالت‌های خارجی است

رئیس‌جمهوری روسیه در بخشی دیگر از سخنانش، به بحران سوریه اشاره کرد و با بیان اینکه مواضع کشورش با مصر در این خصوص نزدیک است، گفت که هیچ جایگزینی برای راهکار سیاسی در سوریه وجود ندارد.

پوتین با اعلام حمایت کشورش از حاکمیت سوریه، و اعلام اینکه میان وزارتخانه‌های روسیه و مصر درباره سوریه همکاری مستحکمی وجود دارد، گفت: ما دیدگاه‌های مشترکی درباره راه حل در سوریه داریم که در رأس آن، آغاز گفت‌وگوهای سوری-سوری و بدون پیش‌شرط و بدون دخالت خارجی و بر اساس اصول بیانیه ۳۰ ژنو در سال ۲۰۱۲ است.

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد که بیشترین علت اتفاقات جاری در سوریه و عراق، دخالت آشکار خارجی و معیارهای دوگانه و تقسیم تروریست‌ها به تروریست‌های «خوب» و «بد» است.

** غرب تلاش می‌کند جمهوری‌های شوروی سابق را بر سر دو راهی روسیه و اروپا قرار دهد

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه معتقد است که بحران اوکراین به خاطر تلاش آمریکا و متحدانش که خود را «پیروز جنگ سرد» می‌دانند، برای تحمیل اراده و خواست آنها بوجود آمده است.

رئیس‌جمهوری روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «روسیه در بروز بحران در اوکراین مقصر نیست. این بحران به خاطر تلاش آمریکا و متحدانش که خود را «پیروز جنگ سرد» می‌دانند، برای تحمیل اراده و خواست آنها بوجود آمده است».

وی با یادآوری اینکه وعده ناتو در خصوص عدم گسترش به شرق پوچ و بی اساس از آب درآمد، افزود: «ما شاهد هستیم که زیرساختارهای ناتو بدون توجه به منافع روسیه به مرزهای ما نزدیکتر و نزدیکتر می‌شوند. اتحادیه اروپا در چارچوب برنامه "مشارکت با شرق" تلاش می‌کند تا جمهوری‌های سابق شوروی را از روسیه دور ساخته و آنها را در معرض انتخاب بین روسیه و اروپا قرار دهد.»  

وی افزود: «بزرگترین چنین تمایلات منفی منجر به بروز بحران در اوکراین شد. ما بارها به آمریکا و متحدانش در مورد عواقب دخالت در امور داخلی اوکراین هشدار داده بودیم، ولی به نظرات ما اصلا توجه نشد».

پوتین با تاکید بر اینکه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی ماه فوریه سال ۲۰۱۴ آشکارا از کودتای دولتی در کی‌یف حمایت کردند، گفت: «کسانی که حکومت را به زور اسلحه گرفتند، این کشور را تا آستانه تجزیه کشانده و جنگ برادرکشی راه انداختند».

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین نسبت به تمایلات برای نظامی کردن اوکراین، برغم وضعیت بد اقتصادی این کشور ابراز نگرانی کرده و یادآور شد: «در این کشور موج تازه ای از بسیج نیروهای ذخیره آغاز شده که نتیجه "ناکامی در عملیات نظامی در منطقه دونباس" است. اوکراین در حالی درصدد نظامی کردن کشور است که با مشکلات جدی اقتصادی مواجه است، ولی بودجه نظامی آن بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است».

ولادیمیر پوتین در تشریح شرایطی که می‌تواند ثبات را به اوکراین بازگرداند، گفت: «مهمترین شرط ثبات در اوکراین توقف سریع به اصطلاح عملیات نظامی و برقراری آتش‌بس فوری در شرق این کشور است».

به عقیده وی، تلاش مقامات کی یف برای اعمال فشار اقتصادی بر مناطق استقلال طلب دونباس، تنها وخامت اوضاع را افزایش می دهد و بحران تا زمانی که همه طرفین اوکراینی بین خود به مذاکره نپردازند و افراط گرایی و تمایلات ناسیونالیسم در این کشور ادامه دارد، باقی خواهد ماند.

رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد که حل و فصل بحران در اوکراین تنها از طریق مسالمت آمیز و بر اساس توافقات مینسک که با تلاش‌های جدی و پیگیرانه مسکو حاصل شده، امکان پذیر است.

 

نظر شما