شناسهٔ خبر: 83117 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

تعیین نرخ ارز توسط صرافان احتمال افزایش قیمت ها را به دنبال دارد

ندیمی43 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر اختیار ارز در دست بانک مرکزی ولی نرخ توسط صرافان تعیین شود، ایجاد اشکال می کند چون تا زمانی که تامین کننده ارز دولت است تعیین کننده نرخ ارز هم باید دولت باشد.

به گزارش نماینده، ایرج ندیمی در گفت و گو با ایرنا، بابیان آنکه واگذاری تعیین نرخ ارز به صرافان ایجاد سوال می کند، اظهار داشت: در گذشته بدون توجه به درآمد و هزینه های مردم، اعلام کردند که قیمت خودرو را بازار تعیین می کند که این امر افزایش قیمت را به دنبال داشت بنابراین آیا باید منتظر همین اتفاق در بازار ارز نیز باشیم.

وی ادامه داد: بنابراین احتمال گرانی ارز با این تصمیم همانند قیمت خودرو وجود دارد که در اقتصاد ایجاد مشکل می کند.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس، افزود: سوال دوم این است که کانون صرافان چقد ارز دارد و چگونه قیمت را تعیین می کند ولی قطع یقین نمی توانیم از طریق خرید و فروش قیمت ارز را تعیین کنیم.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: خرید و فروش به این معنی است که با توجه به کشش بازار قیمت تعیین شود که این نگران کننده خواهد بود و ممکن است اثر روانی بدی در بازار ایجاد کرده، افزایش قیمت ها را سبب شود لذا این تصمیم قابل اطمینان نیست.

گفتنی است،

به گزارش ایرنا، طبق ماده ۸ مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی ها، کانون صرافان مکلف است در محدوده زمانی مندرج در ماده (۴) این مقررات هر یک ساعت یک بار میانگین موزون نرخ خرید صرافی ها و میانگین موزون نرخ فروش صرافی ها را محاسبه و در تارنمای خود اعلام نماید. نرخ های اعلام شده میانگین موزون معاملات انجام شده در یک ساعت است و شامل معاملات کل روز نمی گردد.

همچنین براساس ماده (۹) آخرین نرخ محاسبه شده به شرح ماده (۸) فوق، نرخ پایانی (Closing Rate) روز کاری خواهد بود.

ماده (۱۰) نرخ شروع بازار (Opening Rate) در روز کاری بعد، نرخ پایانی بازار در روز کاری قبل با دامنه تغییرات ۰.۲ ± درصد خواهد بود.

ماده (۱۱) کانون صرافان موظف است تا ساعت ۱۱ هر روز میانگین موزون نرخ ارز روزانه کل خریدها و میانگین موزون نرخ ارز کل فروش ها در روز کاری قبل را محاسبه و در تارنمای خود قرار دهد.

تبصره: اطلاعات مربوط به نوع ارز، نرخ ارز و حجم

نظر شما