شناسهٔ خبر: 83115 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

آیت الله جوادی آملی:

با ‎وضو در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کنیم/ تفکر فرعونی غرب در مذاکرات

آیت الله جوادی آملی : استکبار امروز می‎گویند ما تنهایی مشکل ایران را حل می‎کنیم، این حرف فرعونی است.

به گزارش  نماینده به نقل از رسا، آیتالله عبدالله جوادی آملی در ادامه درس تفسیر خارج خود گفت: این سوره مبارکه غافر اصول کلی دین را بیان میکند، به مناسبتهای متعدد با آیات متنوع اصول کلی دین را بیان میکند، جریان نزدیک بودن قیامت را میشود از این راه هم بیان کرد که قیامت رجوع به ذات اقدس اله است و اگر معاد عود إلی الله است و اگر الله به ما خیلی نزدیک است، مرجع ما به ما نزدیک است و مقدار قرب ما به بیانهای عادی آسان نیست.

وی با اشاره به اینکه در آیات محل بحث کلمه «الیوم» شش بار که به معنای روز قیامت است، ذکر شده است، افزود: این نشان دهنده اهمیت قیامت است، و در همین آیات مراحل متعدد بعد از مرگ و قیامت را ذکر میکند، مانند آنجا که گفت قیامت نزدیک است و از شدت ترس گویا دل بالا آمده و به حنجره رسیده است.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به آیه «وَأَنذِرْهُمْ یَوْمَ الْآزِفَةِ إِذِ الْقُلُوبُ لَدَى الْحَنَاجِرِ کَاظِمِینَ مَا لِلظَّالِمِینَ مِنْ حَمِیمٍ وَلَا شَفِیعٍ یُطَاعُ ﴿۱۸﴾»، خاطرنشان کرد: در جریان معاد فرمود اینها مجبور هستند که غم خود را فروببرند که جان نسپرند، زیرا مرگی وجود ندارد، این جان به حنجره میرسد و اینها مدام آن را کظم میکنند، اما چون اینان ظالم هستند در قیامت دوست حمیم و صمیمی که مشکل آنان را حل کند و شفیعی که شفاعت آنان را بکند، وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بت پرستان این بتها را در تقریب و در شفاعت مستقل میپنداشتند، آنها میگفتند ما بتها را میپرستیم تا آنان ما را به خداوند نزدیک کنند و اینان شفاعتگران ما نزد خداوند است و خداوند در سوره مبارکه بقره فرمود چه کسی است که نزد خداوند شفاعت کند بیاینکه از او اذنی بگیرد.

آیتالله جوادی آملی با قرائت آیه «یَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْیُنِ وَمَا تُخْفِی الصُّدُورُ ﴿۱۹﴾»، بیان کرد: خداوند فرمود من خیانت چشم را میفهمم، درست است که خیانت به چشم اسناد داده شده است اما خیانت به نیروی باصره و ادراک است، یعنی نظر و بصر و رویت گناه میکند نه عین، اگر کسی به چشم کسی آسیب برساند یک دیه دارد و اما اگر کسی به نیرویی بینایی و باصره او آسیب برساند یک دیه مشخص دارد، اینجا آن باصره خیانت میکند.

وی با بیان اینکه قرآن میفرماید نه برهان و نه عبرتهای تاریخی در مشرکان اثر نگذاشت به آیه «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآیَاتِنَا وَسُلْطَانٍ مُّبِینٍ ﴿۲۳﴾»، اظهار کرد: در اینجا وجود مبارک کلیم الهی تورات را از طرف خداوند آورد، خودش نبی و وحییاب است، تورات او حق است و همه اینها حقمدار و حقمحور هستند و آنان همه این را به سخریه گرفتند و گفتند کارش سحر و کذاب است.

نویسنده کتاب مفاتیحالحیات با قرائت آیه «إِلَى فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَقَارُونَ فَقَالُوا سَاحِرٌ کَذَّابٌ ﴿۲۴﴾ فَلَمَّا جَاءهُم بِالْحَقِّ مِنْ عِندِنَا قَالُوا اقْتُلُوا أَبْنَاء الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ وَاسْتَحْیُوا نِسَاءهُمْ وَمَا کَیْدُ الْکَافِرِینَ إِلَّا فِی ضَلَالٍ ﴿۲۵﴾»، ابراز کرد: وقتی وجود مبارک موسی کلیم(ع) حق را آورد، آنها ابتدا تهدید کردند و گفتند کسانی که به کلیم الهی ایمان آوردند فرزندانشان را بکشید، مطلق فرزندان را بکشید نه فرزندان نوزاد را برای اینکه دست از ایمانشان بکشند.

خون شهید زنده است

وی گفت: خون شهید زنده است و در رگهای جامعه جریان دارد، آنها در جریان موسای کلیم(ع) گفتند این همه کودکانی که کشته شدند، خونشان هدر نرفته است، عصاره خون آنها به صورت کلیم حق درآمده است، بعد برخی مفسران گفتند خون شهید قلب تاریخ است و بر زمین نمیریزد و در رگهای جامعه جریان دارد، خون فرزندان بنیاسرائیل باعث پیدایش کلیم حق شد، همه این کیدها ثمری نداد، نقشههایشان دچار ضلالت شد، این کید و این نقشه در ضلالت است، چیزی که راه نداشته باشد میگویند گمشده است، خواه نقشه و خواه طرح و برنامه باشد.

مفسر برجسته قرآن کریم با قرائت آیه «وَقَالَ فِرْعَوْنُ ذَرُونِی أَقْتُلْ مُوسَى وَلْیَدْعُ رَبَّهُ إِنِّی أَخَافُ أَن یُبَدِّلَ دِینَکُمْ أَوْ أَن یُظْهِرَ فِی الْأَرْضِ الْفَسَادَ ﴿۲۶﴾»، خاطرنشان کرد: این جریان اومانیسم از قبل بوده است، این تفکر اومانیستی گاه درباره خود شخص است که میگوید من هر چه بخواهم میکنم و انجام میدهم، یک وقت است از این بالاتر است و میگوید من هر چه میگویم جامعه باید انجام بدهد.

وی ابراز کرد: فرعون هر عصر و مصری میگفت، هر چه من میگویم شما باید عمل کنید، یعنی من هم إله خودم و هم إله شما هستم، الان هم کسی ادعای خدایی نمیکند، اما میگویند حکم آن است که ما بگوییم اینها عملا به جای اینکه انسان را خلیفه خداوند بدانند، جایگزین او میدانند، این اعلامیههای حقوق بشر و سازمان ملل از این دست است،

آیتالله جوادی آملی ادامه داد: بارها ملاحظه کردید قانونی معتبر است که مواد خاص و قابل اجرا و گرفته شده از مبانی علمی همچون استقلال، محیط سالم، عدم دخالت در امور یکدیگر، مساوات و مواسات داشته باشد و این مبانی بر محور عدل باید بگردد تا این مواد خاص ایجاد شود، همه اینها باید عادلانه باشد و این مبانی را باید از منابع بگیرند، عدل یعنی هر چیزی در جای خود قرار بگیرد، جای اشخاص و اشیا را اشخاصآفرین و اشیاآفرین معین میکند.

هم خودمان شرکت کنیم و هم دیگران رادعوت به حضور در راهپیمایی کنیم

وی گفت: اگر آزادی و استقلال و امانت و عدم دخالت در امور دیگران و زندگی مسالمتآمیز وجود دارد باید بر محور عدل باشد، این را همه قبول دارند و معنای عدل را که هر چیزی در جای خود قرار بگیرد را همه میدانند، اما جای اشخاص و جای افراد کجاست؟ آیا گوسفند و خوک هر دو حلال هستند؟ آیا شربت و شراب هر دو حلال هستند؟ اینان چون وحی ندارند، میگویند ما جای اشخاص و اشیا را تعیین میکنیمف این همان اومانیسم است، غیر از این است که جای اشخاص و اشیا را اشخاصآفرین و اشیاآفرین میداند.

نویسنده کتاب مفاتیحالحیات با بیان اینکه عقل چراغ است نه صراط ادامه داد: از عقل صراطسازی برنمیآید، عقل یک چراغی است و میآید میفهمد، موضوع و محمول در اختیار عقل نیست، ولو عقل آفتاب هم باشد از آفتاب هیچ کاری ساخته نیست، آفتاب که مهندس نیست، آفتاب که صراط نمیسازد، هر چه انسان نابغه و باهوش باشد او تنها راه را میتواند بشناسد و نمیتواند راهسازی کند.

وی با اشاره به اینکه استکبار امروز هم همان حرف فرعون را میزنند، خاطرنشان کرد: من را تنها بگذارید که من حضرت موسی(ع) را عذاب میکنم و من خودم مسأله را حل میکنم، خداوند درباره تبهکاران مروانی و اموی این چنین حرفی زد، شما لازم نیست غصه بخورید چه میشود ما خودمان با سنت استدراج بساطشان را برمیچینیم، الان هم همین طور است، ما خودمان بساط غرب و اومانیسم و استکبار را برمیداریم، ما نیازی به یاوری شما نداریم.

حضرت آیتالله جوادی آملی بیان کرد: ما وظیفهمان این است که در راهپیمایی شرکت کنیم و حرمت امام و خون شهدا را حفظ کنیم، خودمان شرکت کنیم و دیگران را هم دعوت کنیم، اما بدانیم که دیگری است که این کشور را دارد حفظ میکند و مکر دشمنان را به خودشان باز گردانیم، وظیفه ما عرض ادب به دستورات ذات اقدس اله و ادای دین به انقلاب و خون شهدا است.

تفکر فرعونی غرب در مذاکرات

وی ابراز کرد: وضو بگیریم و در راهپیماییها شرکت کنیم، خیلی از مبارزان در راهپیماییها قبل از انقلاب مرتب وضو میگرفتند و شعار رسمی مرگ بر شاه را میگفتند و اما خیلی از خواص ذکرهای دیگر را هم داشتند، آنان بررسی میکردند که پیامبر(ص) چه ذکرهایی را در غزوات میگفتند، با این شعارها انقلاب پیش رفت و با این شعارها باقی میماند.

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: استکبار امروز میگویند ما تنهایی مشکل ایران را حل میکنیم، این حرف فرعونی است، آنها مدام میگویند ما گزینههایمان روی میز است، منتها لفظ شان را نمیگویند که حل مشکل ایران به دست ما است، ما در راهپیماییهایمان درورد به روح طیب امام و شهدا هست، گرامیداشت رهبر انقلاب و مسوولان نظام است، اما این «یا احد» و «یا صمد» یادمان نرود، این ذکر الهی یادمان نرود، دستورهای دینی یادمان نرود، بیوضو در راهپیمایی شرکت نکنیم، با همین چیزها نظام محفوظ ماند و به صاحبش میرسد.

در راهپیمایی از خدا بخواهید باران رحمتش را بر ایران نازل کند

وی با اشاره به اینکه پسر پهلوی در آخر عمرش در حرم مطهر رضوی گفت که من میترسم روحانیت دین شما را عوض کند و این همان حرف فرعون است، ابراز کرد: طوری این کشور را فروختند که وقتی تولید را بالا آوردند استکبار و پهلوی جشن گرفتند و بکوب بکوب راه انداختند که تولید نفت ایران بالا رفت، غرض این است که این راهپیماییها را به عنوان عبادت بدانیم.

آیتالله جوادی آملی ادامه داد: البته مشکلات و سختیها همیشه وجود دارد، اینها راهزن ما نشود، از خداوند میخواهیم که این نظام را تا حکومت حضرت مهدی(عج) حفظ بفرماید و از شما روحانیان میخواهم که به همه بگویید با طهارت و خاضعانه در راهپیمایی شرکت کنند و از ذات اقدس اله هم بخواهیم که باران رحمت خودش را بر این مردم نازل بفرماید. /۹۱۴/پ ۲۰۱/ج

نظر شما