شناسهٔ خبر: 83100 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

دو مرحله‌ای شدن متضمن حقوق هسته‌ای ما نیست

ابراهیم کارخانه ای 43 رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لغو تمامی تحریم‌ها باید در توافق جامع مدنظر قرار گیرد، گفت که دو مرحله‌ای شدن توافق نمی‌تواند متضمن حقوق هسته‌ای کشورمان باشد.

به گزارش نماینده، ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به سخنان امروز رهبر معظم انقلاب در جمع فرماندهان نیروی هوایی ارتش، گفت: سخنان رهبری در این دیدار در خصوص مسائل هسته‌ای بسیار دقیق، شفاف و راهبردی بود و در سخنان ایشان حفظ اقتدار و عزت جمهوری اسلامی مورد تاکید قرار گرفت.

وی افزود: یک ملت بر پایه عزت و اقتدار خود زنده است و عزت یک ملت به مثابه استخوان‌بندی اقتدار آن ملت محسوب می‌شود، به بیان بهتر اقتدار استخوان‌بندی سرافرازی یک ملت به شمار می‌رود.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس همچنین اظهار داشت: هر ملتی زمانی شکست خورده است که اول تحقیر شود، بر همین اساس مقام معظم رهبری بر عزت و اقتدار ملت بسیار تاکید دارند.

کارخانه‌ای اضافه کرد: عزت و اقتدار پایه‌های پیشرفت کشور را استحکام می‌بخشد و توسعه پایدار در پرتو عزت و اقتدار حاصل می‌شود.

وی افزود: منابع و ذخایر عظیم کشور ما از جمله ذخایر گازی و نفتی و موقعیت ژئوپلتیکی و منابع عظیم انسانی از مواردی هستند که می‌توانند سد تحریم را از سر راه ملت ایران بردارند.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد ۲ مرحله‌ای شدن توافق هسته‌ای، اظهار داشت: ملت ایران این مسئله و غیرشفاف و مبهم بودن توافقنامه ژنو را تجربه کرده است؛ در واقعا این توافق مبهم به دنبال چانه‌زنی زیاد و فرصت‌طلبی طرف مذاکره‌کننده حاصل شد و طرف مقابل توانست بر زیاده طلبی‌های خود از این طریق بیفزاید به همین دلیل کلیات و جزئیات توافقنامه هسته‌ای باید یک جا و به صورت شفاف، واضح، روشن و دقیق بیان شود.

کارخانه‌ای خاطرنشان کرد: برای تامین سوخت یک نیروگاه ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی لازم است، با توجه به اینکه قدرت جداسازی سانتریفیوژهای نسل قدیم ۱.۲ سو است برای تامین سوخت یک نیروگاه ۱۶۸ هزار سانتریفیوژ لازم است و فعال بودن ۹ هزار سانتریفیوژ در مدت یک سال به خوبی نشان می‌دهد که چه تعداد سانتریفیوژ در چه مدت زمانی باید فعال باشد تا سوخت موردنیاز یک نیروگاه تامین شود و این مسئله‌ای است که تیم مذاکره‌کننده باید به آن توجه جدی داشته باشد.

وی افزود: لغو تمامی تحریم‌ها به صورت یکجا باید شرط آغاز اجرای توافق جامع هسته‌ای باشد. ۱۸ تحریم علیه ایران از سوی دولت آمریکا اعمال شده که از این تعداد تحریم، ۳ مورد مرتبط با موضوع هسته‌ای و مابقی به موضوع هسته‌ای هیچ ارتباطی ندارد؛ چنانچه توافق این گونه باشد که تحریم‌های هسته‌ای برداشته شود تنها سه تحریم برداشته شده و مسئله تحریم‌ها همچنان پابرجا باقی خواهد ماند.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس در ادامه اظهار داشت: در مورد تحریم‌های کنگره علیه ایران نیز وضع به همین ترتیب است؛ در واقع در صورت لغو تحریم‌های هسته‌ای تحریم‌هایی که به بهانه‌های حقوق بشری و ...  علیه ایران وضع شده همچنان بر سر جای خود خواهد بود.

کارخانه‌ای با اشاره به تصویب یک فوریت طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای ملت ایران، گفت: فرمایشات امروز مقام معظم رهبری در هنگام بررسی جزئیات این طرح لحاظ شده و در پیگیری مباحث هسته‌ای مدنظر جدی قرار خواهد گرفت.

نظر شما