شناسهٔ خبر: 83075 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ

تولید فیلم در شرایط فعلی سینمای ایران کار مشکلی است

مصطفی احمدی با بیان اینکه تولید فیلم سینمایی در شرایطی فعلی آن هم در بخش خصوصی کار مشکلی است، گفت: من خیلی خوش‌شانس بودم که فیلم اولم را با گروهی کارکردم که هیچ مشکلی از این بابت نداشتم.

به گزارش نماینده به نقل از فارس نشست خبری فیلم  «نزدیکتر» دقایقی پیش در سالن سعدی برج میلاد با حضور مصطفی احمدی کارگردان، بهرام بدخشانی مدیر فیلمبرداری، نازنین فراهانی، شیرین یزدان‌بخش، صابر ابر، محمد بحرانی و فراز مدیری بازیگران برگزار شد.

در ابتدای نشست مصطفی احمدی درباره فیلم‌نامه این اثر گفت: باید بگویم فیلم‌نامه‌ای که دیدید از هیچ اثری اقتباس نشده است و ایده‌ کلی آن در همین گروه شکل گرفته بود اما ناگفته نماند که برخی‌ها می‌گویند متن این اثر را از نمایشنامه‌ «کودک مدفون»‌ اقتباس کردم اما اینطور نیست واقعیت ماجرا این است که اصل قصه را برای اولین بار در اینجا می‌گویم. سال‌ها پیش داستان کوتاهی تحت عنوان «خداحافظ برادر» را خواندم و در ذهنم این بود که از آن اقتباس کنم اما آنقدر فیلم‌نامه‌ای که در دست‌مان بود پیرامون دغدغه‌ و دل‌مشغولی‌های هر کدام از ما قرار گرفت که دیگر فرصت فکر کردن به آن داستان کوتاه را هم نداشتیم.

صابر ابر در ادامه نشست گفت: یکی از ویژگی‌های این فیلم این بود که قبل از شروع فیلمبرداری تمام بازیگران نکات گفتنی‌شان را با کارگردان مطرح کرده بودند و زمانی که مقابل دوربین قرار می‌گرفتیم فقط قرارمان بود تا اجرای درستی داشته باشیم.

وی ادامه داد: اولین کار حرفه‌ایم را در سینما با مصطفی احمدی و آتوسا قلم‌فرسایی (طراح صحنه و لباس) کار کردم و به همین خاطر حضورم در این اثر بسیار لذت‌بخش بود.

شیرین یزدانبخش درباره حضورش در این فیلم گفت:‌ از حضورم در این فیلم بسیار خوشحالم که در تجربه اول مصطفی احمدی بازی کردم و به این دلیل که از همه بازیگران مسن‌تر بودم ایشان نقش مادر را به من سپردند.

نازنین فراهانی بیان داشت: فضای صمیمی که در این کار بین عوامل وجود داشت باعث می‌شد تا مدام احساس کنم اولین کارم را انجام می‌دهم واقعاً هیچ بازیگری در این اثر برای خودش بازی نکرد و همه ما حتی بازی نقش‌های مقابل‌ برای‌مان مهم بود.

محمد بحرانی گفت:‌ از مصطفی احمدی عزیز تشکر می‌کنم که برای همه بازیگران در پشت صحنه فضای امنی را ایجاد کردند که همه ما آرامش و تمرکز بالایی را حین ضبط فیلم داشته باشیم. همچنین از گروه گریم تشکر ویژه‌ای دارم به خاطر اینکه به خوبی کار خود را انجام دادند.

به گزارش فارس، بهرام بدخشانی در ادامه نشست بیان داشت: ساختن فیلمی رئال آن هم در یک لوکیشن تا حدودی سخت بود که این فضا توسط گروه و کارگردان برای ما کاملاً مهیا شد.

وی با اشاره به سایر فیلم‌بردار‌های فیلم‌های سینمایی موجود در جشنواره افزود: به عنوان فردی که سال‌ها در این حیطه فعالیت می‌کنم کار اغلب بچه‌های فیلم‌بردار را دیدم و دوست دارم در این باره نقدی داشته باشم چرا فیلم‌بردار‌های ما اصرار دارند فضای موجود در تهران را بسیار آبی جلوه دهند و دیوارهای داخلی منز‌ل‌ها را رنگی در صورتی که اگر نگاهی به اجتماع اطراف و خانه‌های اغلب مردم بیندازیم به راحتی متوجه خواهیم شد که چنین موضوعاتی در اطراف ما واقعاً وجود ندارد و اگر هم وجود دارد تعداد آنها بسیار انگشت‌شمار است.

مصطفی احمدی کارگردان فیلم  «نزدیکتر» در ادامه نشست افزود: در مورد ریتم فیلم باید بگویم اگر نقدی وجود دارد مربوط به فیلم‌نامه است که در اجرا سعی شده به خوبی نشان داده شود و شاید خاصیت این فیلم به این شکل بوده است.

وی در مورد بازی بازیگران اظهار داشت: اگر لبخندهای بازیگران تا حدودی تصنعی است در حقیقت باید بگویم تقصیر آنها نیست چرا که من به عنوان کارگردان قصد این را داشتم دنیایی که برایم دلنشین است را به تصویر بکشم و در حقیقت نوعی نیاز در این باره حس می‌کردم.

این کارگردان در ادامه افزود: خوشبختانه بخش دولتی دراین فیلم به ما کمکی نکرد از این بابت خوشحالم که از این طریق توانستیم روی پای خود بایستیم.

وی ادامه داد: من با گروهی کار کردم که واقعاً دستمزد نجومی بازیگران و عوامل آن را ندیدم چیزی که خیلی‌ها این را می‌گویند.

احمدی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در مورد رعایت نشدن مسائل شرعی و عرفی در این فیلم اظهار داشت: من مثل شما نگاه می‌کنم و نگاهم اینگونه است که مام میهن و خانه پدری و مادری همیشه پذیرای فرزندانش است حتی اگر آنها تمام خطاهای دنیا را مرتکب شده باشند. معتقدم تا وقتی کار غیر شرعی انجام ندهی و پشیمانی نشوی درس عبرت نخواهی گرفت.

نازنین فراهانی با انتقاد از برخورد غیر منصفانه برخی در این باره گفت: در این فیلم شخصیت رعنا متنبه می‌شود و به آغوش خانواده‌اش برمی‌گردد.

براساس گزارش فارس در این نشست مصطفی احمدی اعلام کرد که برای بهترین کارگردانی در این دوره از جشنواره فیلم فجر کاندید شده است.

نظر شما