شناسهٔ خبر: 83024 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

انتقاد کاتب از مصوبات کمیسیون تلفیق درباره هدفمندی:

حذف یارانه خانوارهای با درآمد بالای ۲.۵ میلیون قابلیت اجرایی ندارد

غلامرضا کاتب43 سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه حذف یارانه خانوارهای با درآمد بالای ۲.۵ میلیون قابلیت اجرایی ندارد، گفت: تصویب چنین قانونی موجب حذف یارانه کارمندان و کارگرانی که حقوق مشخصی دارند، می‌شود.

به گزارش نماینده، غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار و سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با انتقاد از مصوبات کمیسیون تلفیق درباره بندهای تبصره ۲۱ لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ کل‌کشور، اظهار داشت: شناسایی افراد با درآمد بالای ۲.۵ میلیون تومان قرار است چگونه اتفاق بیفتد؟ تصویب چنین بندی غیر از این است که یارانه کارمندان و کارگرانی که حقوق مشخصی دارند را حذف می‌کند؟

وی با طرح این سؤال که مگر سال گذشته قانون نداشتیم تا یارانه افراد پر درآمد حذف شود، چرا اجرایی نشد؟ افزود: مسئله اصلی اینجاست که باید یارانه به دست افرادی برسد که نیاز به این پول دارند نه اینکه عموم جامعه را شامل شود؛ برای رسیدن به این هدف، باید درآمد افراد ابتدا مشخص و سپس یارانه افراد متمول حذف شود.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بر همین اساس یادآور شد: وقتی بدین شکل به محتوای قانون می‌پردازیم که یارانه خانوارهایی که درآمد خانوار بیشتر از ۲.۵ میلیون تومان باشد حذف می‌شود، این بدان معناست که سر جمع درآمد کل افراد خانوار ملاک قرار می‌گیرد نه سرپرست خانوار، که در این صورت شناسایی و اجرایی‌کردن آن عملاً غیرممکن است و در صورت اجرا فقط گریبان کارمندان و کارگران را خواهد گرفت.

وی با تأکید بر اینکه می‌بایست برنامه روشن و شفافی برای شناسایی افراد پردرآمد در کشور داشته باشیم، تصریح کرد: در این زمینه بازی با کلمات کاری را از پیش نخواهد برد و می‌بایست اقدام عملی جدی صورت گیرد.

کاتب متذکر شد: در بند دیگری از تبصره ۲۱ مقرر شده با افزایش قیمت برق در سال آینده کل این مبلغ تا سقف هفت هزار میلیارد تومان به صنعت برق کشور اختصاص یابد که با توجه به مشکلاتی که در کشور وجود دارد، اختصاص این مبلغ به صلاح نخواهد بود.

نماینده گرمسار در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: امروز می‌بایست توجه همه ما به تولید و بهبود زیرساخت‌های تولید در کشور باشد و از این جهت ضرورت دارد تا درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها علاوه بر کمک به اقشار نیازمند در جهت رشد، توسعه، شکوفایی و آبادانی کشور هزینه شود تا بتوانیم در سال‌های آتی ده‌ها برابر این سرمایه‌گذاری را به کشور بازگردانیم.

نظر شما