شناسهٔ خبر: 82588 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

افزایش عجیب واردات «اسب» با ارز مبادله ای!

در روزهای تابستان سال جاری خبری منتشر شد که در نوع خود یکی از عجیب ترین اخبار سال بود. خلاصه خبر این بود: پرواز LH۸۳۵۰بویینگ ۷۷۷هـواپـیـمــایی لوفتهانزا با محمولهای که تاکنون در جهان توسط یک شرکت هواپیمایی حمل نشده بود در تهران به زمین نشست.

به گزارش نماینده به نقل از افکارنیوز؛ هر چه قدر شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا درباره این پرواز ویژه اطلاع‌رسانی کرد اما نهادهای ایرانی دست‌اندرکار در واردات این اسب‌ها از پاسخ‌گویی طفره رفتند و در ایران از این محموله عجیب و غریب به عنوان نشانه ای از تجملگرایی جدید یاد شد.


این برای نخستین بار بود که یک شرکت هواپیمایی این تعداد از محموله غیرمتعارف را به مقصدکشوری حمل می کرد. در این میان اما شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا تنها شرکتی بود که با انتقال ۶۵ اسب اصیل گران‌قیمت از فرودگاه فرانکفورت به تهران رکورد جدیدی در جابجایی اسب با هواپیما را ثبت کرد. در سایت شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا از این پرواز چارتر به مقصد تهران به عنوان یک پرواز ویژه یاد شده است.
این شرکت هواپیمایی آلمانی یادآور شده برای اطمینان از سالم رسیدن اسب‌ها به تهران، در طول این پرواز دام‌پزشکان متخصصی نیز در کنار اسب‌ها حضور داشته‌اند. یک بوئینگ ۷۷۷ معتلق به لوفت‌هانزا به صورت پرواز چارتر این اسب‌ها را به تهران فرستاده است.

گرچه این برای اولین بار بود که لوفت هانزا اسب های گران قیمتی را جابجا می کرد اما اولین باری نبود که ایران اقدام به واردات اسب می کرد. آنطور که آمار اتاق بازرگانی نشان می دهد واردات اسب از سال ۹۱، رونق خاصی گرفته است. این درحالیست که هیچ آماری از واردات اسب تا قبل از این سال وجود ندارد و آنطور که آمار گمرک و اتاق بازرگانی نشان می دهند، واردات اسب تا قبل از سال ۹۱، تقریبا ۰ بوده است.

رقم واردات اسب در سال ۹۱، حدود ۱میلیون و ۳۵۲هزار دلار ذکر شده است. ارزش ریالی اسب های وارداتی نیز در حدود ۲میلیارد و ۱۴۵میلیون تومان بوده است. در سال ۹۱، واردات اسب تنها از سه کشور آلمان، بلغارستان و امارات انجام شده که اسب های مسابقه ای، بیشترین سهم را در این میان به خود اختصاص داده بودند.

اسب های وارداتی به سه گروه، اسب های مسابقه ای، اسب های مولد نژاد خاص و سایر اسب ها تقسیم می شوند.

اما در سال ۹۲، واردات اسب باز هم روندی صعودی در پیش گرفت. درحالیکه ارزش دلاری این صعود چندان چشمگیر نبود، اما ارزش ریالی آن بیش از ۸۵ درصد رشد داشت! در سال ۹۲، هلند و اوکراین نیز به جمع صادرکنندگان اسب به ایران پیوستند و اینگونه شد که در این سال، اسب ها در محموله هایی به ارزشی در حدود ۱میلیون و ۶۳۵میلیون دلار به ایران آمدند. مبدا واردات این اسب ها، کشورهای آلمان، بلغاارستان، امارات، هلند و اوکراین بودند. همچنین ارزش ریالی اسب ها در حالی که در سال ۹۱، در حدود ۲میلیارد تومان بود، ارزش ریالی آن ها در سال ۹۲ به ۴میلیارد تومان رسید.

اما این پایان ماجرا نبود. صعود واردات حیوان نجیب، در سال ۹۳، روندی شتابان به خود گرفت. درحالیکه تنها در ۹ماهه سال جاری، ۸میلیارد و ۴۸۰میلیون تومان اسب وارد ایران شد؛ محموله هایی که ارزش ریالی آن، بیش از دو برابر محموله اسب های وارداتی در سال ۹۲ بودند. ارزش دلاری واردات اسب نیز در ۹ماهه سال جاری با افزایش دو برابری به رقمی در حدود ۳میلیون و ۲۴۸هزار دلار رسید. امسال واردات اسب از کشورهای آلمان، بلغارستان، امارات و ترکیه انجام شده است. بیشترین واردات اسب در سال جاری از کشور آلمان انجام شد. در طی ۹ماهه سال جاری، ۸۱هزار کیلوگرم اسب به ارزش ۵میلیارد و ۱۴۲میلیون تومان از آلمان وارد ایران شده است.

اما نکته قابل توجه واردات اسب های مسابقه ای با ارز مبادله ایست! درواقع درحالیکه از واردات خودرو و سایر کالاهای لوکس با ارز مبادله ای جلوگیری شده است که طبق آمار اتاق بازرگانی، اسب های مسابقه ای همگی با ارز مبادله ای وارد کشور شده اند.

در مورد ارزش هر اسب نیز، اگر متوسط وزن هر اسب را ۵۰۰ کیلوگرم فرض کنیم، می توان گفت، ۱۶۲اسب از آلمان وارد کشور شده است که با توجه ارزش ۵میلیارد و ۱۴۳میلیون تومانی محموله آنها، قیمت هر اسب وارداتی از آلمان ۳۱میلیون تومان بوده است.

نظر شما