شناسهٔ خبر: 82439 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

انجام ملاقات‌های هیئت‌های پارلمانی خارجی با مسئولیت مجلس

کمیسیون امنیت ملی43 با نظر اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از این به بعد هیأت‌های پارلمانی خارجی با مسئولیت مجلس ملاقات‌های خود را انجام می‌دهند.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تشریح جزئیات جلسه روزیکشنبه این کمیسیون گفت:‌ در این جلسه علاء‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ضمن تبریک دهه مبارک فجر گزارشی از سفر هیأت اعزامی کمیسیون به لبنان و شرکت در مراسم گرامیداشت شهدای قنیطره ارائه کرد.

وی با اشاره به بیانات سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: اقدام تلافی‌جویانه حزب‌الله لبنان، باعث شور و شعف خاص شده بود و به صهیونیست‌ها تفهیم شد که هرگونه حمله و تهاجمی با پاسخ دندان‌شکنی روبه‌رو خواهد شد و پاسخ حزب‌الله هم مرز و منطقه نمی‌شناسد.

نقوی‌حسینی خاطرنشان کرد: بروجردی به تحولات عربستان اشاره داشت و گفت تحولات گسترده در کار در مدیریت دولت عربستان، نشان از تحولاتی در سیاست‌های عربستان در حوزه‌های داخلی و خارجی است.

وی همچنین با اشاره به تحولات یمن، گفت: انقلابیون یمن بسیار عقلانی و منطقی تحولات را پیش می‌برند.

سخنگوی کمیسیون در ادامه گفت: دستور جلسه امروز بررسی سفر هیأت پارلمانی آلمان و اظهارات غیرمسئولانه و مداخله‌گرایانه نایب‌رئیس مجلس آلمان بود که مسئولان از وزارت امور خارجه، ‌ اطلاعات، اداره کل تشریفات مجلس و شیخ‌الاسلام مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس حضور داشتند.

به گفته نقوی حسینی، بروجردی در این باره اظهار داشت: با توجه به مذاکرات کتبی و شفاهی به دستگاه‌های اجرایی، کار درست تنظیم شد و در ملاقات‌های پارلمانی مشکلی پیش نیامد اما در ملاقاتی که مطابق درخواست وزارت خارجه با عارف صورت می‌گیرد مسائلی پیش می‌آید و اظهاراتی را مطرح می‌کند که خارج از عرف و ضوابط دیپلماتیک بود.

وی تصریح کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تأکید کرد که وزارت امور خارجه باید عکس‌العمل متناسب با رفتارهای وی را نشان دهد که همه بدانند که ایران جای مداخله‌گری آنها نیست.

نماینده مردم ورامین گفت: پس از بررسی‌های صورت گرفته و توضیحات وزارت خارجه، اطلاعات و مسئولین تشریفات مجلس اعضای کمیسیون عنوان کردند: اولاً باید غربی‌ها بدانند و به آنها تفهیم شود که آستانه حساسیت جمهوری اسلامی نسبت به فتنه‌گران بالاست و در این زمینه اجازه دخالت به هیچ احدی نخواهد داد و دوم اینکه اگرچه سفر اخیر هیأت از جهات نظم و ترتیب با سفرهای قبلی قابل مقایسه نبوده ولی از این به بعد باید هیأت‌های پارلمانی با مسئولیت مجلس ملاقات‌های خود را انجام دهند.

وی افزود: اعضای کمیسیون همچنین بیان کردند که باید سفیر آلمان در تهران احضار و شدیداً به او اعتراض شود و دیگر اینکه وزارت اطلاعات و امور خارجه کما فی السابق به وظایف دقیق خود عمل کند و بالاخره اینکه وزارت خارجه باید شخصیت اعضای هیأت‌ها را به طور کامل و همراه با سوابق سیاسی و دیدگاه‌های آنها نسبت به نظام جمهوری اسلامی را در اختیار بگذارند.

به گفته نقوی حسینی، اعضای کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی همچنین تأکید کرد که ارتباط با کشورهای اروپایی و به ویژه روابط پارلمانی با پارلمان‌های اروپا از سیاست‌های نظام است و برای آن منعی وجود ندارد ولی باید در چارچوب عزت، حکمت و مصلحت صورت گیرد.

نظر شما