شناسهٔ خبر: 82266 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

خرازی در مشهد:

دولت‌های نهم و دهم و کارگزاران در حوزه سیاست خارجی فاقد استراتژی بودند

خرازی رئیس موقت شورای مرکزی ندای ایرانیان گفت: در دولت نهم و دهم و همچنین در دولت کارگزاران سیاست خارجی فاقد استراتژی مدون بوده و آنچه انجام شده گاها فاقد دانش برای حفظ منافع ملی ایران بوده است.

به گزارش نماینده به نقل از نسیم، صادق خرازی ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد گفت: اگر روح بلند شهیدان و اخلاص انسان‌های بافضیلت نبود امروز سرنوشت ما ایرانیان به گونه‌ای دیگری بود و هرچه هست از مجاهدت‌های این عزیزان است. استان خراسان به نوعی همه تمدن ایران است و اگر واقع‌بینانه به تاریخ تمدن و ایران بنگریم تمام اندیشه‌ها متاثر از خراسان و فرهنگ آن است.

خرازی با اشاره به بررسی تطبیقی دولت‌های نهم و دهم و یازدهم گفت: به دلیل آشنایی که با تاریخ سیاست خارجی دارم، نسبت به جغرافیای سیاست خارجی ایران آگهی دارم، آنچه در دولت نهم و دهم رخ داد بار سنگینی را به وجود آورد و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد.

صادق خرازی گفت: در دولت نهم و دهم و همچنین در دولت کارگزاران سیاست خارجی فاقد استراتژی مدون بوده و آنچه انجام شده گاها فاقد دانش برای حفظ منافع ملی ایران بوده است. شعارهایی که در ادبیات سیاست خارجی رخ داد نه تنها هزینه‌های زیادی را برای سیاست خارجی ایجاد کرد که این اتفاقات پیش‌بینی نشده قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی را نیز کاهش داد، به نام انقلاب و به نام اسلام شعارهایی داده شد و منویاتی اعلام شد که نتیجه آن کاهش قدرت ایران و القاء تصور غلط در سیاست خارجی بود. نتیجه نهایی این دست اقدامات زیر سوال بردن حاکمیت بود، نظام و مردم متحمل این هزینه‌ها شدند و خویشتن‌داری‌ها از سوی مسئولان رعایت نشد. بی تردید دولت‌های نهم و دهم در شعارها و اعمال نه تنها موفق نبود بلکه شکست‌هایی را نیز متحمل شدند.

رئیس موقت شورای مرکزی ندای ایرانیان گفت: ادعا می‌کردند قدرت برتر منطقه هستیم و وارد کلوپ منطقه‌ای و جهانی قدرت شده‌ایم و محبوبیت را در سایر نقاط جهان عاملی برای پیروزی مطرح می‌کردند، قدرت منطقه‌ای و ابرقدرت بودن ایران مربوط به یک دولت نیست بلکه مربوط به مجاهدت‌های تاریخی ملت ایران است که با انقلاب اسلامی عجین شده است.

خرازی گفت: ما گرفتار بحران‌های امنیتی شده‌ایم و دلیل آن شعارها و اشتباهات فاحشی بود که منجر به شش قطعنامه شد و کاهش قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی را به همراه داشت، دولت نهم و دهم وارث قدرت جمهوری اسلامی بود نه باعث آن.

نظر شما