شناسهٔ خبر: 81534 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

هاشمی رفسنجانی:

نقش گرجی ها در ابنیه تاریخی اصفهان برجسته است

هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دیدار دیوید اوسو پاشویلی، رئیس مجلس گرجستان، با اشاره به مناسبات و مشترکات دو کشور گفت: نقش گرجی‌ها در مظاهر تمدن و فرهنگ ایران، مخصوصاً در ابنیه تاریخی اصفهان برجسته است.

به گزارش نماینده به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به  شرایط کشور گرجستان در زمان استقلال و کمک‌های ایران به مردم و مسؤلان آن کشور گفت: به خاطر علاقه‌مندی مردم ایران به مردم گرجستان، کمک‌های برادرانه بسیاری به آن کشور داشته ایم.

روابط ایران و گرجستان بهترین نمونه همکاری کشورهای اسلامی و مسیحی است

وی تفاهمات و مفاد قراردادهای ایران و گرجستان در زمان ریاست جمهوری مرحوم ادوارد شوارد نادزه را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: امروز روابط ایران و گرجستان می‌تواند بهترین نمونه برای همکاری یک کشور مسلمان با یک کشور مسیحی باشد که البته با توجه به ظرفیت‌ها و زمینه‌ها، فقط نیاز به اراده سیاسی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، زمینه‌سازی‌های بنادر دو کشور را برای فراهم کردن قطعه اول "کریدور شمال - جنوب از بندرعباس تا بندر پوتی" و رفت‌ و آمدهای اقتصادی و تجاری ضروری خواند.

گرجستان پل ارتباطي غرب و شرق دنيا

وی با اشاره به برنامه‌های دولت برای ایجاد بسترهای مناسب در بنادر دریای سیاه و خلیج‌فارس، گفت: گرجستان می‌تواند پل ارتباطی غرب و شرق دنیا در مسایل و راه‌های دریایی باشد و در ایران هم همه زمینه‌ها برای گسترش همکاری‌ها فراهم است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، ساخت نیروگاه‌ها و همکاری‌های راهبردی در خصوص دستاوردهای نظامی را از شواهد تفاهمات تهران و تفلیس، پس از استقلال دانست و گفت: علاقه‌مندی مردم دو کشور و شرایط نظام بین‌المللی و ضرورت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ایجاب می‌کند که مسؤولان دو کشور برای گسترش و توسعه روابط برنامه‌ریزی کنند که سفر هیأت پارلمانی نیز در همین راستاست.

توسعه روابط با ایران

دیوید اوسوپاشویلی نیز در این دیدار گفت: ترسیم دورنمای همکاری‌ها و آماده کردن مقدمات و زمینه‌سازی برای افزایش رفت‌وآمدهای مسؤلان دو کشور را در برنامه‌های خود داریم.

رئیس مجلس گرجستان با تأکید و تحسین نقش و جایگاه ایران در مراکز بین‌المللی گفت: انتظار دوستانه و برادرانه داریم که برای حل مشکلات مرزی و بین‌المللی به مسؤولان ما کمک کنید.

وی همکاری‌های دانشگاهی، آموزشی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با ایران را از برنامه‌های دولت و مسؤولان گرجستان، اعلام کرد.

نظر شما