شناسهٔ خبر: 81505 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

حدادعادل:

با همکاری وزارت علوم، تحول علوم انسانی به سرمنزل مقصود می رسد

حدادعادل/2 غلامعلی حدادعادل: ان شاءالله با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موضوع ارتقا و تحول علوم انسانی به سرمنزل مقصود برسد.

به گزارش  نماینده، جلسه ۹۸ شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد.

حدادعادل در ابتدای این جلسه طی سخنانی گفت: جلسه خوبی که دو هفته پیش در وزارت علوم برگزار شد، حاکی از عزم جدی مسئولان وزارت علوم بر پیمودن این راه بود که این عزم راسخ مایه دلگرمی اعضای این شورا است.

وی افزود: ان شاالله با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موضوع ارتقا و تحول علوم انسانی به سرمنزل مقصود برسد.

در ادامه جلسه، یکی از اعضای کارگروه معماری و شهرسازی گزارشی از نشست هم‌اندیشی این کارگروه با تعدادی از اساتید این بخش ارائه کرد.

دستور بعدی جلسه شورا " بررسی اعضا پیشنهاد شده برای عضویت در کارگروه اقتصاد " بود که حجت‌الاسلام دکتر مصباحی مقدم رئیس این کار گروه با توجه به لزوم ترمیم ساختار این کارگروه به منظور ورود متخصصین در رشته های نو پدید علم اقتصاد، تعدادی از اساتید این رشته را جهت ترمیم ترکیب این کارگروه به شورا معرفی کرد.

متعاقب توضیحات حجت‌الاسلام دکتر مصباحی مقدم با رأی مثبت اعضای شورا دکتر زهرا افشاری، دکتر محمد واعظ برازانی، دکتر مهدی خداپرست، دکتر حسن سبحانی، دکتر محمد علی متفکر آزاد، دکتر عباس عرب مازار، دکترسعید فراهانی فرد و حجت‌الاسلام حسن آقا نظری به عضویت کارگروه اقتصاد شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی انتخاب شدند.

اعضا همچنین ضمن اشاره به لزوم حضور منظم اعضای کارگروه اقتصاد در جلسات کارگروه‌ها، بر مشارکت اعضای هیئت علمی همه دانشگاه‌های کشور به منظور بسط و گسترش گفتمان " بازنگری در علوم انسانی " در همه مراکز علمی و پژوهشی نیز تأکید کردند.

در ادامه حجت الاسلام علی شیروانی، حجت‌الاسلام حمیدرضا شاکرین، حجت‌الاسلام دکتر ابولفضل صادقی، دکتر رسول رسولی پور، دکتر سید محمد علی دیباجی فره وشانی و دکتر محمد محمد رضایی، به عنوان اعضای کارگروه  " فلسفه دین " در جلسه شورای تحول و ارتقا علوم انسانی انتخاب شدند.

اهم موارد طرح شده توسط اعضا در مورد معیارهای لازم برای عضویت در کارگروه‌های شورای تحول و ارتقا علوم انسانی شامل مواردی مانند: جوان بودن در عین داشتن تجربه، اعتقاد به تحول و بازنگری در علوم انسانی، خودداری از تکیه صرف بر مدارج علمی رسمی در سنجش افراد بود.

تدوین سرفصل دکترای هنرهای اسلامی

 دستور دیگر جلسه شورای تحول و ارتقا علوم انسانی، ارائه گزارش تدوین سرفصل دکترا " رشته هنرهای اسلامی " بود که توسط کارگروه تخصصی هنر تهیه شده است.

در بخش اهداف و ضروریات تدوین این رشته مواردی مانند ارائه تحلیل‌های صحیح از هنرهای اسلامی با معرفی و شناسایی شیوه‌های گوناگون هنری در حوزه جهان اسلام، شناسایی صحیح مبانی نظری هنرهای اسلامی و ارائه راه‌کارهای استفاده از آن‌ ها در آثار هنری معاصر و کوشش در جهت ارائه نوآوری‌های فنی در زمینه هنرهای اسلامی با حفظ اصالت و هویت اسلامی آن‌ ها مورد اشاره قرار گرفته است.

در بخش دیگری از این گزارش که به بررسی وضعیت موجود و وضعیت مطلوب رشته‌ هنرهای اسلامی اختصاص دارد، استفاده از اسناد بالادستی مانند نقشه جامع علمی کشور مورد تأکید قرار گرفته است.

پس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: لزوم ارتباط بین واحدهای درسی و اهداف تأسیس رشته، توجه به اقتصاد هنر و نظریه پردازی در این زمینه، چرایی و چگونگی تقسیم‌بندی هنر به اسلامی و غیراسلامی، تنوع در تعاریف موجود درباره هنر اسلامی، لزوم جهت‌گیری به سمت تربیت نظریه پرداز در هنر اسلامی، نقش هنر در ایجاد و جهت‌دهی به تحولات اجتماعی، ارائه برنامه اجرایی با توجه ساختار مصوب در نظام آموزش عالی کشور و توجه به پژوهش بیشتر در مقطع دکترا به جای تکیه بر آموزش.

نظر شما