شناسهٔ خبر: 81333 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

مرمت ریش آخرین فرعون مصر با چسب قطره‌ای!

توت‌عنخ‌آمون/431 مسئولان موزه مصر می‌گویند نقاب «توت‌عنخ‌آمون»، آخرین فرعون مصر که روی مقبره باستانی‌اش قرار دارد، از ناحیه ریش به دلیل نامعلومی آسیب دیده و سپس بدون دقت با چسب قطره‌ای به هم چسبانده شده است.

به گزارش نماینده به نقل از بی بی سی، مسئولان مرمت‌کاری موزه مصر روایات مختلفی از دلایل شکستگی این نقاب طلایی و آبی‌رنگ ارائه داده‌اند و نتیجتاً اینکه هنوز مشخص نیست که آیا نقابی که به نماد مصر تبدیل شده، در حین تمیز کردن شکسته شده یا آنکه از قبل لق بوده است؟

قدمت مقبره فرعون نوجوان به همراه سایر اشیاء دیگر که در اتاق‌های آرامگاهش کشف شد، به ۳ هزار سال پیش برمی‌گردد و در میان پر‌بیننده‌ترین جاذبه‌های باستانی مصر قرار دارد.

مسئولان موزه تحقیقاتی را آغاز کرده‌اند تا به درستی دریابند که برای ارزشمندترین میراث مصر چه اتفاقی افتاده است؟

مرمت‌کاران موزه می گویند به جای آنکه نقاب شکسته را به اتاق مرمت ببرند، آن را به سرعت به هم چسبانده و دوباره در معرض نمایش گذاشته‌اند. به گفته یکی از مرمت‌کاران برای چسباندن ریش این نقاب مشهور از نوعی چسب قطره‌ای که زود خشک می‌شود، استفاده شده است.

موزه ملی مصر

قدمت مقبره فرعون نوجوان به همراه سایر اشیاء دیگر که در اتاق‌های آرامگاهش کشف شد به ۳ هزار سال پیش برمی‌گردد. محمود الحواجی، سرپرست موزه مصر تایید کرده که آثار نوعی چسب شفاف روی نقاب مشاهده می‌شود.

او اضافه کرد که وزارت آثار باستانی سرگرم انجام تحقیقات درباره این مسئله است. مرمت کاران که درخواست کردند نامشان فاش نشود، گفته‌اند که ترمیم این نقاب به وسیله چسب، دستوری بود که از مقامات بالا رسیده بود.

موزه مصر، واقع در میدان تحریر در سال ۲۰۱۴ بازسازی شد و یکی از پر‌بیننده‌ترین جذابیت‌های گردشگری در این کشور است، اما بسیاری از آثار باستانی این موزه در دسترس عموم قرار دارد و از آن به درستی حفاظت نمی‌شود.

پس از سرنگونی حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق مصر در ۲۰۱۱ و سال‌ها آشوب و ناآرامی که در پی داشت، صنعت گردشگری این کشور که روزی از پردرآمدترین صنایع این کشور به شمار می‌رفت، هنوز کاملاً احیا نشده است.

آرامگاه توت‌عنخ‌آمون تقریباً دست نخورده و همراه با صدها اشیاء باستانی دیگر در ۱۹۲۲در دره پادشاهان توسط هاوارد کارتر، کاشف بریتانیایی پیدا شد. محل دفن او، به عنوان یکی از مهم‌ترین اکتشاف‌های باستان‌شناسی در قرن بیستم میلادی به شمار می‌رود.

منبع: مهر

نظر شما