شناسهٔ خبر: 80989 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

مراسم تشییع پدر غزل ایران

باقری: چتر محبت «مشفق» گسترده بود؛ او آمده بود تا «شفقت» را به همه نشان دهد

تشیع جنازه ی مشفق کاشانی/431 ساعد باقری در مراسم تشییع استاد مشفق کاشانی با بیان اینکه چتر محبت مشفق بر سر همه گسترده بود، گفت: او آمده بود تا «شفقت» را به همه نشان دهد.

به گزارش نماینده به نقل از خبرگزاری تسنیم، مراسم تشییع پیکر مرحوم عباس کی‌منش متخلص به مشفق کاشانی ساعاتی پیش از مقابل تالار وحدت به سمت بهشت زهرا آغاز شد.

در این مراسم شاعرانی همچون رضا اسماعیلی، حسین اسرافیلی، ناصر فیض، حمید سبزواری، سیدعلی موسوی گرمارودی، سعید بیابانکی، سهیل محمودی، ساعد باقری، محمدعلی بهمنی، علیرضا قزوه و اسماعیل امینی حضور دارند.

همچنین عبدالحسین مختاباد عضو شورای شهر تهران، محمد گلریز خواننده، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد، غلامعلی حدادعادل نماینده مجلس شورای اسلامی، محسن مؤمنی رئیس حوزه هنری و علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد نیز میان جمعیتی که برای بدرقه این شاعر انقلابی جمع شده بودند، دیده می‌شد.

افشین اعلا که اجرای این برنامه را برعهده داشت در سخنانی آخرین سروده مرحوم مشفق کاشانی را قرائت کرد. این سروده به شرح ذیل است:

برخیز ز جا نه وقت خواب است ای دوست
بنشین که شب شعر و شراب است ای دوست

در بزم سهیل زهره با چنگ نواخت
میلاد بلند آفتاب است ای دوست

وی در ادامه سخنان خود به شخصیت استاد مشفق کاشانی اشاره کرد و ادامه داد: ما امروز را میلاد بلند آفتاب می‌دانیم، کما اینکه بنده و دوستانی که در واپسین شب استاد کنارش بودیم، به چشم مشاهده کردیم که آن اتفاق مرگ نبود، بلکه میلاد حقیقی استاد بود. این شعر نیز شعری بود که مشفق از سر عشق برای فرزند معنوی‌اش سهیل محمودی سروده بود و به اشتیاق تولید سهیل عصا زنان به محفل ما رساند و آنگونه سرش بر روی کاغذ گذاشت.

اعلا افزود: عمر با عزت در خدمت قداست کلمه و حرمت واژه، آدمیت، اخلاق، جوانمردی، استاد مشفق غیر از اشرافی که بر قلل رفیع شعر فارسی داشتند به چهره‌ای با اخلاق و جوانمرد تبدیل کرده بود. امروز به قافله شاعران اخلاق‌مدار و متعهد، شاعران انقلاب و دفاع مقدس که جانشان در گرو مهر امام(ره)، انقلاب و شهدا بوده و هست بویژه به حمید سبزواری که در پیام تسلیتش گفته بود «پشتم شکست»، تسلیت می‌گویم.

افشین اعلا در ادامه مراسم به سهراب سپهری به عنوان یکی از شاگردان مشفق کاشانی اشاره کرد و گفت: شاید جوان‌ترها امروز سهراب سپهری را مهمترین شاعر کاشان بشناسند اما بزرگان می‌دانند که استاد مشفق دست سهراب‌ها را گرفت. ای کاش نامه‌هایی که میان سهراب و استادش مشفق کاشانی رد و بدل شده در دسترس عموم قرار گیرد. خواندن این نامه‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب مشفق کاشانی تکیه‌گاه همه شاعران بود و منزل استاد در خیابان ظفر خانه واقعی شاعران از هر طیف و جناحی بود. استاد عاشقانه در جمع دوستانش حضور می‌یافت.

این شاعر با اشاره به پیام رهبر انقلاب به مراسم بزرگداشت مشفق کاشانی که در سال‌های اخیر از سوی وزارت ارشاد برگزار شده بود گفت: شاید کسی همچون رهبر انقلاب عظمت و شان استاد مشفق را نشناخته باشد آنجا که ایشان در پیامشان به قوت آثار و اسلوبی که مشفق در غزل داشت تاکید کردند. تاکید رهبری بر طرز بشکوه غزل‌های مشفق در کنار تاکید بر جنبه‌های اخلاقی این شاعر پیشکسوت از دیگر مواردی است که در سخنان رهبر انقلاب در دیدار با برگزار کنندگان مراسم برنگ آینه، بزرگداشت مشفق کاشانی مطرح شده است. باید بگویم خیلی ها دوست دارند بزرگ باشند اما مشفق بدون اینکه ادعا کند بزرگ بود.

علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد از دیگر سخنرانان این مراسم بود که در ابتدای سخنان خود به قرائت پیام تسلیت علی جنتی وزیر ارشاد پرداخت و گفت: بیش از ۳۰ سال در مجموعه‌های فعالیت‌های فرهنگی و هنری خدمت استاد مشفق بودیم. وی از سال ۶۹ درشورای شعر معاونت هنری فعالیت داشت و پس از مرحوم اوستا و استاد ستوده مسئولیت شورای شعر را برعهده داشت.

وی افزود: مشفق کاشانی مظهر بردباری و مهربانی بود. در بسیاری از موارد اگر گره‌ای در کار پیش می‌آمد به او مراجعه می‌کردیم.

چتر محبت مشفق گسترده بود

ساعد باقری از دیگر سخنران این مراسم بود. وی در سخنانی گفت: چتر محبت مشفق بسیار گسترده بود. کسانی که شاهد چنین مصیبت‌هایی باشند معمولاً می‌گویند ای کاش می‌مردم و نمی‌دیدم، اما این خلاف عادت است که من بگویم که کاش می‌بودی و می‌دیدی که همه آن چیزی که در متون کهن فارسی درباره مرگ‌های زیبا خوانده‌ایم، چگونه اتفاق افتاد. به حسین اسرافیلی عزیز که سخت بی‌تاب درگذشت مشفق کاشانی بود گفتم اگر بودی و نحوه فوتش را دیده بودی اینگونه بی‌تاب نبودی.

وی ادامه داد: خدا را سپاس می‌گویم که یک بار دیگر سنت او را دیدیم. اینکه می‌گویند هر کسی آنگونه می‌میرد که زندگی می‌کند. انشاءالله این مرگ آسان سرآغاز ورود آسان و قرار گرفتن او در ملکوت و بهره‌مندی از آرامش باشد.

باقری تصریح کرد: احوالی که ما از استاد در آخرین لحظات حیاتش دیدیم حاکی از آن بود که او ناگهان به ملکوت پیوند خورده است. او آمده بود تا جلوه‌هایی از مهربانی و شفقت را نشان همه دهد. استاد تعهد خاص جناحی و گروهی نداشت شاعر برجسته‌ای بود که در هر چیزی که به ایران ما و ایمان ما مربوط می‌شد پایدار و متعهد بود.

وی ادامه داد: استاد نشان داد که فراتر از خط و خطوط‌های معمول مردانگی، شفقت، مهربانی، خیرخواهی، برکنار ماندن و پرهیز کردن از ناجوانمردی است که ستایش می‌شود.

 

نظر شما