شناسهٔ خبر: 80957 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

چهارمین المپیاد زبان و ادبیات فارسی در آذربایجان برگزار می‌شود

چهارمین المپیاد زبان و ادبیات فارسی در جمهوری آذربایجان به همت رایزنی فرهنگی كشورمان در باكو برگزار می‌شود.

به گزارش نماینده به نقل از خبرگزاری مهر، در نخستین جلسه ستاد هماهنگی و سیاست‌گذاری چهارمین المپیاد «زبان و ادبیات فارسی» که با همکاری دانشگاه دولتی باکو در محل رایزنی فرهنگی ایران در باكو برگزار شد و در آن سیدابراهیم ابراهیمی‌نائید، رایزن فرهنگی ایران در باكو، مهدی کاظم‌اف، رئیس کرسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دولتی باکو و جمعی از نخبگان و اساتید این دانشگاه همچون توفیق جهانگیراف، جوانشیر محمداف، عصمت محمدآوا و آیگون علیزاده حضور داشتند، رایزن فرهنگی كشورمان بر ضرورت ایجاد هماهنگی و تنظیم چارچوبی برای برگزاری چهارمین دوره المپاد «زبان و ادبیات فارسی» در باکو تأكید كرد.

ابراهیمی‌نائید با اشاره به اجرای دقیق و منطبق بر استانداردهای قابل قبول جهت برگزاری المپاد «زبان و ادبیات فارسی»، گفت: اجرای این دور از برنامه‌ها به منظور شویق و ترغیب دانشجویان و دوستداران زبان و ادبیات فارسی به این رشته با اهمیت و ضروری است.

سپس رئیس کرسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دولتی باکو، اظهار كرد: سلسله نشست‌هایی كه پیرامون بهتر برگزار شدن این المپیاد صورت می‌گیرد در رابطه با همکاری‌های فرهنگی و علمی فی ما بین دو کشور تأثیر بسزایی خواهد داشت.

وی ضمن اعلام آمادگی مجموعه دانشگاهی خود و اتاق ایران دانشگاه دولتی باکو برای اجرای هر چه بهتر این دوره، پیشنهاد كرد: کمیته اجرایی برای برنامه‌ریزی المپیاد «زبان و ادبیات فارسی» تشكیل شود.

رئیس کرسی زبان و ادبیات دانشگاه دولتی باکو با اشاره به کمبود برخی از منابع علمی در اتاق ایران دانشگاه دولتی باکو، خواستار شد: لازم است تا نسبت به تهیه و در اختیار قرار دادن منابع لازم، اقدام مقتضی از سوی رایزنی فرهنگی به عمل آید.

وی در پایان تاکید كرد: همچنین لازم است لابراتوار زبان و ادبیات فارسی که چند سال پیش به همت رایزنی فرهنگی ایران در محل کرسی زبان و ادبیات فارسی ایجاد شده بود، به روز رسانی شود.

در پایان این مراسم مقرر شد تا طی هفته جاری كمیته اجرایی در رابطه با زمان برگزاری، سطح‌بندی، نحوه اطلاع‌رسانی و دیگر موارد تصمیم‌گیری در محل رایزنی فرهنگی ایران در باكو تشكیل و همچنین، فهرستی از موارد مورد نیاز كرسی زبان و ادبیات فارسی تهیه و به رایزنی فرهنگی ارسال شود تا در این خصوص پیگیری لازم به عمل آید.

بر اساس این گزارش، هم‌اكنون ۱۲۰ دانشجو در سه مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا در بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دولتی باکو در حال فراگیری زبان و ادبیات فارسی هستند. همچنین در برخی از دانشگاه‌ها از قبیل دانشگاه خزر، دانشگاه دولتی لنکران، دانشگاه دولتی گنجه و برخی دیگر از مراکز علمی جمهوری آذربایجان زبان و ادبیات فارسی به عنوان درس اختیاری یا اجباری تدریس می‌شود. در این راستا در نظر گرفته شده تا این گروه از دانشجویان براساس سطوح تعیین شده در چهارمین المپیاد زبان و دبیات فارسی مشارکت داده شوند.

 

نظر شما