شناسهٔ خبر: 80427 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

امضای تفاهم‌نامه بین وزارت علوم و بنیاد سعدی برای گسترش زبان فارسی در جهان

تفاهم نامه فرهادی و حدادعادل وزارت علوم و بنیاد سعدی در خصوص گسترش زبان فارسی در جهان تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش نماینده به نقل از خبرگزاری فارس، وزارت علوم و بنیاد سعدی در خصوص گسترش زبان فارسی در جهان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

تفاهم‌نامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بنیاد سعدی با هدف گسترش زبان فارسی و انقلاب اسلامی در جهان توسط محمد فرهادی وزیر علوم و غلامعلی حدادعادل رئیس بنیاد سعدی به امضا رسید.

در این تفاهم نامه آمده است: سیاست های کلان مصوب هیئت امنای بنیاد سعدی و برنامه های دانش افزایی ، اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان خارجی، حمایت از پایان نامه های تحصیلی و تبادل استاد و دانشجو از طرف بنیاد سعدی به وزارت علوم اعلام می شود.

هماهنگی در تاسیس کرسی گسترش زبان فارسی و اعزام استاد، برگزاری دوره‌های دانش افزایی زبان فارسی برای زبان آموزان خارجی و حمایت از افزایش کرسی‌ها و دانشجویان بورسیه غیر ایرانی رشته زبان فارسی در دانشگاه های کشور براساس اعلام نیاز وزارت علوم از دیگر تعهدات بنیاد سعدی در این تفاهم نامه است.

همچنین بر اساس این تفاهم نامه ،وزارت علوم در برنامه ریزی خود برای اعزام استادان زبان فارسی به خارج از کشور، اعطای بورس، تبادل استاد و دانشجو و فرصت های مطالعاتی، سیاست‌های کلان اعلام شده هیئت امنای بنیاد سعدی را مراعات می‌کند.

بر اساس مفاد دیگری از این تفاهم نامه، وزارت علوم در تفاهم نامه‌های منعقده با دانشگاه ها و مراکز علمی خارج از کشور سیاست‌های کلان بنیاد سعدی را در زمینه زبان فارسی ملحوظ کرده و هرساله افرادی را برای دوره های دانش افزایی دانشجویان و استادان به بنیاد سعدی معرفی کند.

همچنین حمایت بنیاد سعدی از اجرای طرح های مشترک و همکاری با وزارت علوم در تدوین کتب آموزشی و آزمون های تعیین سطح از جمله مفاد دیگر این تفاهم نامه است.

براساس این تفاهم نامه، وزارت علوم و بنیاد سعدی بازدیدهای مشترکی را برای نظارت دقیق و حمایت از کرسی های زبان فارسی انجام و در جهت استفاده بهینه از حضور استادان اعزامی ، در برگزاری دوره های دانش افزایی ، ارتقای سطح دانش مدرسان ربان فارسی ، برگزاری شب های شعر و کلاس های حافظ شناسی بایکدیگر همکاری خواهند کرد.

گفتنی است این تفاهم نامه در 18 ماده و یک تبصره و برای مدت 4 سال به امضای طرفین رسید و محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ، حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در اموربین الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی و دکتر عبدالحسین فریدون مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی در مراسم امضای آن حضور داشتند.

نظر شما